|
|
امروز: جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۱
کد خبر: ۳۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دیدگاه محیط زیست در برخورد با پدیده ها خصوصا پدیده ریزگردها یک برخورد انفعالی نیست بلکه یک دیدگاه فعال، پویا و آینده نگر است.
دکتر 'سعید متصدی' سه شنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی نشست مقابله با ریزگردها در سالن اجتماعات استانداری خوزستان در اهواز اظهار کرد: ما به دنبال این موضوع نیستیم که در زمان وقوع هر بحرانی یک کار غیر علمی و بی برنامه انجام دهیم زیرا به سازمان و جامعه آسیب وارد می شود.

وی افزود: برای مقابله با پدیده ای مانند گرد و غبار می بایست از چند سال پیش کار آغاز می شد و این در حالی است که این کار از مهرماه سال گذشته در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت که اکنون به عنوان یک اولویت به آن نگاه می شود.

متصدی با تاکید بر اینکه رفع معضل پدیده گرد و خاک در کشور و استان خوزستان باید به صورت ریشه ای حل و فصل شود گفت: اگر یک کانون آلودگی هوا در حال تشکیل است باید اقدامات لازم به صورت علمی برای اصلاح آن انجام شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: سند منطقه ای در این زمینه در حال تدوین است و امیدواریم مساله گرد و غبار کشور و خوزستان به صورت ریشه ای حل شود.

وی اضافه کرد: کاهش 46 درصدی بارندگی در خوزستان و کم شدن رطوبت نیز بر افزایش پدیده گرد و غبارهای اخیر تاثیر زیادی داشته است.

متصدی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد حلقه ارتباطی بین سیستمهای دولتی و مردم هستند اظهار کرد: حل معضل های زیست محیطی بدون مشارکت جامعه محلی امکان پذیر نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: اگر می بایست با یک برنامه صحیح مشکلات زیست محیطی کشور حل شود باید محلی برای سیاستگذاری، تصویب و اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.

وی گفت: در چند سال اخیر 17 ایستگاه اندازه گیری و پایش غلظت آلودگی هوا در استان خوزستان فعال شده که بصورت مستمر ریزگردها را اندازه گیری می کنند.

متصدی با اشاره به اینکه پدیده هایی مانند گرد و غبار باید قبل از وقوع به صورت دقیق پیش بینی شوند افزود: سازمان هواشناسی نیز باید به سامانه ای که بتواند این پدیده را به طور دقیق پیش بینی کند مجهز شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: مصوبه جدید دولت در زمینه گرد و غبار برگرفته از سند ملی این سازمان است که یک نسخه استانی نیز از آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه جدید تعیین شده برای مقابله با گرد و غبار خاطرنشان کرد: احیای تالاب ها در این برنامه به عنوان یک راهکار در اولویت قرار گرفته و در تلاش هستیم فعالیتهای این سازمان با سیستمهای دیگر به خصوص وزارت نیرو هماهنگ شود .

در این نشست نمایندگان سازمان های مردم نهاد، فعالان اجتماعی و محیط زیستی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار ارائه دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین