|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۳۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
وزیر نفت گفت: صادرات گاز و برق، هر 2 کار خوبی است، اما اگر دقت شود این 2 رقیب یکدیگر خواهند بود و همدیگر را از بین خواهند برد و زیان وارد می کنند.
وزیر نفت گفت: تاکنون نزدیک به 6 موافقتنامه با بخش خصوصی برای تامین گاز به منظور تولید و صادرات برق امضا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، 28 بهمن) در صحن مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهادی مبنی بر تامین گاز به منظور تولید و صادرات برق گفت: تا الان نزدیک به 6 موافقتنامه با بخش خصوصی در این خصوص امضا کرده ایم.

تامین گاز به منظور تولید و صادرات برق با هدف تحقق بند ١٣سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تنوع بخشی به روشهای صادرات گاز و افزایش صادرات برق، انجام می شود.

وزیر نفت گفت: صادرات گاز و برق، هر 2 کار خوبی است، اما اگر دقت شود این 2 رقیب یکدیگر خواهند بود و همدیگر را از بین خواهند برد و زیان وارد می کنند.

وی با اعلام اینکه کشورهای همسایه، بازار اصلی صادراتی گاز و برق ایران هستند، گفت: اگر قیمت گاز 13 سنت( نظر کمیسیون) باشد باز هم قیمت گازی که به پتروشیمی ها می دهیم، در حدود 40 درصد گاز صادراتی است.

زنگنه با اشاره به قیمت 36 سنتی گاز صادراتی ایران (در هر متر مکعب) در ابتدای سال جاری گفت: این گاز عمده اش به تولید برق می رسد، هم اکنون نخستین قرارداد صادرات ایران به عراق (که قرارداد دوم را نیز امضا می کند) با هدف استفاده در نیروگاهها برای تبدیل آن به برق خواهد بود.

وی به طور مثال گفت: مثل اینکه گفته شود صادرات فرآورده خیلی خوب است، اما اگر خوراک نفت خام پالایشگاه ها، 40 درصد قیمت نفت خام باشد، این کار زیان آور است.

زنگنه افزود: هم اکنون با مجوز دریافت شده از مجلس، قیمت خوراک نفت خام ( برای پالایشگاه ها ) 5 تا 6 درصد ارزانتر خواهد بود که معقول به نظر می رسد.
به گزارش خبرنگار شانا، با اظهارات وزیر نفت، حسین امیری خامکانی، از پیشنهاد ارائه شده خود منصرف شد.   

وزارت نفت در زمینه تامین گاز مورد نیاز برای تولید و صادرات برق اعلام آمادگی کرده است، بر این اساس وزارت نفت (از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران حسب مورد) مسئولیت تامین گاز مورد نیاز را برای تولید برق با هدف صادرات به مقدار و در نقطه مورد توافق بر عهده خواهد گرفت و گاز مورد نیاز را به عنوان آورده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان سرمایه گذار تحویل خواهد داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین