|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
همچنين مرتبط نشان دادن توان دفاع موشک‌هاي بالستیک جمهوري اسلامي ايران با صنایع صلح‌آمیز هسته‌اي جریانی همسو با اهداف روانی رسانه‌اي و گسترش این جنگ رسانه‌اي است.
كارشناسان بر اين عقيده‌اند در صورت تداوم تحريم‌هاي ضد ايراني از سوي غرب ديگر مذاكره با ۱+۵ معنايي ندارد و بهتر است ميز مذاكرات از سوي تيم هسته‌اي كشورمان ترك شود.

نزديك به دوازده سال است كه غرب تنها با تكيه بر ادعاي واهي و البته مغرضانه منافقين يك جنجالي سياسي - امنيتي عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران به راه انداخته است البته امريكايي‌ها نيز در طي اين دوازده سال سنگ تمام گذاشتند و از هيچ تقلايي براي تهديد نشان دادن فعاليت هسته‌اي كشورمان چشم‌پوشي نكردند چنانچه حفظ تحريم نتيجه دوازده سال جنجال‌سازي واهي غرب و امريكاست.

حتي پس از تمدید هفت ماهه گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در سوم آذر‌ماه سال‌جاري؛ طیفی از نمایندگان امریکا در کنگره خواستار تحریم‌هاي جدیدی شدند تا به زعم آنها فشار بیشتری بر ایران در جریان مذاکرات وارد شود. کمیته امور آمریکا - اسرائیل که یکی از موثرترین گروه‌هاي لابی صهیونیستی در واشنگتن است از کنگره خواسته است قانون تحریم‌ها را بررسی کند. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: کنگره اکنون باید برای ارسال پیامی روشن مبنی بر اینکه تحمل آمریکا، محدود نیست و ایران اجازه ندارد آنچه را این کمیته، "ظرفیت توانایی ساخت سلاح‌هاي هسته‌ای " نامیده است، افزایش دهد.

پيش از اين سناتور باب کروکر گفته بود ترجیح می‌دهد کاخ سفید به جای رسیدن به توافق بد، به گفت‌وگوهایش با ایران ادامه دهد ولی کنگره باید در صورت شکست گفت‌وگوها گزینه‌هایی را آماده کند که شامل تحریم‌هاي بیشتر نیز مي‌شود.

البته باراک اوباما همسو با حمایت از مذاکرات مستقیم و با به کارگیری دکترین مهار و باز دارندگی تلاش مي‌کند، چالش‌هاي تهران در حوزه صنعت هسته‌اي را افزایش دهد. در این راستا دولتمردان امریکا همسو با گسترش تحریم‌هاي شورای امنیت تحریم‌هاي یکجانبه را نیز به صورت هدفمند گسترش داده‌اند.

متولیان نظام سلطه با مدیریت تحریم‌هاي هدفمند و افزایش لفاظی‌هاي رسانه ای، در واقع بارها سعی کرده‌اند حرکت رو به جلو «بومی کردن دانش هسته‌ای» را متوقف کنند. سیاست‌هاي سلطه‌جویانه غرب، حرکت ایران در زمینه دانش صلح‌آمیز هسته‌اي را کند کرده، اما هیچگاه متوقف نکرده است. این موضوع مي‌تواند به نمادی برای سایر کشورهای در حال توسعه تبدیل شود و بنیان‌هاي هژمونی غرب را که یکی از آنها وابستگی کشورها به امریکاست متزلزل کند.

همچنين مرتبط نشان دادن توان دفاع موشک‌هاي بالستیک جمهوري اسلامي ايران با صنایع صلح‌آمیز هسته‌اي جریانی همسو با اهداف روانی رسانه‌اي و گسترش این جنگ رسانه‌اي است.

البته این جریان رسانه‌اي غرب اهدافی همچون فروش تجهیزات نظامی، انزوای منطقه‌اي ایران، انعقاد پیمان‌هاي دفاعی فرا منطقه‌ای، تضعیف امنیت بومی و در نهایت توجیه تداوم حضور نظامی امریکا در منطقه از طریق معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه را دنبال مي‌کند تا بتواند همچنان خيمه تحريم‌ها را پابرجا نگه دارد.

كارشناسان معتقدند غرب و بويژه امريكايي‌ها تحريم‌ها را به نوعي ابزار براي بازي با ايران قرار داده‌اند و موضوع توافق يكبار بر سر كليات و يكبار در مورد جزئيات تنها براي خريد زمان واعمال تحريم‌هاي بيشتر به منظور خلع سلاح كردن ايران است.

البته بايد گفت بهانه‌تراشی‌هاي واهی و ادعا‌سازی‌هاي بی‌اساس در قالب جریان‌ها و دیپلماسی رسانه‌اي غرب؛ امتیازی برای غرب در مذاکرات هسته‌اي به همراه نداشته است. بیش از ده‌ سال تجربه نشان مي‌دهد اصرار امریکا بر ادامه روش‌های منسوخ گذشته مبنی بر ادامه فضاسازی‌هاي رسانه‌اي و به تبع آن تشدید تحریم‌ها به عنوان یک اهرم فشار، نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی از حقوق و موضع اصولی‌اش وادار کند.

چنانچه رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى، به تاریخ ۱۹ بهمن ۹۳، در مورد توافق با ۵+۱ فرمودند: «آنها مسئله هسته‌ای را به‌عنوان یک نمونه‌ای در دست گرفته‌اند و این‌جور وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی در قضیه‌ هسته‌ای درمانده است؛ قضیه این‌جور نیست. من همین جا این را بگویم: اوّلا بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم؛ البتّه توافق بد نه. آمریکایی‌ها مکرّر تکرار می‌کنند و می‌گویند ما معتقدیم که توافق نکردن، بهتر از توافق بد کردن است؛ بله، ما هم همین عقیده را داریم؛ ما هم معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد، توافقی که به ضرر منافع ملی است، توافقی که موجب تحقیر ملّت بزرگ و با عظمت ایران است.»
شايد بتوان اينگونه متصور شد كه در صورت به نتيجه نرسيدن مذاکرات دغدغه‌ای که ممکن است نزد بیشتر آمریکایی‌ها شکل بگیرد این است که دیگر نمی توانند آن اتحاد را برای تحریم علیه ایران شکل دهند.

به عقيده ناظران سياسي هم‌اكنون وقت آن رسيده است كه جمهوري اسلامي ايران با غرب يك اتمام حجت داشته باشد و آن اينكه با ادامه داشتن تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران ميز مذاكرات از سوي تيم هسته‌اي كشورمان ترك شود چنانچه صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا نيز بر اين عقيده است كه اگر قرار است مذاکره‌اي انجام شود و تحریم‌ها برداشته نشود همان بهتر که مذاکره‌اي صورت نگیرد.
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: به نظر من اگر مي‌خواهند مذاکره‌اي انجام شود، بعد طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند و فقط بنشینند چای و قهوه باهم بخورند اسم این کار را که نمی‌توان مذاکرات هسته‌اي گذاشت.

ايران بايد با غرب اتمام حجت كند
در همين زمينه سيد‌رضا صدرالحسيني كارشناس سياست خارجي در گفت‌وگو با سياست روز گفت: با نگاهي به روند مذاکرات هسته‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و ۱+۵ مشاهده مي‌گردد چشم‌انداز مذاکرات به گونه‌اي است که همه منافع ملت ايران از جمله برداشته شدن تمامي تحريم‌ها انجام گيرد.
وي افزود: بنابراين تداوم مذاکرات از ديدگاه بعضي از تحليلگران سياسي تلف کردن وقت و سرمايه‌هاي انساني جمهوري اسلامي مي‌باشد.

اين كارشناس سياست خارجي تصريح كرد: علي‌رغم مجوز قانوني و شرعي انجام مذاکرات توسط رهبر انقلاب بايد توجه داشت که اصل موضوع مذاکرات بلااشکال است در‌خصوص نتايج آن بايد چشم‌اندازي روشن و شفاف در مقابل ملت ايران وجود داشته باشد بنابراين نکته اساسي اين است که دستگاه ديپلماسي کشور بايد يکبار ديگر با طرف‌هاي مذاکره‌کننده اتمام حجت نمايد و نتايج اين اتمام حجت را به نظر ملت برساند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: تا کماکان حمايت و دعاي خير ملت پشت سر تيم مذاکره‌کننده قرار داشته باشد و طرف‌هاي غربي نيز از اين حمايت مطلع گردند. تا روند مذاکرات مستحکم‌تر و عاقلانه‌تر پيگيري شود.

مذاكرات با تحريم‌ها معنايي ندارد
محمد‌حسن قديري‌ابيانه ديگر كارشناس سياست خارجي نيز با اشاره به اينكه مذاکره براي حل مسئله است و مسئله اين است که آمريکايي‌ها بي‌جهت تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه ايران اعمال کرده‌اند.

وي افزود: مذاکره براي اين است که اين تحريم‌ها برچيده شود اگر آمريکايي‌ها قصد برچيدن تحريم‌ها را ندارند بنابراين مذاکرات معنايي نخواهد داشت.البته مذاکرات که انجام شد يك حسن بزرگي دارد و آن اينکه مشخص شد که با مذاکره و لحن ديپلماتيک نمي‌توان آمريکا را از دشمني با ملت ايران منصرف کرد.

وي تصريح كرد: روشن شدن اين موضوع خود يک دستاورد است هر چند اکثريت قريب به اتفاق ملت ما به اين امر واقف بود اما اقليتي که تصور مي‌کرد مي‌توان با مذاکره از دشمني با ملت ايران منصرف کرد آنها به اين موضوع واقف شدند و اين امر انسجام ملي ما را محکمتر کرد. و قدرت مقاومت ما را افزايش مي‌دهد در سطح جهاني نيز بر همگان روشن مي‌شود که مقصر به نتيجه نرسيدن مذاکرات آمريکاست و روشن شدن اين موضوع صفوف متحد عليه تحريم ايران درهم مي‌شکند.

قديري در پايان خاطرنشان كرد و گفت: نکته‌اي که همه بايد به آن توجه داشته باشند اين است که همه جناح‌ها بايد مواظب باشند که اگر مذاکرات به نتيجه نرسيد درصدد بهره‌برداري عليه يکديگر نباشند و انگشت اتهام همگان به سوي آمريکا به عنوان مقصر به نتيجه نرسيدن مذاکرات نشانه رود. در غير اين صورت هر‌کس خلاف اين عمل کند در زمين آمريکا و برعليه ايران اقدام کرده است.

احتمال ترك ميز مذاكره از سوي ايران در صورت به نتيجه نرسيدن
حسن هاني‌زاده كارشناس ديگر سياست خارجي نيز گفت: نقشه راه مذاکرات هسته‌اي ايران بارها توسط رهبر انقلاب اسلامي تبيين و به عنوان يک قطب‌نماي حرکت تيم مذاکره‌کننده تلقي شده لذا مذاکرات تا دهم تير ادامه خواهد داشت در آن زمان اگر تحريم‌ها برداشته شود طبيعي است که موضوع هسته‌اي به يک سرانجام نهايي برسد ولي اگر غرب و آمريکا به دنبال زياده‌خواهي و طرح موضوعات توان دفاعي و نظامي ايران باشند بعد از دهم تيرماه ترك ميز مذاكرات بايد مد نظر قرار گيرد.

وي افزود به نظر مي‌رسد شرايطي که اتحاديه اروپا به دنبال آن است توان دفاعي كشورمان را تا حد ممكن تضعيف كند بنابراين به نظر مي‌رسد اگر توافقي صورت نگيرد ايران ميز مذاکره را ترک خواهد كرد.

منبع: سیاست روز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین