|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۳۷۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.

ایلنا: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در «کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» با تشکر از حضور نمایندگان کشور‌های مختلف در این نشست برای همدلی و همفکری در خصوص مهمترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه همه جهان بشریت تصریح کرد: امروز نگاه همه انسان‌های بیدار، آگاه و باوجدان در سراسر عالم به مسئله فلسطین و نقض همه حقوق انسانی در غزه از سوی نظام سلطه است که در مسیر اعمال سلطه خودش هیچ توجهی به اخلاق، قانون و انسانیت ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این رویه باید همه را به فکر و اندیشه وادارد، افزود: کشتار گسترده زنان و کودکان و ویرانی خانه و کاشانه مردم مایه تاسف عمیق است، اما از آن بالاتر حمایت‌های بی‌چون و چرای کشور‌های مدعی حقوق بشر، چون آمریکا و چند کشور غربی از این جنایات است. تاسف بالاتر نیز آنجاست که ناکارآمدی همه سازمان‌های بین‌المللی مدعی در برابر آنچه در غزه می‌گذرد آشکار شده است.

رئیسی با بیان اینکه امروز همه شاهد هستند که محصول نظم ناعادلانه امروز جهان جنایات جنگی هولناک و قتل‌عام زنان و کودکان در غزه است، اظهار داشت: بشریت باید برای شکل‌دهی به یک نظم نوین جهانی اندیشه کند و این دست نشست‌های فکری و هم‌اندیشی باید برای شکل دادن به یک نظم نوین جهانی مساعدت، همکاری و تلاش جدی داشته باشند.

رئیس جمهور تحلیل مسئله فلسطین از مبدا هفتم اکتبر را کاملا ناقص و نادرست توصیف و تصریح کرد: مسئله فلسطین را باید از تاریخی که انگلیسی‌ها برای اشغال این سرزمین و کشتار و آوارگی فلسطینیان اقدام کردند تا امروز که ۷۵ سال از تداوم کشتار، جنایت و آدمکشی در این سرزمین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد، تحلیل کرد.

رئیسی گفت: صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر فقط بیش از ۲۰۰ نفر را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند، در حالی که مردم در این منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه مسلح هم نیستند. در غزه نیز روزی بر مردم نمی‌گذشت مگر اینکه شاهد تخریب، تجاوز، شکنجه و کشتار از سوی رژیم صهیونیستی بودند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اشغالگری حتی اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعیت نمی‌یابد، گفت: کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری به آن مشروعیت یا مالکیت می‌بخشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برابر همه موازین حقوقی و بین‌المللی، دفاع حق مشروع کسانی است که مورد ظلم واقع شده و خانه و کاشانه آن‌ها اشغال شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل طبق اعلام امام خمینی (ره) مهمترین مسئله جهان اسلامی را مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کرد و روز قدس نیز به عنوان نمادی برای وحدت جهان اسلام در این مسیر معرفی شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه حمایت از آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره با صدای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بار‌ها تلاش کردند مسئله فلسطین را پشت میز‌های مذاکره حل و فصل کنند، اما رژیم صهیونیستی قراردادهایی، چون اسلو، کمپ‌دیوید و شرم‌الشیخ را هم که به آن‌ها متعهد شده بود، نقض کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ قرارداد، پیمان و میثاقی وفادار نبوده و بیش از ۴۰۰ بیانیه و قطعنامه‌ای را نیز که علیه این رژیم صادر شده است، نادیده گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین