|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۳۷۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
اتفاق نظر داریم علاوه بر مناسبات دوجانبه در قالب توافقات و اسناد موجود فیمابین در حوزه همکاری‌های شانگ‌های و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم. در دیدار امروز در حوزه همکاری‌ها و اشتراک دیدگاه‌ها در موضوعات بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم از جمله وضعیت اسفناک غزه و فلسطین و نسل کشی در آنجا مورد توجه قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که امروز (دوشنبه) ۲۵ دی ماه میزبان همتای هندی «سوبرامانیام جایشانکار» بود، پس از دیدار و گفتگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای هندی گفت: سفر ایشان گام مهم در توسعه همکاری‌های متنوع و گسترده ایران و هند است. به عنوان دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفتگو‌های مفیدی را در راستای منافع دو کشور داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد تأکید ما قرار داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وزرای خارجه در حاشیه نشست سران بریکس توافقاتی را داشتند بر وجود اراده سیاسی دو دولت برای بسط همکاری‌های فرهنگی، عملی، صنعتی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فناوری تأکید کردیم.

وی گفت: مناسبات موجود و موانع بر سر اجرای برخی توافقات را بررسی کردیم. اتفاق نظر داریم تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن بر اجرای توافقات فیمابین نشست‌هایی را در اسرع وقت در پایتخت‌ها برگزار کنند. همکاری‌های راهبردی دو کشور به ویژه بعد از عضویت ایران در شانگ‌های و بریکس که البته همکارم آقای جایشانکار و نخست‌وزیر هند در عضویت ایران در هر دو سازمان نقش سازنده و مهمی داشتند و از این نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم، از دیگر موضوعات مورد توجه ما بود.

وزیر خارجه بیان کرد: اتفاق نظر داریم علاوه بر مناسبات دوجانبه در قالب توافقات و اسناد موجود فیمابین در حوزه همکاری‌های شانگ‌های و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم. در دیدار امروز در حوزه همکاری‌ها و اشتراک دیدگاه‌ها در موضوعات بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم از جمله وضعیت اسفناک غزه و فلسطین و نسل کشی در آنجا مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است و این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعاء داریم مورد تأکید این دولت قرار دارد. مقامات صنعا در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالیرتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آن‌ها این است تا زمانی نسل کشی در غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیل و یا به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.

وی گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست. در خصوص تحولات قفقاز و افغانستان با همکارم گفتگو کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ضرورت توقف جنگ و نسل کشی در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا به صورت رسمی بار‌ها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تأکید کرده و به آن‌ها هشدار دادیم. آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با داعش و تروریسم به میان بیاورد. آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیرنظامی در غزه از جمله هزاران زن و بیش از ۱۲ هزار کودک سهیم باشدو دیگران را به خویشتنداری دعوت کند.

وی گفت: با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم بار‌ها به شما گفته‌ایم راه‌حل در جنگ نیست. ما صد روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بیگناه آلوده نکنید. سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده است. کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به این رژیم آپارتاید گره نزند.

وزیر خارجه بیان کرد: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند و به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل هرگز نظامی نخواهد بود.

وی گفت: برای دولت و ملت هند بهترین‌ها را از خدا آرزو دارم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین