|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۳۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ی دومین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر گفت: جوانان در عرصه‌ی فرهنگ و هنر نیروهای با استعدادی هستند که آینده این مملکت را رقم خواهند زد.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ی دومین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر گفت:‌ ایران سرزمین پر از فرهنگ است و این فرهنگ باید بین‌المللی شود و همه باید سعی کنید کاروان عظیم فرهنگ و هنر همچنان در مسیر پیش رونده خود حرکت دهیم و نسلی جدیدی که پای در این عرصه گذاشته باید بتواند مسیری که اساتیدی که این فن را پیموده‌اند ادامه دهند.
 
وی ادامه داد: آنچه که همیشه مطرح بوده این است که فرهنگ و هنر به عنوان یک پدیده فکری و معنوی باید در دنیا گسترش پیدا کند و می‌بینید که فرهنگ ایران آنچنان گسترده است که هر کجا پا می‌گذارید آثار فرهنگی ایران در آنجا حضور دارد چون مولانا در ترکیه و عراقی که در گذشته جزئی از حوزه‌ی فرهنگی ما بوده است.
 
جنتی تصریح کرد: نکته‌ای که در گذشته مغفول بوده و در دولت یازدهم به آن توجه شده بحث اقتصاد در فرهنگ است، امروزه در دنیا یکی از واژه‌هایی که در حوزه‌ فرهنگ مطرح است اقتصاد خلاق است یعنی محصولاتی که از خلاقیت ذهنی مطرح می‌شود یعنی هنری که از ذهن نشأت می‌گیرد که در دنیا توجه ویژه‌ای به آن می‌شود و شگفت‌آور است میزان تبادلات محصولات فرهنگی بیش از 8هزار میلیارد دلار است یعنی سهم محصولات فرهنگی و هنری در جهان قابل توجه است که متأسفانه در کشور ما چنین تبادلاتی صورت نمی‌گیرد و می‌بینیم که بسیاری از افراد که عمرشان را در هنر صرف کرده‌اند و آثار برجسته‌ای آفریده‌اند در زندگی عادی و امرار‌ معاششان هم مشکل داشته‌اند که این برای ما مایه سرافکندگی است بحث اقتصاد در فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی می‌تواند ایفاء کند.
 
وی درباره‌ی حضور جوانان در عرصه‌ی هنر گفت: جوانان در عرصه‌ی فرهنگ و هنر نیروهای با استعدادی هستند که آینده این مملکت را رقم خواهند زد، هنر صحنه‌ای است که مهارتهایش بین استاد و شاگرد ایجاد می‌شود تا استعداد‌های بالقوه به فعل رسیده و شکوفا شود.
 
وی عنوان کرد: مؤسسات علمی و کاربردی هنر دارای ویژگی‌هایی است از جمله تلفیق آموزشهای رسمی با اساتید مجربی که در این حوزه‌ سالها کار کرده‌اند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز بعد از 35 سال که به کارنامه جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چه میزان خلاقیت‌هایی بروز کرده که این خود برای ما افتخار آفرین است.
 
وی افزود: در جشنواره فیلم فجر بسیاری از فیلم‌هایی که حضور داشت محصول کار و تلاشهای جوانهایی بود که تازه وارد این عرصه شده بودند و در فصل نگاه نو عموم آثار فیلم اولی بودند که مجموعه‌ای قابل توجه از تلاش جوانها بود.
 
وی ادامه داد:‌ در چند سال گذشته کارهای بسیار سنگینی در حوزه‌ی سینما انجام شده و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک فیلم «محمد رسول‌الله» را اکران عمومی کنیم تا شما ببینید چه میزان استعداد در این حوزه به کار رفته و محصولش یک فیلم جهانی شده و معتقدم این فیلم در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد و تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا اکران جهانی آن صورت گیرد.
 
جنتی تصریح کرد: در حوزه‌ی موسیقی و تئاتر کارهای بسیار برجسته‌ای انجام شده و ما اگر بخواهیم فرهنگ و هنرمان را گسترش دهیم باید به نیروهای جوان فرصت دهیم تا آنها عرض اندام کنند.
 
وی ادامه داد: در تاریخ ایران هزاران شاهد در طول هزار سال گذشته آمده و رفته‌اند اما تعداد انگشت شماری شاعر جاودان و برجسته مثل فردوسی، سعدی و مولانا به دنیا عرضه کرده‌ایم و اعتقاد دارم در حوزه‌ی سینما ، تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی هزاران نفر می‌آیند و استعدادهای خود را به کار می‌گیرند و آثاری را عرضه می‌کنند تا چند نفر از آن هزار نفر ماندگار شوند.
 
وی ادامه داد: باید به فعالیت‌های مراکز علمی کاربردی هنر و مؤسساتی که در بخش خصوصی و دولتی و فرهنگسراها انجام می‌دهند امیدوار بود زیرا در این حوزه خدمات ارزنده‌ای صورت می‌گیرد.
 
جنتی عنوان کرد: تجربه‌ی ارزشمند راه‌اندازی هنرستان کمال‌الملک در چند دهه گذشته و تربیت دانش‌آموزانی که الان سرآمد فرهنگ و هنر شده‌اند خود نشان دهنده حضور اساتید مجربند که در این حوزه کار کرده‌اند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آنچه که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود این است که بر ما و دولت است که جوانان را باور کنیم و کمک کنیم به آنها تا استعدادهای خود را نشان دهند و بستر آن را فراهم کنیم تا ارتقاء‌ هنر صورت گیرد آنچه که به دولت جمهوری اسلامی برمی‌گردد این است که نیروی انسانی که تربیت کرده جذب کند.
 
وی افزود: متأسفانه در مراکز دانشگاهی رشته‌هایی تدریس می‌شود که هیچ کارایی برای این مملکت ندارد و فارغ‌التحصیلان آن بیکار در سطح شهر می‌گردند. بنابراین وظیفه دولت این است که این افراد را در بازار فرهنگی و هنری جذب کرده و از آنها استفاده کند، نیاز سنجی چیزی است که باید صورت گیرد نکته‌ای که همیشه به حمید شاه‌آبادی تأکید داشتم.
 
جنتی تصریح کرد: آنچه که بر عهده دانشجویان است اینکه فقط و فقط با آموزشهای رسمی و آکادمیک اکتفاء نکنند شما باید ذوق و استعدادتان را به کار‌گیرید و خود را به این کلاسها محدود نکنید و ارزشهای هنری یک شبه به وجود نمی‌آید و در مرحله‌ی بعدی جوانان باید خود‌باوری و اعتماد به نفس خود را تعبیه کنند و به دانش و طرحهایی که دارند باور کنند آخرین نکته اینکه آنچه را که خود دوست دارید انجام دهید نه آنچه را که به شما می‌گویند آن هنری ارزشمند است که از درون بجوشد تقلید کورکورانه از دیگران مغایر رشد استعدادهای درون انسان است که متأسفانه در حوزه‌ی علوم انسانی هم همین گونه است و خیلی در بعضی از رشته‌ها هیچ استعدادی ندارند و برای کشور هم عناصری مفید نیستند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: از حمید شاه‌آبادی می‌خواهم که بخش اقتصاد خلاق را در سرفصلهایش در مراکز آموزشی بگذارد، این عنوان جزء‌ مواردی است که حتما باید به آن توجه شود و اگر در دستور کار قرار گیرد می‌فهمیم که چقدر حائز اهمیت است.
 
وی در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگر بحث پارک فناوری است و باید اعلام کنم آنچه که از دست ما و شهرداری بر‌می‌آید دریغ نخواهیم کرد خوشبختانه با محمد باقر قالیباف تفاهم‌نامه‌ای امضاء‌کردیم و این نوید را می‌دهم که در آینده‌ای نزدیک اتفاقات خوبی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر خواهد افتاد.
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: و نکته‌ی آخر حمایت از مؤسسه علمی کاربردی است که وظیفه خود می‌دانیم که از همه فعالیتهایی که صورت می‌گیرد چه از نظر مادی چه معنوی کمک کنیم زیرا به آینده این جوانان اعتقاد داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین