|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۳۷۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
آرمان امام خمینی برای تجلی عدالت باید سرلوحه اقدامات مسئولان قرار گیرد، در تقارن این ایام با چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها مناسب است ضمن گرامیداشت نام و یاد این سردار بزرگوار، با رشادت‌های آن عزیز و سایر تلاشگران بی مرز و بی ادعا الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم به کیان کشور اسلامی نهادینه شده است.

فارس: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ در چهل‌ویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: فرارسیدن میلاد باسعادت مادر امت و امامت را به ملت شریف ایران و امت اسلامی به خصوص مادران و بانوان ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) با عناوین مختلف جایگاه والا حضرت فاطمه را تبیین فرمودند. روز میلاد حضرت زهرا فرصت مناسبی برای قدردانی جایگاه مادران و بانوان سرزمینمان است. به سهم خود و به نمایندگی خانواده بزرگ قوه قضائیه این روز را تبریک عرض می‌کنم. همچنین فرار رسیدن میلاد امام خمینی (ره) را نیز تبریک می‌گویم.

ستایشی گفت: آرمان امام خمینی برای تجلی عدالت باید سرلوحه اقدامات مسئولان قرار گیرد، در تقارن این ایام با چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها مناسب است ضمن گرامیداشت نام و یاد این سردار بزرگوار، با رشادت‌های آن عزیز و سایر تلاشگران بی مرز و بی ادعا الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم به کیان کشور اسلامی نهادینه شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: دشمن گمان می‌کرد با شهادت شهید سلیمانی و سیدرضی موسوی، لبه پیکان ایستادگی در برابر آن‌ها رو به زوال رود.

وی افزود: جمعه گذشته چهار سرشبکه تروریست که در چتر امنیتی سربازان گمنام امام زمان گرفتار شده بودند با طی مراحل رسیدگی قضائی و صدور حکم به اتهام فساد فی الارض به دار مجازات آویخته شدند. این حکم با تایید نهایی دیوان عالی کشور به اجرا در آمد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مدیران برکنار شده در پرونده فساد چای دبش اظهار کرد: پیرو اطلاع رسانی قبلی این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. آنچه مطلع شدم این است که بازپرس از مبادی ذی ربط استعلاماتی اخذ کرده است، از  پاسخ این استعلامات بی اطلاع هستم و پس از کسب اطلاع، در موازین قانونی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه خدمات الکترونیک قضائی به ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از برنامه توسعه هفتم، توسعه و بهره گیری از فناوری‌های نوین است و همواره این مهم مورد تاکید قرار گرفته شده است. قوه قضائیه در این زمینه گام‌های موثری برداشته، اما کافی نیست.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی اظهار کرد: پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاعیات چهار متهم به دادگاه صالح ارسال تا پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه‌های دقت مورد رسیدگی واقع شود. در کمتر از ۲ ماه کیفرخواست پرونده صادر شد و به دادگاه صالح (دادگاه کیفری یک استان البرز) ارسال شد و اولین جلسه ۱۹ دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی از محکومان پرونده بانک سرمایه گفت: وی تقاضای اعاده دارسی کرد و در نتیجه پرونده به دیوان عالی کشور ارسال  و به شعبه دوم رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع  و اعاده دادرسی ایشان رد و در نهایت دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد و پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. ایشان با شرایطی (انجام عمل جراحی) که دارد  پس از بهبود به زندان بازخواهد گشت.

ستایشی با اشاره به پرونده حمید نوری گفت: استفاده ابزاری از حقوق برای ذبح حقوق و مخدوش سازی قضاوت ظلم است که در قلب تروریست حقوقی و قضایی در سیستم قضائی سوئد این موضوع مطرح شده و دولت این کشور تحت تأثیر گروهک تروریستی منافقین منفور و بی خانمان و تحت حمایت رژیم صهیونیستی آن را دنبال می‌کند. حکم  حمید نوری در یک سیستم قضائی و آزاد خروجی جز برائت ایشان نداشته و ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: سوئد باید انتظار مشکلاتی که منافقین در آلبانی و عراق ایجاد کردند را برای تکرار در سوئد بکشد. اگر مسئولان سوئد دغدغه مردم خود را دارند باید به این موضوع توجه کنند. پرونده حمید نوری در هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده و صرفا در دادگاه سوئد بررسی شده است و برخلاف دادرسی عادلانه عمل می‌شود. تمامی شهود حمیدنوری تهدید شدند و امکان حضور در دادگاه را پیدانکردند. دولت سوئد نباید سازوکار قضائی را جهت تقویت تروریست‌ها بکار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و جزو اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود.

ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشور‌های مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشور‌ها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشور‌های دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشور‌ها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی به عمل آمده امکان دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور از طریق یا همکاری دو پیام‌رسان گپ و آی‌گپ فراهم و به زودی برای سایر پیام‌رسان‌ها افتتاح می‌شود.

ستایشی خاطرنشان کرد: این کار نوآورانه است و همکاران ما در حوزه امور بین‌الملل قوه قضاییه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استفاده از دو پیام‌رسان صورت گرفته است. افراد می‌توانند ابلاغ الکترونیک، اطلاع‌رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات را با این امکان و پتانسیلی که محقق شده دریافت کنند.

آخرین وضعیت پرونده‌های تتلو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو، گفت: فرد مورد نظر چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی دارد، یک پرونده اکنون در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و قرار بازداشت موقت صادر و وی اکنون در زندان به سر می‌برد.

ستایشی ادامه داد: برای یکی دیگر از پرونده‌ها کیفرخواست صادر  و بعد از بازگشت وی به کشور بازپرس در موقعیت او حاضر شده است و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده و پرونده در این موضوع هم متضمن قرار بازداشت موقت است.

صدور رای غیابی برای تتلو

وی اضافه کرد: برای نامبرده در دو پرونده دیگر هم رأی غیابی صادر شده است و چنانچه اعتراضی از سوی وی صورت گیرد، رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی پیرو دستگیری حدود ۲۰۰ نفر که قصد اقدامات خرابکارانه در اربعین را داشتند، گفت: همه این موارد در قالب یک پرونده واحد نیست بلکه پرونده‌های مختلفی در استان‌های مختلف رسیدگی شده است.

وی به دومین حادثه تروریستی در تابستان سال جاری در حرم مطهر شاهچراغ اشاره کرد و یادآور شد: ۶۵ نفر از عناصر آگاه و ناآگاه در  این حادثه تروریستی دستگیر شدند و عنصر اصلی به اتهام محاربه که منجر به شهادت دو تن و مجروح شدن ۱۱ نفر دیگر همچنین ایجاد رعب و وحشت شده بود، به اعدام محکوم  و پس از آن پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و دو نفر دیگر هم که در اجتماع و تبانی نقش داشتند، هر کدام به پنج سال حبس و اخراج و طرد از کشور محکوم شدند و پرونده سایرین هم رسیدگی شد.

ستایشی تصریح کرد: این نظارت‌ها مستمر است و رسیدگی‌های شرعی و قانونی با قاطعیت ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین