|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۳۷۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
با طولانی‌شدن جنگ، روابط دیپلماتیک و شخصی آن‌ها بدتر شد. اوایل سال جاری، ماکرون از احتمال محروم‌کردن پوتین از بالاترین مدال افتخار فرانسه سخن گفت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز جمعه گفت در صورتی که به برقراری صلح پایدار بین اوکراین و روسیه کمک کند، گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را بررسی خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، ماکرون و پوتین قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، از روابط خوبی برخوردار بودند. در هفته‌های قبل از آغاز دشمنی‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک ماکرون برای متوقف‌کردن جنگ شکست خورد؛ اما او برای ماه‌ها خط ارتباطی با رئیس‌جمهور روسیه را باز نگه داشت.

با طولانی‌شدن جنگ، روابط دیپلماتیک و شخصی آن‌ها بدتر شد. اوایل سال جاری، ماکرون از احتمال محروم‌کردن پوتین از بالاترین مدال افتخار فرانسه سخن گفت.

روز پنجشنبه و در جریان کنفرانس خبری پایان سال، روزنامه‌نگاری از کانال فرانسوی TF1 از پوتین در مورد دیدگاهش نسبت به فرانسه و مکرون سوال کرد.

پوتین گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه در مقطعی رابطه با ما را متوقف کرد. ما این کار را نکردیم، من نکردم. او کرد. اگر علاقه‌ای وجود دارد، ما آماده‌ایم. اگر نه، ما با آن کنار می‌آییم».

مکرون در پایان نشستی در بروکسل که رهبران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند مذاکرات عضویت با اوکراین را آغاز کنند، گفت در صورتی که رهبر روسیه با او تماس برقرار کند، آماده گفتگو با پوتین برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز است.

ماکرون خاطرنشان کرد: «من کسی نبودم که جنگی را به صورت یک‌جانبه شروع کرد و معاهداتی که با آن‌ها موافقت شده بود را زیر پا گذاشت. این فرانسه نبود که تصمیم به ارتکاب جنایات جنگی در شمال اوکراین گرفت و گفتگو را عملا غیرممکن کرد. خب، باید جدی به قضیه نگاه کنیم. من موضعی بسیار ساده دارم. شماره تماسم را نیز عوض نکرده‌ام».

ماکرون اضافه کرد که اگر پوتین اراده‌ای برای آغاز گفتگو جهت صلحی پایدار نشان دهد، فرانسه آماده کمک است.

رئیس‌جمهور فرانسه اذعان کرد: «اگر پوتین مایل به مشارکت در گفتگو و پیشنهادات جدی جهت حرکت به جلو و خروج از مناقشه و ایجاد صلحی پایدار باشد، یعنی صلحی که به قوانین بین‌المللی و در نتیجه به منافع و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد، من این تماس را قبول خواهم کرد».

پوتین این هفته گفت تا زمانی که روسیه به اهداف خود دست نیابد، صلحی وجود نخواهد داشت، اهدافی که به گفته او پس از نزدیک به دو سال جنگ بدون تغییر باقی مانده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین