|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۳۷۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱
بلینکن که امروز در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرده همچنین گفت آمریکا مخالف جابجایی ساکنان غزه به هر نقطه‌ای خارج از این منطقه است و این که هر راه حلی برای صلح باید بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی متمرکز باشد.

بی‌بی‌سی: سفیر عربستان سعودی در بریتانیا می‌گوید که ریاض مایل به عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از اتمام جنگ در غزه است اما هرگونه عادی‌سازی باید در راستای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی حرکت کند.
 
شاهزاده خالد بن بندر، سفیر عربستان در بریتانیا، گفت تلاش‌هایی که با میانجی‌گری آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در جریان بود به توافق «نزدیک» شده بود اما پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل عربستان این گفتگوها را متوقف کرد.
 
سفیر عربستان  تصریح کرده است که کشورش حتی با وجود آمار «اسفناک» قربانیان حملات اسرائیل در غزه، همچنان به برقراری رابطه با اسرائیل اعتقاد دارد اما حاضر نیست با توجه به «آنچه بر مردم فلسطین رفته» است آنها فدای چنین رویکردی شوند.
 
سفیر عربستان هشدار داده است که آنچه در غزه روی داده با توجه به ادامه آن با وجود تقاضای جامعه جهانی برای پایان دادن به درگیری‌ها، «شکستی برای انسانیت» بوده است.
 
وی گفته از بریتانیا انتظار دارد که «موضع خود را تعدیل کند» و با «اسرائیل همان‌طور مواجهه کند که با سایرین رفتار می‌کند».
 
«چشم‌بستن بر اقدامات اسرائیل یک مشکل جدی است چرا که موجب چشم فروبستن بر صلح خواهد شد».
 
عربستان سعودی را می‌توان رهبر جهان عرب و اسلام دانست. این کشور از سال ۱۹۴۸ و تشکیل رسمی کشور مستقل اسرائیل با مصوبه سازمان ملل متحد، هرگز با دولت اسرائیل روابط دیپلماتیک نداشته است و چنانچه تلاش‌های آمریکا برای عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل به نتیجه برسد، آن را باید گامی بزرگ و موفقیت اساسی برای اسرائیل دانست که تنها دولت یهودی در خاورمیانه است.
 
در ماه سپتامبر گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اظهاراتی تلویزیونی اذعان کرد که روند گفتگوها برای برقراری روابط با اسرائیل «هر روز (به توافق) نزدیکتر» می‌شده است.
 
اگر چه محمد بن سلمان در اظهارات خود تاکید کرد که مساله فلسطینیان برای ریاض «بسیار مهم» است و هرگونه توافقی با اسرائیل باید در جهت «راحت‌تر کردن زندگی برای فلسطینیان» باشد اما این گفتگوها و هرگونه توافقی با اسرائیل را منوط به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی نکرد.
 
این در حالی است که موضع رهبران فلسطینی تاکنون همواره این بوده که هرگونه توافقی که تشکیل یک کشور مستقل برای آنها را نادیده بگیرد، غیرقابل قبول خواهد بود اما چندی پیش مقام‌ها گفتند که در گفتگوهای خصوصی تشکیلات فلسطینی ابراز تمایل کرده که در مقابل افزایش منابع مالی و گسترده‌تر شدن اختیارات آنها در مناطق اشغالی کرانه باختری اماده پیوستن به مذاکرات میان اسرائیل-عربستان با میانجی‌گری آمریکا هستند.
 
بنابر گزارش‌ها پس از حمله هفتم اکتبر مقام‌های عربستان از آمریکا خواستند که گفتگوهای سه جانبه متوقف شود.
 
روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، در ریاض با محمد بن سلمان دیدار کرد و سپس به خبرنگاران گفت که موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در خلال گفتگوهای خود با ولیعهد عربستان طرح کرده است.
 
اکنون یک روز پس از این دیدار، سفیر عربستان در بریتانیا گفته «این واضح است که تمایل برای ادامه این مذاکرات وجود دارد... اما از سرگیری آن نیاز به پایان جنگ در غزه است و واضح است که باید نقشه راه و راهبرد عملی برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در آن لحاظ شود».
 
بلینکن در تل‌آویو گفت شکایت جنایت جنگی از اسرائیل در دیوان لاهه «پوچ و بی‌اعتبار» است
 
در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا که پس از دیدار با محمد بن سلمان در ریاض، امروز - سه‌شنبه ۹ ژانویه - راهی تل آویو شده و با رهبران اسرائیل دیدار کرده می‌گوید شکایت از اسرائیل تحت عنوان «جنایت علیه بشریت» که از سوی آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی در لاهه برده شده است «پوچ و بی‌اعتبار» است.
 
بلینکن که امروز در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرده همچنین گفت آمریکا مخالف جابجایی ساکنان غزه به هر نقطه‌ای خارج از این منطقه است و این که هر راه حلی برای صلح باید بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی متمرکز باشد.
 
همزمان وزیرخارجه آمریکا در کنفرانس خبری ساعتی پیش با خبرنگاران گفت ایالات متحده در نبرد اسرائیل با حزب‌الله لبنان حامی قاطع دولت اسرائیل است.
 
بلینکن همزمان هشدار داد که اقدامات نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران نظیر حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن در صورت ادامه «بدون پاسخ نخواهد ماند».
 
او تاکید کرد که بخشی از هدف سفر و رایزنی با رهبران خاورمیانه جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در غزه به سایر نقاط منطقه و به ویژه جلوگیری از ورود ایران به این درگیری‌ها است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین