|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۳۷۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعبیر اما راحل از انتخابات هم بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) میزان را رای ملت دانسته‌اند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند رای مردم امانت است و سهل‌انگاری در این خصوص جایز نیست.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: تمام ارکان جمهوری اسلامی با رای مردم شکل ‌می‌گیرد، هرکس می‌خواهد نظریات و برنامه‌هایش اجرایی شود باید به پای صندوق رای برود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ در نشست مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن که در کانون وکلای دادگستری برگزار شد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای مشارکت در انتخابات بیان کرد:امسال بر خلاف همیشه مقام معظم رهبری پیش از شروع انتخابات بحث مشارکت را مطرح و  دست اندرکاران را برای حضور پرشور  دعوت کردند؛ به عبارتی در این دوره از انتخابات مشارکت اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رکورد کمترین میزان  مشارکت ثبت شد که طی آن در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به ترتیب ۴۸ درصد و مجلس ۴۲ درصد مشارکت داشتیم، این رقم در بسیاری از کشورهای با سابقه دموکراسی بیش از صد سال دموکراسی  سابقه  مطلوب و حدود ۲۰ تا ۴۰ است.

وی با بیان این‌که «از ابتدای انقلاب میزان مشارکت تعبیر به مشروعیت می‌شود»، بیان کرد: در انتخابات سال ۸۸ که حواشی و حوادث فراوانی رقم زده بود، مقام معظم رهبری از ۴۰ میلیون رای دهنده صحبت کردند، در دوم خرداد ۷۶ با انتخاب خاتمی نیز بعد از انتخابات ایشان عنوان کرد که انتخابات با ۳۰ میلیون مشارکت کننده و انتخاب رئیس جمهور با ۲۰ میلیون رای  دستاورد خوبی برای نظام است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعبیر اما راحل از انتخابات هم بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) میزان را رای ملت دانسته‌اند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند رای مردم امانت است و سهل‌انگاری در این خصوص جایز نیست.

وی با بیان این‌که «در ساحت‌های اقتصاد، سیاست و اجتماعی  مشکلاتی وجود دارد»، بیان کرد: در ساحت امنیت شرایط خوبی در کشور داریم و در فضای بین‌المللی قدرت‌های بزرگ بر صلابت ایران اذعان دارند.

وی با بیان این‌که «در تمام دولت‌های حاکم پس از انقلاب گام‌های مثبتی برای توسعه برداشته شده است» ، بیان کرد: از ۸ سال دفاع مقدس تا دوران سازندگی طومار بلندی  از کارهای انجام شده داریم اما کارهای انجام نشده بسیاری نیز وجود دارد، این شرایط بدین دلیل است که  مطالبات مردم جلوتر  از امکانات حرکت می‌کند و هزینه‌های زیادی نیز در کشور وجود دارد.

باهنر ادامه داد:ما در برخی از ساختارها دچار مشکل هستیم، در بعد اقتصاد بودجه عمومی ، بانک و صندوق بازنشستگی دچار ناترازی است. مصرف انرژی بالا است، با احتساب نفت ۷۰ دلار سالی ۲۱۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم که از این میزان۷۰ میلیارد دلار اتلاف انرژی داریم.

وی گفت: ما باید دنبال حل علت‌ها باشیم، مشکلات کشور شامل  ساختاری، رویکردی و عملکردی است. بنده  با نگاه صفر و یکی موافق نیستم؛ بنابراین باید اذعان کرد که همه دولت‌ها اقدامات مثبت و منفی داشتند.

وی با بیان این‌که «نظام ما یک نظام مردم سالار است» عنوان کرد: تمام ارکان جمهوری اسلامی با رای مردم شکل ‌می‌گیرد، هرکس می خواهد نظریات و برنامه‌هایش اجرایی شود باید به پای صندوق رای برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «به طور میانگین سالیانه یک انتخابات در کشور برگزار می‌شود»، بیان کرد:رسیدن به قدرت و تصمیم‌گیری از مسیر صندوق رای است.

وی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی‌های کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس در کشور  ۳۴ درصد  و در تهران ۱۷ درصد است. که نسبت به دوران گذشته بد نیست اما با وجود مشکلات معیشتی باید باز هم باید مردم را برای مشارکت در صندوق رای تشویق کرد.

وی با بیان این‌که «دستگاه دولتی باید موانع را بررسی و سعی دربرداشته شدن آن کنند» مدعی شد: متاسفانه یک سری اقدامات انجام نشده است، در زمان بررسی صلاحیت به دوستان شورای نگهبان عنوان شده که در خصوص صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شفاف عمل کنند و با کلماتی مانند عدم احراز صلاحیت شرایط مبهمی را ایجاد نکنند.

باهنر گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت بالا در  انتخابات است و اگر مردم به دنبال توسعه و پیشرفت  هستند باید رای دادن نسبت به حرکت در مسیر  اقدام کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین