|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۳۷۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
علاوه بر قیمت جهانی نفت، رویترز می‌گوید ممکن است اقدام ایران به معافیتی که آمریکا در ماه اکتبر برای تحریم‌های نفتی ونزوئلا صادر کرد مربوط باشد. در پی این معافیت نفت ونزوئلا از چین به آمریکا و هند تغییر مسیر داده است.

بی بی سی: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی با اتکا به منابع تجاری و پالایشگاهی از توقف ارسال محموله‌های نفتی ایران به چین خبر داده و گفته است تهران با این کار به دنبال چانه‌زنی و دریافت قیمتی بالاتر برای نفت خام صادراتی خود به چین است.
 
رویترز این توقف ارسال محموله‌های نفتی را «ناگهانی» خوانده و از قول یک مدیر صنعت نفت آن را «قصور» توصیف کرده است.
 
ایران تامین‌کننده ۱۰درصد نفت خام چین است. ارزیابی ناظران صنعت نفت در ماه‌های گذشته این بود که صادرات نفت ایران به چین تا حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز بالا رفته، که بیشترین مقدار از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا است.
 
به دلیل تحریم‌های آمریکا، چین عملا به تنها خریدار نفت ایران تبدیل شده و ایران هم نفت خام خود را با تخفیف قابل ملاحظه‌ای به پالایشگاه‌های چینی می‌فروخته است. علاوه بر این مشخص نیست دسترسی ایران به درآمد حاصل از فروش نفت به چین چگونه است.
 
رویترز در گزارش خود به نقل از پنج دلال نفتی یا مرتبط با صنعت نفت نوشته است که ماه گذشته میلادی فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که از تخفیفشان می‌کاهند و نفت خام سبک ایران در دسامبر و ژانویه را پنج یا شش دلار زیر قیمت نفت برنت خواهند فروخت.
 
این در حالی است که تخفیف ایران در ماه نوامبر حدود ۱۰ دلار برای هر بشکه بود.
 
خبرگزاری رویترز می‌گوید این فشار فروشندگان ایرانی قیمت‌ جهانی نفت را بالا نگه می‌دارد و حاشیه سود پالایشگاه‌های چینی را هم کم می‌کند.
 
در هفته‌های اخیر با حملات یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و کاهش کشتیرانی در این منطقه قیمت جهانی نفت بالا رفته است.
 
از سوی دیگر چشم‌اندازی اقتصادی چین به روشنی گذشته نیست و با سایه انداختن بحران بدهی شرکت‌های عمرانی، رشد اقتصادی چین کند شده است.
 
در صورت تایید گزارش رویترز، به نظر می‌رسد شرکت ملی نفت ایران با توجه به این پس‌زمینه در پی تغییر شرایط فروش نفت باشد.
 
علاوه بر قیمت جهانی نفت، رویترز می‌گوید ممکن است اقدام ایران به معافیتی که آمریکا در ماه اکتبر برای تحریم‌های نفتی ونزوئلا صادر کرد مربوط باشد. در پی این معافیت نفت ونزوئلا از چین به آمریکا و هند تغییر مسیر داده است.
 
شرکت ملی نفت ایران، وزارت بازرگانی چین و وزارت دارایی آمریکا به پرسش‌های رویترز در این باره پاسخ نداده‌اند.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مدیر شرکتی تجاری که در چین مستقر است نوشته: «ظاهرا دستور بالا بردن قیمت‌ها از تهران آمده، چون تامین نفت برای دلال‌ها را هم متوقف کرده‌اند.»
 
یک واسطه نفتی هم به رویترز گفته است که ارسال «برخی محموله‌ها» متوقف شده و خریداران چینی و فروشندگان ایرانی به «بن‌بست» رسیده‌اند. به گفته این واسطه چشم‌انداز وضعیت روشن نیست و باید دید آیا پالایشگاه‌های چینی حاضر به پرداخت بهای جدید هستند یا نه.
 
دو دلال نفتی به رویترز گفته‌اند که دست‌کم یک مشتری چینی نرخ جدید را پذیرفته است.
 
این واسطه‌ها گفته‌اند که ممکن است تخفیف ایران حتی کمتر هم بشود و به چهار و نیم دلار زیر قیمت برنت برسد.
 
این در حالی است که به گفته این دلالان ایران در سال گذشته به طور متوسط ۱۳ دلار روی هر بشکه نفت خام سبک تخفیف می‌داد.
 
یک مشتری چینی در شاندونگ، جایی که گفته شده یکی از مشتریان نرخ جدید را پذیرفته، به رویترز گفته است که قیمت‌های جدید «خیلی بالا» هستند و خریداران چینی وضعیت سختی دارند، اما گزینه‌های چندانی جز خرید نفت از ایران هم ندارند.
 
شرکت‌های بزرگ دولتی چینی خرید نفت از ایران را با نگرانی از تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند و عمده خریداران چینی نفت ایران پالایشگاه‌های کوچک مستقل هستند که به دلیل اندازه نسبی کوچکشان در مقایسه با دیگر شرکت‌های نفتی به عنوان «قوری» شناخته می‌شوند.
 
رویترز به نقل از منابع صنعت نفت نوشته که «قوری‌ها» در چین نفت ایران را به عنوان محموله‌های ارسالی از مالزی یا امارات می‌خرند.
 
کپلر، شرکت رصد اطلاعات اقتصادی، می‌گوید حجم نفتی که ایران روی نفتکش‌ها نگهداری می‌کند از حدود دو میلیون بشکه به بیش از ۱۵ میلیون بشکه افزایش یافته است.
 
یک مدیر تجاری در پالایشگاهی مستقل به رویترز گفته است که «ایرانیان می‌خواهند به قیمت نفت روسیه برسند. اما آنها کامل نمی‌فهمند که ابعاد تحریمشان با روسیه متفاوت است.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین