|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۳۷۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه استفاده از این ماده، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری و الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش شده است.



ایسنا: کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی حتی با حجم کم عوارض زیادی در پی دارد، گفت: در روند تهیه مشروبات الکلی، همواره به صورت غیر قابل کنترلی مقدار اندکی متانول (الکل صنعتی) نیز پیدا می‌شود که امکان سنجش و حذف آن در تولیدات غیرصنعتی (خانگی) وجود ندارد و نظام بهداشتی هر چند وقت یک‌بار با طغیان موارد مسمومیت با متانول مواجه می‌شود.

دکتر قدسیه حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موارد اخیر مسمومیت با الکل در استان خوزستان اظهار کرد: مصرف مشروبات الکلی حتی با حجم کم عوارض زیادی در پی دارد و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی افزود: گزارش‌های نگران‌کننده‌ای در مورد مصرف الکل وجود دارد که موجب به خطر افتادن سلامتی افراد مصرف‌کننده شده و این مساله همیشه به عنوان یک معضل بهداشتی اجتماعی مطرح بوده است.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه استفاده از این ماده، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری و الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش شده است.

مواجهه نظام بهداشتی با طغیان مسمومیت با متانول

وی بیان کرد: در روند تهیه مشروبات الکلی، همواره به صورت غیر قابل کنترلی مقدار اندکی متانول (الکل صنعتی) نیز پیدا می‌شود که امکان سنجش و حذف آن در تولیدات غیرصنعتی (خانگی) وجود ندارد و نظام بهداشتی هر چند وقت یک‌بار با طغیان موارد مسمومیت با متانول مواجه می‌شود.

لزوم اطلاع‌رسانی فوری و همگانی در طغیان مسمومیت‌های الکلی

حکیم‌زاده گفت: نکته مهمی که در این طغیان‌ها باید به کار گرفته شود، اطلاع‌رسانی فوری و همگانی بروز مسمومیت در سطوح محلی، شهرستانی، استانی و حتی منطقه‌ای است تا بیماران مسموم‌شده هرچه سریعتر خود را به نظام درمانی معرفی کنند زیرا هرچه مراجعه سریعتر و شروع اقدامات فوری درمانی زودهنگام‌تر باشد با عوارض کوری، دیالیز و مرگ، کمتر مواجه خواهند شد.

وی عنوان کرد: بنابراین مراجعه در زمان طلایی در مسمومیت با الکل، در کاهش بروز عوارض نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

استفاده از "سفیدکننده" در محلول الکلی بی‌رنگ

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: سودآوری فروش مشروبات الکلی، منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب شده است و به این دلیل،‌ با اضافه کردن ماده شوینده سفیدکننده به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی‌رنگ را به عنوان الکل طبی (بی‌رنگ) به بازار عرضه می‌کنند. این الکل، فاقد نشان اخطار رنگی است و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است.

وی افزود: بنابراین این موضوع باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار بگیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکررا اطلاع‌رسانی شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت الکلی

حکیم‌زاده گفت: باید از مصرف هر گونه مشروبات الکلی پرهیز شود. همچنین باید درباره عوارض وخیم مسمومیت با متانول از جمله نابینایی و مرگ آگاه‌سازی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی درباره اهمیت ارجاع فوری افرادی که در طول هفته گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند به مراکز درمانی بیان کرد: معرفی به موقع افراد مصرف‌کننده بسیار ضروری است تا با شناسایی سریع و درمان به موقع از بروز عوارض آن جلوگیری شود. همچنین باید توجه شود که مصرف مشروبات الکلی حتی با حجم کم، دارای عوارض است و سلامت فرد را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان افزود: باید با افزایش توانایی مقابله سالم و کارآمد مانند ورزش، روش‌های آرام‌سازی، مدیریت استرس و حل مساله در مقابله با چالش‌های زندگی، افراد و خانواده‌ها در برابر رفتارهای پر خطر مصون‌سازی شوند.

وی افزود: خانواده‌ها باید فرزندان را در هر گروه سنی که قرار دارند به مهارت اجتماعی نه گفتن به رفتارهای پر خطر به عنوان واکسن روانشناختی مجهز شوند و نکته مهم و پایانی اینکه تقویت ایمان و غنا بخشیدن به زندگی معنوی، در کنترل رفتارهای پرخطر بسیار کمک‌کننده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین