|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۳۷۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
احتمالا بارها نام این نقاشی را در فهرست مشهورترین تابلوهای نقاشی جهان دیده‌اید. «رامبرانت» به عنوان یکی از برجسته‌ترین استادان قدیم نقاشی مجموعه آثار متنوعی از خود به جای گذاشته است. با این حال، تابلو نقاشی «گشت شبانه» همچنان مهم‌ترین اثر کارنامه هنری او محسوب می‌شود.

محققان جزئیات جدیدی درباره روش «رامبرانت» برای خلق تابلو نقاشی «گشت شبانه» کشف کردند.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس تحقیقات جدیدی که اخیرا در ژورنال «Science Advances» منتشر شده است، «رامبرانت»‌، نقاش چیره‌دست هلندی برای خلق نقاشی رنگ روغن معروف خود در سال ۱۶۴۲ میلادی قبل از استفاده از نخستین لایه‌های رنگ، ماده‌ای حاوی سرب را روی بوم کشید.

با اینکه «رامبرانت» از امتحان روش‌های جدید برای نقاشی کردن خودداری نمی‌کرد، استفاده از یک لایه سربی پیش‌تر هرگز در آثار این هنرمند یا سایر نقاشان معاصر او دیده نشده بود.

این اکتشاف به لطف پروژه‌ای صورت گرفته است که برای تحقیق درباره این شاهکار هنری آغاز شده بود. محققان برای این کار با استفاده از نمونه رنگی که از نقاشی جدا شده بود،‌ تحقیقات پیشرفته‌ای را انجام دادند. تجزیه و تحلیل یک لایه غنی از سرب را نشان داد.

یک فرضیه برای علت استفاده از لایه سربی این است که شاید «رامبرانت»‌ سعی داشته از بوم در برابر رطوبت دیوار بیرونی سالن بزرگی در آمستردام که قرار بود تابلو در آن آویزان شود، محافظت کند.

وجود سرب در سراسر تابلو نشان می‌دهد که لایه سرب با استفاده از ضربه های قلم موی نیم دایره‌ای بزرگ اعمال شده است.

احتمالا بارها نام این نقاشی را در فهرست مشهورترین تابلوهای نقاشی جهان دیده‌اید. «رامبرانت» به عنوان یکی از برجسته‌ترین استادان قدیم نقاشی مجموعه آثار متنوعی از خود به جای گذاشته است. با این حال، تابلو نقاشی «گشت شبانه» همچنان مهم‌ترین اثر کارنامه هنری او محسوب می‌شود.

البته بدون شک، «گشت‌شبانه»‌ قلب موزه ملی آمستردام است. «گشت‌شبانه»‌ نه تنها بزرگترین و مهم‌ترین اثر موزه است، بلکه کل مجموعه به معنای واقعی کلمه در اطراف این نقاشی ساخته شده است و گالری «گشت‌شبانه»‌ در مرکز ورودی موزه به نام «گالری افتخار» قرار دارد. این نقاشی عظیم و واقعی به دلیل بازی دراماتیک نور و سایه‌اش و همچنین به این دلیل شهرت دارد که تصویری بدیع از یک گروه در حال حرکت را به جای یک حالت نظامی ثابت را به نمایش می‌گذارد.

این اثر که در سال ۱۶۴۲ و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است، عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان «فرنس بانینک» (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان «ویلم ون رویتنبرچ» (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است.

اگر چه این روزها همه علاقه‌مندان به هنر این اثر را با نام «گشت شبانه» می‌شناسند اما عنوان رسمی این اثر «گروه نظامی بخش دوم تحت فرماندهی کاپیتان «فرنس بانیک»( Frans Banninck Cocq)» است.

«رامبرانت»‌ این نقاشی را در ابعاد ۳۶۳ در ۴۳۷ سانتی‌متر خلق کرده است.

«رامبرانت فان راین»‌ به اندازه‌ای شهرت دارد که ما حتی امروزه این نقاش چیره‌دست هلندی را با نام کوچک صدا می‌زنیم. او که تابلوهای نقاشی با موضوعات مختلفی از جمله منظره و صحنه‌های تاریخی و اسطوره‌ای را خلق می‌کرد،‌ در بخش اعظمی از قرن هفدهم میلادی چهره برجسته هنر هلند بود. او علاوه بر اینکه برخی از مهم‌ترین پرتره‌های گروهی عصر طلایی هلند را خلق کرده است، حدود ۸۰ خودنگاره در قالب تابلو نقاشی و طراحی از خود به جای گذاشت.

بهره‌گیری استادانه «رامبرانت»‌ از نور،‌ او را به یکی از محبوب‌ترین نقاشان در بین هنردوستان امروزی تبدیل کرده است. تابلوهای نقاشی «گشت شبانه» و «کلاس تشریح دکتر نیکولاس تولپ» از دیگر  آثار هنری مشهور او به شمار می‌روند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین