|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز دوشنبه بر هماهنگی و همکاری ارگان های مرتبط با ایرانیان برای فعالیت های هماهنگ و بیشتر فرهنگی تاکید کرد و از تغییر نگاه به ایرانیان خارج نشین در دوره جدید خبر داد.
'حسین دیوسالار' مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشستی با نمایندگان ارگان های فرهنگی ایرانی در مالزی و ایرانیان فعال در عرصه فرهنگ و هنر، گفت که این اداره کل هم اکنون تنها مرکز ارایه خدمات فرهنگی به ایرانیان خارج از کشور است و نشست های هم افزایی با ارگان ها، شوراها و فراکسیون های مرتبط با ایرانیان در تهران برگزار تا خدمات بهتری به هموطنان در خارج ارائه شود.

وی گفت که در طول 10 سال گذشته نشست هایی به منظور هم افزایی ارگان های مرتبط با ایرانیان خارج از کشور برگزار نشده و دغدغه ای نیز برای ایرانیان ساکن خارج وجود نداشته است.

دیوسالار گفت که هم اکنون ایرانیان در 50 کشور جهان زندگی می کنند و در مرحله نخست 20 کشور با توجه به جمعیت ایرانی به منظور ارایه خدمات فرهنگی در اولویت قرار گرفته و برنامه ریزی لازم به این منظور انجام شده است.

وی در ادامه بودجه عملیات فرهنگی برای ایرانیان خارج نشین را با توجه به بودجه دیگر ارگان ها ناچیز دانست، اما تاکید کرد که با همکاری رایزنی های فرهنگی در خارج از کشور تلاش می شود برنامه های غنی فرهنگی در سال آینده برای هموطنان تدارک دیده شود.

مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزاری نشست های نخبگان ایرانی در خارج، هفته دوستی کودک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعزام مشاور تربیتی، برگزاری جشن های مناسبتی، برگزاری جام خلیج فارس و اعزام گروه های هنری شهرستان ها به خارج برای اجرای برنامه با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها را از جمله برنامه های این اداره کل در سال آینده اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات فرهنگی انجام شده به وسیله اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در مناطق مختلف جهان، گفت که برگزاری نشست های منطقه ای می تواند به پیشبرد اهداف فرهنگی ایرانیان کمک کند.

ضرورت شکل گیری انجمن منطقه ای ایرانیان جنوب شرق آسیا از دیگر نکاتی بود که دیوسالار در سخنان خود به آن اشاره کرد.

'قهرمان سلیمانی' معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست بر ضرورت رسیدگی به وضعیت همه ایرانیان خارج از کشور با توجه به منویات مقام معظم رهبری تاکیدکرد.

وی گفت همه باید برای رسیدگی به مشکلات و دغدغه های ایرانیان خارج از کشور بدون تبعیض اقدام کنیم و از مشکلات آن ها بکاهیم.

وی گفت به رغم مطلوب نبودن برخی شرایط که باعث شکل گیری تصویر ذهنی نادرست از ایران در اذهان مردم برخی از کشورها شده است، اما غنای فرهنگ و هنر ایران باعث شده اندیشه و فرهنگ ایرانی در بسیاری از جوامع از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ضرورت تلاش برای دفاع از ایران و بلند کردن پرچم عظمت فرهنگ ایرانی تاکید کرد.

'علی اکبر ضیایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور نیز در این نشست با اشاره به برخی از فعالیت های فرهنگی که در سال جاری به وسیله این رایزنی انجام شده است، بر ضرورت تلاش برای ارتقای جایگاه فرهنگی ایران در مالزی تاکید کرد.

وی گفت که برنامه هایی تاکنون برای ارتقای جایگاه فرهنگی ایران در مالزی برگزار شده است، اما ضرورت دارد برنامه های بیشتری برگزار شده و به دغدغه های ایرانیان نیز توجه ویژه ای شود.

وی همچنین خواستار انتشار نشریه ویژه ایرانیان خارج از کشور شد و انتشار این نشریه را ضروری دانست.

مقامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی این سازمان را برای حمایت از نشریه های که به فرهنگ و هنر ایران توجه می کنند، اعلام کرد.

در این نشست نمایندگانی از قشر دانشجویی، هنرمندان، رسانه ها و فعالان حوزه فرهنگی، هنری و مسائل اجتماعی حضور داشتند.

نماینده انجمن حمایت از زندانیان ایرانی در مالزی نیز گزارشی از وضعیت این زندانیان ارایه و بر توجه به امور فرهنگی این زندانیان تاکید کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین