|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۳۷۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.

ایرنا: معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به حمایت های کشورش از اسرائیل در شعله ور شدن دامنه جنگ میان این رژیم و گروههای مقاومت فلسطینی با ادعای اینکه "ما خواهان آرامش در سوریه هستیم"، ایران را بار دیگر متهم به حمایت از حملات گروههای مقاومت به پایگاهها و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه کرد و خواستار توقف این حملات شد.

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در امور سیاسی روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه وسوریه به رغم تکذیب ادعای نقش تهران در حملات گروههای مقاومت علیه نیروها و پایگاههای آمریکا در عراق و سوریه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: « درحالی که ما خواهان آرامش در سوریه هستیم، حملات گروه های شبه نظامی وابسته به ایران به نیروها و تاسیسات آمریکایی در عراق و سوریه را محکوم می کنیم. آمریکا در دفاع از خود به این حملات پاسخ داده است و مجددا تاکید می کنیم این حملات توسط گروه های همسو با ایران باید متوقف شود.»

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بارها تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای آمریکایی دخالت نداشته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.

رابرت وود دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل در ادامه سخنانش در نشست شورای امنیت افزود: درحالی که به پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک‌ می شویم، روند سیاسی سوریه به طرز ناامیدکننده ای مسدود شده است. مردم سوریه به شدت در رنج هستند. علاوه بر بررسی وضعیت سوریه در شورای امنیت، این جلسات نتایج کمی داشته است.

رابرت وود در تداوم سیاست های واشنگتن در قبال بشار اسد در سوریه، بار دیگر این دولت را متهم کرد و گفت: « بیش از ۱۲ سال است که رژیم اسد جنگی بیرحمانه علیه مردم سوریه به راه انداخته است. علاوه بر این، مردم سوریه هنوز از تأثیرات ویرانگر زمین‌لرزه‌های ماه فوریه در رنج هستند. با این حال، حکومت اسد به جای آغاز یک روند سیاسی، در چند ماه گذشته حملات خود را به مردم در شمال غرب سوریه افزایش داده است.»

معاون لیندا توماس گرینفیلد مدعی شد: « مسئولیت این جنگ بر عهده رژیم اسد است. تصاویر و گزارش های تلخ حملات شیمیایی حکومت به حومه دمشق تحت کنترل مخالفان هرگز از خاطر ما محو نخواهد شد. همچنین گلوله باران گسترده حمص، کشتار در حلب و بمباران اخیر غیرنظامیان در ادلب را فراموش نخواهیم کرد.»

او یادآور شد: مجمع عمومی اخیرا به قطعنامه‌ای رای داد که با همکاری آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه بود. این قطعنامه به جهان یادآوری می‌کند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی، قتل‌های غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری، بازداشت های ناعادلانه، مفقود کردن اجباری و خشونت مبتنی بر جنسیت غیرقابل قبول است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعاهایش افزود: « ما به اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌پیوندیم و این درخواست را از رژیم سوریه تکرار می کنیم تا فوراً همه افرادی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد و درباره ده‌ها هزار مفقود اطلاعات ارائه کند. ما از گزارش هایی مبنی بر اینکه خشونت به بدترین سطح خود از سال ۲۰۱۹ رسیده است، نگران هستیم. صدها کشته غیرنظامی توسط حکومت و حمله روسیه در ادلب عمیقاً نگران کننده است. »

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: در حالی که ما از تمدید سه ماهه طرح سازمان ملل با حکومت سوریه برای ارائه کمک بشردوستانه از طریق گذرگاه های باب السلام و الراعی برای دسترسی به مناطق نیازمند در شمال غرب سوریه استقبال می کنیم، همچنین تاکید می کنیم که این رویکرد مقطعی به طور کامل نیاز فوری بشردوستانه را برآورده نمی کند. ما همچنان بر اهمیت دسترسی قابل پیش بینی و پایدار تاکید می کنیم.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: آمریکا از نزدیک اعتراضات مردمی در سوریه را دنبال می کند، مانند زمانی که تظاهرات دموکراسی خواهان برای اولین بار در شهر درعا در مجاورت آن در سال ۲۰۱۱ شروع شد.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان مدعی شد: مردم سوریه شایسته آینده ای هستند که برای آن بسیار سخت جنگیده اند، از جمله احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین