|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۷۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
این مؤسسه می‌گوید مقامات کره‌شمالی در چنین مواردی سخت‌گیر‌تر شده‌اند. بنا به گزارش‌ها این کلیپ در کره شمالی به منظور تربیت عقیدتی و هشدار به شهروندان برای پرهیز از تماشای «محتوای منحط» منتشر و پخش شده است.

بی بی سی: فیلم نادری از محکومیت علنی دو پسر نوجوان در کره شمالی به ۱۲ سال کار با اعمال شاقه به جرم تماشای سریال‌های کره‌ای به دست بخش کره‌ای بی‌بی‌سی رسیده است.

در این فیلم که به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ گرفته شده است دو پسر نوجوان را می‌بینیم که با دستبند در برابر صد‌ها دانش‌آموز در یک استادیوم ایستاده‌اند.

همچنین مأموران یونیفورم‌پوش را می‌بینیم که نوجوانان را توبیخ می‌کنند تا «به خوبی متوجه اشتباه خود بشوند».

تماشای فیلم‌های کره‌جنوبی از جمله محصولات تلویزیون این کشور در کره شمالی ممنوع است.

با وجود چنین قوانینی برخی آماده‌اند تا مجازات‌های سنگین را برای دسترسی به سریال‌های کره‌ای را به جان بخرند، سریال‌هایی که مخاطبان فراوانی در سراسر جهان دارند.

چنین فیلم‌هایی به ندرت به دست می‌آیند، چون هرگونه انتقال و انتشار عکس و فیلم و شواهد و مستندات دیگر از زندگی در کره شمالی به خارج از کشور ممنوع است.

این ویدئو را مؤسسه پژوهشی توسعه شمال و جنوب (سند) در اختیار بی‌بی‌سی گذاشته است که با فراریان از کره شمالی همکاری می‌کند.

این مؤسسه می‌گوید مقامات کره‌شمالی در چنین مواردی سخت‌گیر‌تر شده‌اند. بنا به گزارش‌ها این کلیپ در کره شمالی به منظور تربیت عقیدتی و هشدار به شهروندان برای پرهیز از تماشای «محتوای منحط» منتشر و پخش شده است.

در این ویدئو راوی متن مدام جمله‌هایی حاوی پروپاگاندای کره شمالی را تکرار می‌کند و با اشاره به کره جنوبی می‌گوید: «فرهنگ فاسد رژیم دست‌نشانده حتی در میان نوجوانان هم رواج پیدا کرده است. این نوجوانان فقط ۱۶ سال دارند، اما تمام آینده آن‌ها با این کار تباه و ویران شده است».

در گذشته، کودکانی که به این صورت قانون را زیر پا می‌گذاشتند به جای اینکه پشت میله‌های زندان بیفتند به اردوگاه‌های کار کودکان و نوجوانان فرستاده می‌شدند و محکومیت آن‌ها به‌طور معمول کمتر از پنج سال بوده است.

یکی از فراریان از کره شمالی پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود که او را وادار کرده بودند تا شاهد اعدام جوان ۲۲ ساله‌ای باشد. او می‌گوید مرد جوان متهم به شنیدن موسیقی محصول کره جنوبی بود و فیلم‌های تولید کره جنوبی را با دوستش به اشتراک گذاشته بود.

چوی کیونگ هوی، مدیر مؤسسه پژوهشی سند می‌گوید پیونگ‌یانگ شاهد گسترش روز‌افزون مجموعه‌ها و فیلم‌های و موسیقی پاپ کره جنوبی است و آن را تهدیدی برای ایدئولوژی و اعتقادات این کشور می‌داند.

او می‌گوید: «تحسین و تقویت جامعه کره جنوبی به زودی منجر به تضعیف سیستم کره شمالی می‌شود... این برخلاف ایدئولوژی تک‌بعدی است که مردم کره شمالی را وادار می‌کند به خانواده کیم احترام بگذارند».

مردم کره شمالی در حدود سال ۲۰۰۰ و در جریان «سیاست آفتاب تابان» با محصولات سرگرمی کره جنوبی آشنا شدند که شامل کمک‌های اقتصادی بلاعوض و کمک‌های انسان‌دوستانه به کره شمالی بود.

سئول در سال ۲۰۱۰ به این سیاست پایان داد و اعلام کرد که این کمک‌ها در اختیار مردم عادی جامعه کره شمالی که هدف این سیاست بوده‌اند قرار نمی‌گیرد و منجر به «تغییرات مثبت» در چگونگی رویه و رفتار پیونگ‌یانگ نشده است.

اما محصولات کره جنوبی از طریق چین همچنان به کره شمالی می‌رسد.

یکی از فراریان از کره شمالی به بخش کره‌ای بی‌بی‌سی گفت: «اگر در حال تماشای فیلم آمریکایی دستگیر شوید ممکن است بتوانید با پرداخت رشوه از ماجرا جان سالم به در ببرید، اما اگر فیلم و سریال کره جنوبی تماشا کنید شما را با تیر می‌زنند».

او در ادامه می‌گوید: «برای مردم کره شمالی فیلم‌های کره‌ای «داروی مخدری» است که به آن‌ها کمک می‌کند دشواری‌های زندگی واقعی خود را فراموش کنند».

یکی دیگر از افراد فراری از کره شمالی که حدود ۲۰ سال دارد می‌گوید: «در کره شمالی، به ما می‌گویند مردم در کره جنوبی نسبت به ما زندگی فلاکت‌بار و نامناسبی دارند، اما وقتی فیلم و سریال‌های کره جنوبی را تماشا کنید می‌بینید که آنجا دنیای به کلی متفاوتی است. فکر کنم مقامات کره شمالی به خوبی حواس‌شان به این موضوع هست».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین