|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۳۷۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی مانند موضوع مهاجرت که در کشور مطرح است، به درستی نگاه، تحلیل و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که واقعاً ریشه این موضوع اقتصاد، بیکاری و اشتغال‌زایی نیست، بلکه این مساله به دلیل آن است که ما یک تصویر روشن از آینده برای مردم نساخته‌ایم.

مهر: «مصطفی زمانیان» رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز در همایش «نظریه نظام انقلابی» اظهار کرد: کشور‌ها تصویر ملی خود را به جامعه جهانی مخابره می‌کنند و از این طریق، شرکت‌های بزرگ چند ملیتی فرصت همکاری‌های بین‌المللی و تبادلات را ایجاد می‌کنند.

وی‌افزود: هر چه پیش می‌رود، این فرصت تبادل بین ملت‌ها و دولت‌ها افزایش می‌یابد و اگر از کنار این فرصت‌ها ساده‌انگارانه بگذریم، فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهیم. زمانیان گفت: اگر به مفهوم تصویرسازی ملی دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که تصویر‌های ملی، جای برنامه‌های توسعه ملی را در ادبیات سیاست‌گذاری پُر کرده است؛ جامعه‌ای که خود را در تلاطم و به روز رسانی رسانه و فناوری مشاهده می‌کند، از ما به عنوان حکمران، انتظار دارد که تصویر درستی از ایران به جهان مخابره کنیم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی مانند موضوع مهاجرت که در کشور مطرح است، به درستی نگاه، تحلیل و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که واقعاً ریشه این موضوع اقتصاد، بیکاری و اشتغال‌زایی نیست، بلکه این مساله به دلیل آن است که ما یک تصویر روشن از آینده برای مردم نساخته‌ایم.

وی ادامه داد: امروز وضعیت مهاجرت نسبت به گذشته فرق کرده است و مثلاً اگر کسی به آلمان مهاجرت کند، برای در اختیار گرفتن یک کُرسی دولتی یا به دست آوردن یک موقعیت کسب و کار اقتصادی به این کشور سفر نمی‌کند بلکه او مهاجرت می‌کند تا در ایران نباشد و این تفسیر بسیار خطرناکی است که به نظرم باید در مورد آن، فکر کرده و تعامل کنیم.

زمانیان گفت: امروز شرایط مهاجرت برای متمولین، پیشروان کسب و کار، حوزه‌های استارت‌آپ‌ها و فناوری‌ها و حوزه علم و فن آوری، بسیار جدی‌تر از مردم عادی شده است، لذا این جنس مسائل از آن دسته موضوعاتی است که ضرورت بازاندیشی در الگوی اساسی حکمرانی را برای ما توجیه می‌کند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به نظریه گام دوم انقلاب گفت: باورم این است که بیانیه گام دوم انقلاب، ظرفیت این تصویرسازی را برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارد.

زمانیان ادامه داد: باورم این است که نظریه گام دوم انقلاب را بحرینی‌ها و لبنانی‌ها از ما زودتر درک کرده و آن را برداشت کرده‌اند. امروز نظریه مقاومت در کشور‌های منطقه پیش از کشور ما پذیرفته شده است و آن‌ها عامل‌تر شده‌اند تا ما، لذا چه کنیم که این نظریه سرمایه اجتماعی را پشت این نظریه قدرتمند قرار دهیم و برای این نظریه سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم و دیدگاه‌ها و نظریات حضرت آقا را تبدیل به مطالبه ملی کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع مهم است که باید در دستور کار جامعه اندیشه ورز و دانشگاهیان و دوستانی که در حوزه تدوین نظریه انقلاب اسلامی کار می‌کنند، قرار گیرد تا یک تفسیر ملموس، همه فهم، قابل ارتباط و دسترس را از این نظریه انقلاب اسلامی به قشر عمومی جامعه مخابره کنند و اتصال لایه‌های گم شده را دوباره ترمیم کرده و کمک کنند از طریق یک نظریه قابل فهم و انگیزاننده و تحول آفرین تا گروه‌های مختلف اجتماعی و گروه‌های مرجع، سهم خود را از این خلق تصویر برای آینده ایران، ایجاد کنند.

زمانیان گفت: به نظرم این جلسات می‌تواند کمک کند تا دست کم طرح بحث مناسبی از این موضوع داشته باشیم تا بتوانیم به دور از الفاظ دانشمند فهم و با بیان ساده و بر اساس نیاز‌های کشور این گفتگو‌ها را به جنس ساختار و نظریه و ابلاغیه برسانیم و بتوانیم شرایط کشور را برای آن جامعه آرمانی مورد نظرمان فراهم کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین