|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۷۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
در تماس ویدئویی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی، آخرین تحولات در پرونده صلح یمن مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت.در این مذاکرات طرفین آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده و ابراز امیدواری کردند پیشرفت‌های حاصل شده در پرونده صلح یمن به نتایج نهایی برسد.

ایرنا: سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه "ما بسیار نگران ادامه حملات در دریای سرخ هستیم»، به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروههای تروریستی در سوریه و مقر رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد .

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: شورای امنیت امروز (سه شنبه به وقت محلی) جلسه ای پشت درهای بسته درباره یمن برگزار کرد.

سخنگوی سازمان ملل گفت که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به اعضای شورای امنیت در خصوص گفتگوهای خود با تمام طرف ها با توجه به تحولات در دریای سرخ و پیشرفت بدست آمده در راستای نقشه راه سازمان ملل در منطقه توضیح داد.

دوجاریک افزود: گراندبرگ اوایل امروز با علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیرخارجه ایران گفتگو کرد و در این گفتگو بر نیاز به حفظ محیط‌ برای انجام گفتگوی سازنده و ادامه تلاش ها در راستای صلح در یمن تاکید کرد.

سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره وضعیت دریای سرخ گفت: ما بسیار نگران ادامه حملات به کشتی ها هستیم و از آنها می خواهیم به قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت که خواهان توقف حملات است، احترام بگذارند.

دوجاریک در پاسخ به سوالی درباره واکنش سازمان ملل به حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به محل تجمع فرماندهان جنایت اخیر تروریستی در کرمان و راسک در سوریه و نیز مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک گفت: ما «بسیار نگران» حملات موشکی هستیم که سپاه مسولیت آنها را بر عهده گرفته است.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: ما خواهان نهایت خویشتنداری و پرهیز از هر گونه تشدید بیشتر در منطقه هستیم که وضعیت آن بسیار شکننده است و می تواند منجر به اشتباه محاسباتی با عواقب بدتر شود.

دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند که تمام نگرانی های امنیتی میان ایران و عراق باید به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو در راستای احترام به حاکمیت ارضی و روابط حسنه همسایگی، حل شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انهدام محل های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و همچنین مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک در بخشی از عملیات موشکی بامداد سه شنبه خبر داد.

در تماس ویدئویی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی، آخرین تحولات در پرونده صلح یمن مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت.در این مذاکرات طرفین آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده و ابراز امیدواری کردند پیشرفت‌های حاصل شده در پرونده صلح یمن به نتایج نهایی برسد.

مشاور وزیر خارجه ایران در این گفتگو خواستار توقف جنایات جنگی و نسل کشی در غزه توسط رژیم صهیونیستی شد و تاکید کرد عموم موضوعات منطقه ای و بین المللی متاثر از موضوع فلسطین است. کشورهایی که از ما می خواهند خویشتنداری کنیم خود در حال تامین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و مدیریت جنگ هستند و این امر باعث شده این ‌رژیم به جنایات خود ادامه دهد.

به گزارش ایرنا، با آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و بمباران‌های بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن‌های رژیم تل آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه بر عهده گرفته است. در این میان، گروه‌های عراقی بیش از ۱۰۰ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار گرفته اند تا به آمریکایی‌ها تفهیم کنند که هزینه حمایت از رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه بسیار بالا است.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد. آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین