|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۳۷۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
همزمان با سفر جیک سالیوان به اسرائیل، برخی گزارش‌های رسانه‌ای در آمریکا حاکی بود که دولت جو بایدن از اسرائیل خواسته است بخش عملیات نظامی در غزه را حداکثر تا سه هفته دیگر (پایان سال جاری میلادی) به پایان ببرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه، ۲۴ آذر، در یک نشست خبری در تل‌آویو در پایان مذاکراتی که با سران اسرائیل در خصوص جنگ جاری داشت، گفت دولت آمریکا با «اشغال دوباره غزه به دست اسرائیل برای درازمدت» موافق نیست.
 
جیک سالیوان با اشاره به این که آمریکا اشغال دوباره باریکه غزه را کار درستی نمی‌داند افزود هدف از مرحله جدید جنگ اسرائیل در غزه کادر رهبری حماس خواهد بود.
 
به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، سالیوان گفت جنگ با عبور از یک مرحله گذار با شیوه جدیدی پیش خواهد رفت که بر هدف‌گیری دقیق رهبری حماس و عملیات اطلاعاتی متمرکز است.
 
او همچنین گفت که جنگ جاری به مدت طولانی دیگری نیاز دارد.
 
همزمان با سفر جیک سالیوان به اسرائیل، برخی گزارش‌های رسانه‌ای در آمریکا حاکی بود که دولت جو بایدن از اسرائیل خواسته است بخش عملیات نظامی در غزه را حداکثر تا سه هفته دیگر (پایان سال جاری میلادی) به پایان ببرد.
 
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود واشنگتن در حال مذاکره با اسرائیل برای «مدت زمان درگیری» است.
 
با این حال، جیک سالیوان روز جمعه گفت «ما موافقیم که جنگ ماه‌ها طول می‌کشد».
 
اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص موافقت با طولانی ‌شدن جنگ در ماه‌های آتی ظاهرا حاکی از پذیرش استدلالاتی است که سران اسرائیل در مذاکرات روز ۲۳ آذر با سالیوان بیان کردند.
 
جیک سالیوان در این نخستین سفر خود به اسرائیل در پی حمله حماس به اسرائیل، در نشست کابینه جنگ این کشور حضور یافت و همچنین مجموعه مذاکراتی را که روز پنج‌شنبه، ۲۳ آذر با نخست‌وزیر، وزیر دفاع و با رئیس موساد و روز جمعه با رئیس‌ اسرائیل داشت، «بسیار مفید» نامید.
 
جیک سالیوان در نشست خبری تل‌آویو موضع دولت جو بایدن را تکرار کرد که کنترل غزه در پایان جنگ باید به فلسطینیان محول شود و یک جدول زمانی برای دستیابی به این هدف تعیین شود.
 
سالیوان تل‌آویو را به سوی رام‌الله، مقر سیاسی تشکیلات خوگردانی در کرانه باختری ترک کرد تا با محمود عباس، درباره آن‌چه «بازسازی و احیای مجدد» این تشکیلات نامید، گفت‌وگو کند.
 
مقامات آمریکایی گفته‌اند مذاکرات رام‌الله حول نقش احتمالی امنیتی تشکیلات خودگردانی و استقرار دوباره نیروهای امنیتی آن در باریکه غزه در جریان است.
 
نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده تا او در رهبری باشد، با واگذاری اداره غزه به تشکیلات خودگردانی که «رهبری آن حتی هنوز کشتار مردم اسرائیل به دست حماس را محکوم نکرده، موافقت نخواهد کرد».
 
در این میان، آمریکا نیز هنوز جزئیات بیشتری از برنامه خود با عنوان «احیا و نوسازی» تشکیلات خودگردانی با هدف کنترل آن بر نوار غزه غیر از کرانه باختری را ارائه نکرده است.
 
به گزارش هاآرتص، جیک سالیوان در نشست خبری تل‌آویو در مورد ده‌ها هزار تن از اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های شمال این کشور که در پی حملات حزب‌الله در دوره اخیر محل زندگی خود را ترک کرده‌اند، گفت واشنگتن معتقد است که این مردم باید با حس امنیت به خانه خود بازگردند.
 
مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری تل‌آویو همچنین در اشاره به حملات متعدد حوثی های یمنی به شماری از کشتی‌های بین‌المللی در نزدیکی باب‌المندب در دریای سرخ، به مسئولیت ایران در جلوگیری از این تحرکات اشاره کرد.
 
او گفت ایران «مسئولیت دارد برای توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها اقدامات لازم را انجام دهد».
 
جیک سالیوان افزود آمریکا با جامعه جهانی برای مقابله با تهدید ناشی از حوثی‌ها همکاری خواهد کرد.
 
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پس از سفر جیک سالیوان، در روزهای آتی نیز رئیس ستاد ارتش آمریکا و سپس لوید آستین، وزیر دفاع این کشور برای مذاکرات درباره جنگ اسرائیل در غزه و وضعیت منطقه، به اسرائیل سفر می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین