|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۳۷۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
کشتی‌های باربری در حال حاضر مجبورند مسیری بسیار طولانی را طی کنند و قاره آفریقا را عملا دور بزنند تا بتوانند به مقصد خود برسند، امری که هزینه‌ها و تأخیرهایی اضافی را ایجاد می‌کند. کشتی‌هایی که عازم اروپای غربی هستند با تغییر مسیر، تاخیری ۱۰ تا ۱۴ روزه را در سفر خود متحمل خواهند شد.

یورونیوز: شرکت «کوهنه‌ناگل»، دومین شرکت بزرگ خدمات لجستیک جهان، اعلام کرده است که در پی حملات به کشتی‌های تجاری توسط یمن ۱۰۳ کشتی کانتینری در حال تغییر مسیر از دریای سرخ هستند.
 
این هلدینگ آلمانی که در زمینه ارائه خدمات ترابری فعالیت می‌کند می‌گوید که شرکت‌ها شروع به استفاده از مسیرهای ریلی و هوایی کرده‌اند، زیرا آبراه باب‌المندب که ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود برای عبور بسیار خطرناک شده است.
 
کشتی‌های باربری در حال حاضر مجبورند مسیری بسیار طولانی را طی کنند و قاره آفریقا را عملا دور بزنند تا بتوانند به مقصد خود برسند، امری که هزینه‌ها و تأخیرهایی اضافی را ایجاد می‌کند. کشتی‌هایی که عازم اروپای غربی هستند با تغییر مسیر، تاخیری ۱۰ تا ۱۴ روزه را در سفر خود متحمل خواهند شد.
 
با وجود هشدارهایی که از سوی ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی علیه حوثی‌ها صادر شده، آنها همچنان به حملات خود به کشتی‌ها ادامه می‌دهند که آخرین مورد آن‌ها حمله به دو کشتی به هنگام عبور از تنگه باب‌المندب در نزدیکی یمن در روز دوشنبه بود.
 
حوثی‌ها می‌گویند تا زمانی که اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند از حملات پهپادی و موشکی خود دست نخواهند کشید.
 
در نتیجه این حملات شرکت‌های بزرگ کشتیرانی نظیر مرسک، سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام، هاپاگ لوید و همچنین غول نفتی بریتانیا بریتیش پترولیوم اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های خود را در دریای سرخ متوقف خواهند کرد.
 
تنش‌های جاری باعث شده است تا هزینه بیمه کشتی‌ها نیز افزایش یابد و در نتیجه نرخ حمل و نقل و قیمت نفت نیز به تبع آن بالا برود. این عوامل باعث شده تا زنگ خطر برای افزایش تورم در اروپا و همچنین در سراسر جهان به صدا درآید.
 
توبی والنس، عضو کمیته اجرایی مجمع وکلای بیمه لندن، در این باره می‌گوید: «هر دو گزینه افزایش حق بیمه و تغییر مسیر در سراسر آفریقا تأثیر منفی بر قیمت کالاها خواهند داشت.»
 
تحلیلگران معتقدند کشورهایی که بیشتر به تجارت دریایی از طریق کانال سوئز متکی هستند، بیشتر نیز به لحاظ افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. تا پیش از این بخش قابل توجهی از محموله‌های نفت، گاز طبیعی مایع و سایر منابع انرژی به همراه محصولات غذایی نظیر روغن پالم، غلات و بیشتر محصولات تولیدی جهان از طریق این مسیر جابجا می‌شدند.
 
 
این در شرایطی است که آمریکا و متحدانش در تلاش برای اتخاذ بهترین راه‌حل جهت مقابله با حوثی‌ها بدون تشدید خشونت هستند.
 
پیشتر در روز سه‌شنبه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای ایجاد یک نیروی ضربت چندملیتی جدید برای انجام «عملیات نگهبان رفاه» را اعلام کرد.
 
در حالی که حدود ۴۰۰ کشتی تجاری در هر لحظه در حال گذر از جنوب دریای سرخ هستند، قرار است کشتی‌های نظامی به گونه‌ای مستقر شوند که در یک زمان معین بتوانند تا حد امکان از شناورهای عبوری محافظت کنند.
 
همزمان گفته می‌شود که آمریکا و متحدانش در حال بررسی حملات نظامی احتمالی نیز هستند. با این وجود کارشناسان می‌گویند عملیات نظامی مخالفانی از جمله عربستان سعودی دارد که نگران هستند چنین اقدامی حوثی ها را تحریک کند تا تهاجمی‌تر شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین