|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۳۷۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
دکتر روحانی افزود: رأی ما باید به رأی به تغییر و تحول باشد. مقام معظم رهبری به تحول اشاره کردند که از تغییر مهم‌تر است. ما باید دنبال تحول باشیم. باید به هر کس که سمبل تغییر و تحول باشد، رأی دهیم. البته باید بتوانیم از طریق فضای مجازی یا نخبگانی که بر اذهان عمومی اثرگذار هستند مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، روز گذشته در ادامه دیدار‌های دوره‌ای خود با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همگان را مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات دانست و گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من مخ‍اطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود. قاعدتا اولین مخاطب ایشان افرادی هستند که در این امر می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در حال حاضر هیات‌های نظارت و شورای نگهبان، رسانه‌ها بویژه صداوسیما و دیگران مخاطب ایشان هستند؛ کمااینکه همه ما به عنوان مخاطب ایشان وظیفه داریم. تا امروز صداوسیما وارد فضای انتخاباتی نشده است. مقام معظم رهبری قبلا هم فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد، اما به آن فرمایش ایشان عمل نکردند، امیدواریم این بار عمل کنند.

به گزارش وب سایت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید بر اینکه راهی غیر از صندوق رأی و انتخابات نداریم، افزود: صندوق رأی یعنی نه به دیکتاتوری و آنارشیسم. مقام معظم رهبری بیان دقیقی داشتند که اگر انتخابات نباشد یا دیکتاتوری رخ می‌دهد یا هرج‌و‌مرج پیش می‌آید. هر کدام باشد خطرناک است. با این همه تلاش و زحمت از روز اول نهضت اسلامی در سال ۴۱ تا امروز، همه امید‌ها این بود نظامی که به دست می‌آید مردم‌سالاری دینی باشد. ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد که باید آن را رفع کنیم و آن هم از طریق صندوق رأی امکان‌پذیر است. اصل انتخابات موجب قدرت و عظمت کشور و نشاط و امیدواری مردم می‌شود. همه کشور‌ها به‌ویژه همسایگان به ما نگاه می‌کنند بنابراین هر مقدار بتوانیم انتخابات را پرشور کنیم ولو ۳۵ درصد مشارکت‌کننده بشود ۳۶ درصد، ما موفق شده‌ایم.

وی با بیان اینکه جذب مردم برای شرکت در انتخابات سخت و نیازمند استدلال است، اظهار داشت: باید به مردم بگوییم که شما می‌خواهید چکار کنید؟ در انتخابات شرکت نکنید به عنوان اعتراض؟ بگویید نمی‌آییم تا به این نظام نشان دهید کارش ایراد و اشکال دارد؟ اینکه این اقدام چقدر تاثیر دارد بحث دیگری است. آیا راه دیگری نداریم؟ می‌توانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم رأی اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رأی بدهند ولو انتخاب هم نشود، اما رأی به او اعتراض به شیوه موجود باشد. پس دو نوع می‌شود اعتراض کرد، یکی اینکه فرد در انتخابات شرکت نکند که معلوم نیست چقدر موثر خواهد بود یا در انتخابات شرکت کند و به کاندیدایی رأی دهد که تغییر و تحول می‌خواهد و از وضع موجود ناراضی است.

دکتر روحانی افزود: رأی ما باید به رأی به تغییر و تحول باشد. مقام معظم رهبری به تحول اشاره کردند که از تغییر مهم‌تر است. ما باید دنبال تحول باشیم. باید به هر کس که سمبل تغییر و تحول باشد، رأی دهیم. البته باید بتوانیم از طریق فضای مجازی یا نخبگانی که بر اذهان عمومی اثرگذار هستند مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اگر مردم در این شرایط ببینید مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد که در آن اقلیت ۵۰ نفره‌ای صدای اکثریت مردم هستند، در مجلس اقلیت‌اند، اما صدای اکثریت مردم هستند، امیدواری ایجاد می‌کند. اگر در خبرگان مردم ببینند از ۸۸ نفر عضو خبرگان ۸ نفر صدای اکثریت مردم هستند، خیلی تاثیرگذار است. مردم، چون به طور طبیعی از اقدامات خبرگان خبر ندارند و شرایط خبرگان هم ویژه است، تشویق به رأی در انتخابات خبرگان خیلی سخت‌تر از مجلس شورای اسلامی است. همه باید در این شرایط حساس کمک کنیم تا مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آینده پشتوانه خوبی از رأی مردم داشته باشند.

دکتر روحانی ثبت‌نام خود در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان را عمل به وظیفه دانست و بیان کرد: در این دوره انتخابات، با خیلی از دوستان شور و مشورت کردم. واقعیت این بود که اگر من قبلا عضو خبرگان نبودم و تازه می‌خواستم عضو خبرگان شوم شرایط متفاوت بود. اما من که ۲۵ سال است عضو خبرگان هستم، بعد از ۲۵ سال به چه دلیل ثبت‌نام نکنم؟ طرف دیگر ماجرا حوادث سال گذشته بود. اگر حوادث سال گذشته رخ نمی‌داد و کشور امن و آرام و آسوده بود شاید خیلی احساس وظیفه نمی‌کردم که ثبت‌نام کنم. من با یکی از دوستان اصلاح‌طلب صحبت می‌کردم که موافق ثبت‌نام نبود و دلیل می‌آورد، گفتم همه اشکالاتی را که شما شمردید من صد درصد قبول دارم، اما راه‌حل شما چیست؟ اینکه همه ما عقب بکشیم و برویم کنار و بگوییم خودشان می‌دانند.

وی در ادامه افزود: این انقلاب که مال فلان گروه و فلان جبهه نیست. عده‌ای از آن‌ها در انقلاب هم نبودند. در جنگ هم عده زیادی از آن‌ها نبودند، در روز‌های سخت کشور هم آنچنان حضور فعال نداشتند. آیا باید کشور را واگذار کنیم به یک عده و بگوییم آن‌ها کشور را گرفتند و دیگر نمی‌شود کاری کرد؟ در این شرایط ما ناچاریم فکر کنیم و برای انتخابات خبرگان یا مجلس شورای اسلامی امسال تلاش کنیم. بحث ما فقط مربوط به انتخابات امسال نیست. به هرحال ما انتخابات‌های متعددی پیش رو داریم. دو سال دیگر که انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا است شبیه همین اشکالات آن موقع هم هست. ما اگر الان نیاییم و حضور پیدا نکنیم، دو سال دیگر هم نیاییم و حضور پیدا نکنیم و سال‌های بعد هم حضور پیدا نکنیم؟ نتیجه آن چه خواهد بود جز ناامیدی و دیکتاتوری؟ اگرچه حضوری که فرد مطمئن باشد تاثیر فوق‌العاده دارد الان نیست، ولی حضور ما از عدم حضور بهتر است یا نه؟ فعال شدن ما از عدم فعال شدن بهتر است یا نه؟

دکتر روحانی خاطره‌ای از دیدار با امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو در سال ۵۷ بازگو کرد و گفت: با امام (ره) در پاریس مشورت کردم که به ایران برگردم. ایشان فرمود شما اینجا در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنید؟ گفتم بله. فرمود نروید، در ایران الان افراد زیادی هستند، اینجا ما کسی را نداریم، اینجا فعال باشید. ایشان فرمود اگر با دو نفر خارجی یا ایرانی صحبت کنید و آن‌ها را به حمایت از انقلاب متمایل کنید وظیفه‌تان را انجام داده‌اید. الان هم این وظیفه بر دوش ماست که انتخابات را از حالت سردی دربیاوریم. حتی اگر در تهران به جای ۳۰ نفر، ۱۰ نفر نامزد داشته باشیم. در خبرگان تهران به جای ۱۶ نفر، ۳ نفر یا یک نفر داشته باشیم. اگر کسی نباشد کار ما بسیار سخت می‌شود. نتیجه کاری که هیات‌های نظارت و شورای نگهبان انجام می‌دهند مهم است و امیدوارم تعداد قابل توجهی نامزد در همه حوزه‌ها برای هر دو انتخابات داشته باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین