|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵
کد خبر: ۳۷۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
رستمی با بیان اینکه بن‌بست‌های بسیاری در زندگی جوامع بشری وجود دارد، افزود: کشورهایی که ادعای تمدن بشری داشته‌اند و از مدینه فاضله سخن می‌گویند در تمام حوزه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند. کشورهای پیشرفته تا محروم‌ترین کشورها در حوزه‌های بسیاری با چالش مواجه هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه گره‌گشایی از مسائل کشور بر عهده مدیریت پژوهش است، اظهار کرد: پژوهش‌ها باید در جهت رفع نیازهای کشور باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در نشست هم‌اندیشی و آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که صبح امروز، یکشنبه ۱۰ دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نه گفتن به سلطه دیگران و ایستادن روی پای خود است. از نخستین روزهای انقلاب اسلامی تا به امروز، سنگین‌ترین تحریم‌ها و فشارها را علیه ما اعمال کرده‌اند.

*فشارها و تحریم‌ها فقط در عرصه نظامی نیست

وی با بیان اینکه فشارها و تحریم‌ها فقط در عرصه نظامی نیست، گفت: آنها تلاش کرده‌اند با استفاده از تحریم‌ها ما را محدود کنند. از همان مقطع فشار و تحریم بر کشور اعمال سود و جنگ مثل صدام را تشویق کردند. کشورهای اروپایی که در عرصه پزشکی جزو پیشروترین کشورها هستند، در سال‌های نخست انقلاب اسلامی، رژیم بعث عراق به سرکردگی صدام را تشویق می‌کردند که از بمب‌های شیمیایی و روش‌های ناجوانمردانه جنگی علیه ما استفاده کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه جامعه سلامت کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه خاموش کردن آتش‌ مشکلات افتخارآفرینی کرده است، گفت: جامعه سلامت همواره موفق عمل کرده است. گاهی فداکاری‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ اما ما باید بدانیم که کادر درمان در روزهای پاندمی کرونا به خوبی عمل کردند.

وی با بیان اینکه جامعه سلامت کشور با وجود مشکلات بسیار در زمینه مهار کرونا موفق عمل کرد، گفت: با وجود مشکلات واردات واکسن و جنگ رسانه‌ای دشمنان توانستیم از آن دوران گذر کنیم. جامعه سلامت کشور از آن دوران سربلند بیرون آمد و توانست تجربه‌های ارزشمندی به دست بیاورد که این تجربه‌ها می‌تواند برای مدیریت آسیب‌های آتی به‌کار گرفته شود. من به روح تمام شهدای سلامت درود می‌فرستم.

رستمی با بیان اینکه بن‌بست‌های بسیاری در زندگی جوامع بشری وجود دارد، افزود: کشورهایی که ادعای تمدن بشری داشته‌اند و از مدینه فاضله سخن می‌گویند در تمام حوزه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند. کشورهای پیشرفته تا محروم‌ترین کشورها در حوزه‌های بسیاری با چالش مواجه هستند.

*تحقق مرجعیت علمی از خواسته‌های مقام معظم رهبری به حساب می‌آید

وی با بیان اینکه توجه به مسئله فلسطین ضرورت دارد، گفت: گروهی از پزشکان رژیم صهیونیستی در نامه‌ای خطاب به مسئولان  نظامی این رژیم می‌خواهند که مراکز درمانی غزه را بمباران کنند. ما نباید این نکته را فراموش کنیم که کادر درمان رژیم صهیونیستی تقاضای حمله به مراکز درمانی را صادر می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خطاب به پژوهشگران گفت: بخش اعظمی از مرجعیت علمی کشور بر عهده شماست. شما پژوهشگران دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنید باید افتخارآفرین باشید. تحقق مرجعیت علمی از خواسته‌های مقام معظم رهبری به حساب می‌آید؛ تحقق مرجعیت علمی دست‌یافتنی است؛ اما آسان نیست.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته به توان مالی و ظرفیت انسانی خود توجه کرده‌اند و توجه به این دو مولفه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به دلیل اینکه چنین فضایی در این کشورها حاکم است، شما پژوهشگران باید مسئولیت جدی داشته باشید.

رستمی با بیان اینکه ارتقاء اعضای هیئت‌علمی نباید محدود به نگارش مقاله باشد، گفت: نگارش مقاله می‌تواند از شروط ارتقاء اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها باشد؛ اما این مولفه باید در کنار سایر مؤلفه‌ها در کانون توجه قرار گیرد. ارتقاء اعضای هیئت‌علمی نباید محدود به نگارش مقاله باشد، در کانون توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است؛ این موضوع باید به همراه سایر مطالبات ایشان در کانون توجه قرار گیرد. توجه به مطالبات رهبری نه تنها سبب شتاب مرجعیت علمی کشور می‌شود؛ بلکه سبب می‌شود که در رقابت با سایر کشورها عقب نمانیم.

*پژوهش‌ها باید مسائل کشور را حل کنند

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید مسائل کشور را حل کنند، گفت: باید مسائل و مشکلات کشور احصاء شود و مقالات و پژوهش‌ها در جهت رفع نیازها و مشکلات احصاء شده باشد.

رستمی با بیان اینکه مولفه‌هایی در حوزه پژوهش وجود دارند که باید در کانون توجه قرار گیرند، گفت: «کاهش فاصله میان نخبگان و مسئولان حوزه پژوهش»، «جوان‌گرایی، جوانان آتیه‌دار در کنار پیشکسوتان حضور داشته باشند»، «توجه به زیرساخت‌ها»، «توجه به علوم نوین» و «نگهداشت نخبگان» باید در زمینه پژوهش مورد توجه قرار گیرد. گره‌گشایی از مسائل کشور بر عهده مدیریت پژوهش است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین