|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
بلینکن گفت که فلسطینیان باید این امکان را داشته باشند تا به‌محض فراهم شدن شرایط، به خانه‌های خود بازگردند. او همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی موافقت کرده تا با ورود جنگ غزه به مرحله‌ای جدید، یک هیئت ارزیابی از سوی سازمان ملل به غزه اعزام شود.

ایسنا: وزیر خارجه آمریکا با وجود اذعان به اینکه آمار تلفات غیرنظامیان جنگ غزه بسیار بالاست، مدعی شد شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه علیه جنایات رژیم صهیونیستی، بی‌ثمر خواهد بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با رهبران رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری در فلسطین اشغالی مدعی شد شکایت علیه جنایات جنگی تل‌آویو در دیوان کیفری بین‌المللی به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

بلینکن گفت که فلسطینیان باید این امکان را داشته باشند تا به‌محض فراهم شدن شرایط، به خانه‌های خود بازگردند. او همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی موافقت کرده تا با ورود جنگ غزه به مرحله‌ای جدید، یک هیئت ارزیابی از سوی سازمان ملل به غزه اعزام شود.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری در تل‌آویو گفت: هیئت ارزیابی سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که برای بازگشت امن فلسطینیان آواره به خانه‌های خود در شمال غزه، چه اقداماتی لازم است.

او گفت که ایالات متحده با هر پیشنهادی مبنی بر مستقر کردن فلسطینیان در مکانی به جز سرزمین خود در غزه، مخالف است و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز باید اصلاحاتی در ساختار خود ایجاد کند.

بلینکن که این هفته به چندین کشور منطقه سفر کرده، گفت بسیاری از این کشور‌ها آماده‌اند تا در ساخت آینده غزه سرمایه‌گذاری کنند، اما تنها درصورتی‌که مسیری شفاف برای تشکیل کشور فلسطین ترسیم شود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی اظهار کرد که در گفتگو‌های خود با مقامات تل‌آویو، بر حمایت آمریکا از ایجاد شرایطی که عملیات‌هایی مانند طوفان الاقصی را در آینده ناممکن سازد، تاکید کرد. او همچنین بیان کرد که در این دیدار‌ها بر لزوم کاهش تلفات غیرنظامی در غزه و تبادل اسرا تاکید کرده است.

او همچنین درباره احتمال آزادسازی اسرایی که در کنترل حماس قرار دارند، اظهار خوش‌بینی کرد و گفت: همانطور که می‌دانید، ما در میانه جنگ بیش از ۱۰۰ اسیر را آزاد کردیم. باور دارم که حماس در این مورد تعامل خواهد کرد.

به گفته بلینکن، آمریکا در گفتگو با قطر و مصر، در مورد ازسرگیری مذاکرات پافشاری می‌کند، اما حمله اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان که به شهادت یک مقام حماس به نام «صالح العاروری» منجر شد، اوضاع را پیچیده کرده است.

بلینکن از هفتم اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) تا امروز پنج بار به فلسطین اشغالی سفر کرده است. این سفر‌ها در راستای تلاش‌های کاخ سفید برای فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده‌اند؛ چهره‌ای که با رهبری افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی، هزینه‌های دیپلماتیک سنگینی را بر کاخ سفید به‌عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم تحمیل کرده است.

او گفت که ایالات متحده همچنان می‌کوشد تا بهترین مشاوره‌ها را به مقامات رژیم صهیونیستی ارائه کند تا «آنان جنگ را به شکلی پیش برند که به هدف خود برای جلوگیری از عملیات‌هایی مشابه حمله هفتم اکتبر دست یافته و حفاظت بهتری از غیرنظامیان به عمل آورند و همچنین مردم غزه کمک‌های بشردوستانه‌ای که نیاز دارند را دریافت کنند.»

وزیرخارجه آمریکا در اظهاراتی درباره آینده غزه، با بیان اینکه «در نقطه آغازین فرایند بازسازی غزه قرار داریم»، گفت احیای این منطقه که پیش‌تر یک مقام سازمان ملل آن را غیرقابل‌سکونت توصیف کرد، زمان‌بر خواهد بود و «یک‌شبه تکمیل نمی‌شود؛ زیرا چالش‌های امنیتی، زیرساختی و بشردوستانه شدیدی پیشِ رو هستند.»

او به سران رژیم صهیونیستی گفت که کشور‌های عربی تنها در صورتی به برنامه‌ریزی پس از جنگ در غزه متعهدند که طرح تشکیل یک کشور فلسطینی روی میز باشد.

او همچنین به نتانیاهو یادآور شد که برای دستیابی به هر پیشرفتی در آینده، باید آرمان‌های راست افراطی کابینه خود را تحت کنترل درآورده و تلطیف کند. او گفت: اسرائیل باید اتخاذ تصمیماتی را که عملاً امکان حکمرانی مستقل فلسطینیان را از بین می‌برد، متوقف کند. خشونت شهرک‌نشینان افراطی که با مصونیت قانونی انجام می‌شود، گسترش شهرک‌ها، تخریب و تخلیه خانه‌ها، این‌ها همه کار اسرائیل را برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار، دشوار می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین