|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۳۷۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
پس از آن‌که آمریکا، فرانسه و آلمان در روز‌های گذشته از دو وزیر اسرائیلی انتقاد کرده و بر لزوم ادامه زندگی فلسطینیان در باریکه غزه تأکید کردند، وزارت خارجه هلند نیز روز ۱۴ دی در بیانیه‌ای سخنان این دو وزیر را «غیرمسئولانه» نامید.
اظهارات بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که خواهان ارائه راهکار‌هایی از سوی دولت برای تشویق ساکنان غزه به مهاجرت به کشور‌های دیگر شده‌اند، کماکان با واکنش منفی کشور‌های غربی روبه‌رو است.

پس از آن‌که آمریکا، فرانسه و آلمان در روز‌های گذشته از دو وزیر اسرائیلی انتقاد کرده و بر لزوم ادامه زندگی فلسطینیان در باریکه غزه تأکید کردند، وزارت خارجه هلند نیز روز ۱۴ دی در بیانیه‌ای سخنان این دو وزیر را «غیرمسئولانه» نامید.

لرد طارق احمد، وزیر دولت بریتانیا در امور خاورمیانه، نیز چهارشنبه‌شب با محکوم کردن سخنان دو وزیر اسرائیلی در شبکه ایکس نوشت «هیچ فلسطینی نباید هدف تهدید کوچاندن اجباری باشد» و غزه «بخشی از کشور آتی فلسطینی» خواهد بود.

دولت اسلوونی هم در بیانیه‌ای در روز ۱۴ دی نوشت: «کوچاندن فلسطینیان به خارج از باریکه غزه برخلاف قوانین بین‌المللی است و راهکار دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل) را با خطر روبه‌رو می‌کند.»

عربستان سعودی نیز روز ۱۴ دی به صف کشور‌هایی پیوست که گفته‌های دو وزیر اسرائیلی را محکوم کرده‌اند.

با این حال، به گزارش تایمز اسرائیل، نهاد‌هایی در این رژیم در حال مذاکره به دور از جنجال با کنگو و دولت‌های دیگری در جهان برای پذیرش شماری از ساکنان غزه هستند.

به نوشته تایمز اسرائیل، کنگو از نگاه جامعه جهانی کشوری است که دارای سطح بالای نابرابری است و بر اساس برنامه جهانی غذا، بیش از ۵۲ درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

به گزارش یدیعوت آحرونوت، ایفعات شاشابیتون، وزیر عضو کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت دو وزیر یادشده با بیان «سخنان غیرمسئولانه، به اسرائیل لطمه می‌زنند».

میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل که عضو حزب لیکود است، روز ۱۴ دی در گفتگو با یدیعوت آحرونوت اظهارات دو وزیر عضو ائتلاف دولتی را در خصوص تشویق ساکنان غزه به کوچ، «غیرواقع‌گرایانه» نامید.

 زوهار گفت «حتی اگر چنین ایده‌هایی نیز مطرح باشد، نباید آن را علنی کرد». او، اما از احتمال احیای شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در غزه به عنوان پیشنهادی که باید بررسی شود، استقبال کرد.

از سوی دیگر، دیوان بین‌المللی لاهه خبر داد که درخواست دولت آفریقای جنوبی برای تحقیق در خصوص احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» را به هفته آینده موکول کرده است.

بر اساس بیانیه این دیوان، این نشست‌ها از روز ۲۱ دی‌ماه جاری در لاهه آغاز خواهد شد. اسرائیل در یک رویکرد غیرمعمول اعلام کرده که در این دادگاه حضور خواهد یافت تا از عملکرد خود در جنگ جاری دفاع کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین