|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۳۷۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی، گفت که هم‌گام شدن با اوکراین در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا مایه افتخار است. او گفت: «اگر به خاطر مقاومت شجاعانه اوکراین در برابر تهاجم وحشیانه روسیه نبود، ما امروز اینجا نبودیم.»

بی بی سی: رهبران اروپایی تصمیم گرفته‌اند مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را با اوکراین و مولداوی آغاز کنند و به گرجستان موقعیت نامزدی اعطا کنند.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این تصمیم را که در نشست بروکسل اتخاذ شد یک «پیروزی» برای کشورش و اروپا خواند.
 
سخنگوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که این تصمیم به اتفاق آرا اتخاذ شد.
 
مجارستان که مدت‌هاست با شروع مذاکرات با کی‌یف مخالف است این اقدام را وتو نکرد.
 
به گفته مقام‌ها ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در اقدامی از پیش توافق شده و سازنده سالن محل مذاکرات را ترک کرد، در حالی که ۲۶ رهبر دیگر به رأی‌گیری پرداختند.
 
او بعدا در یک پیام ویدئویی در فیسبوک گفت: «عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یک تصمیم بد است. مجارستان نمی‌خواهد در این تصمیم بد شرکت کند و به همین دلیل امروز از این تصمیم فاصله گرفت.»
 
آقای زلنسکی در توییتی در شبکه «ایکس» از بیانیه اتحادیه اروپا ابراز شادمانی کرد: «این یک پیروزی برای اوکراین است. یک پیروزی برای تمام اروپا. یک پیروزی که انگیزه می‌دهد، الهام می‌بخشد و تقویت می‌کند.»
 
اوکراین و مولداوی پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست دادند. هر دو در ژوئن گذشته وضعیت نامزدی دریافت کردند، در حالی که گرجستان در آن زمان چنین موقعیتی دریافت نکرد.
 
مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی، گفت که هم‌گام شدن با اوکراین در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا مایه افتخار است. او گفت: «اگر به خاطر مقاومت شجاعانه اوکراین در برابر تهاجم وحشیانه روسیه نبود، ما امروز اینجا نبودیم.»
 
مولداوی در اوایل سال جاری هشدار داد که روسیه به دنبال تصاحب قدرت در کیشیناو است. خانم ساندو گفت که اهالی مولداوی‌ اکنون «آغوش گرم» اروپا را احساس می‌کنند. او این تصمیم را به عنوان «پاداشی برای همه جامعه، همه کسانی که دموکراسی و رفاه را انتخاب می‌کنند" به هموطنان خوئد تبریک گفت.
 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از اقدام «تاریخی» اتحادیه اروپا استقبال کرد و آن را «گامی مهم در جهت تحقق آرمان‌های اروپایی-آتلانتیکی» آنها خواند.
 
مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است سال ها طول بکشد، بنابراین تصمیم روز پنجشنبه عضویت اوکراین را تضمین نمی‌کند.
 
مردم اوکراین می‌دانند که مسیر عضویت کامل طولانی خواست بود، اما این تصمیم در بروکسل، روحیه آنها را تقویت خواهد کرد.
 
کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا باید یک رشته اصلاحات را برای پایبندی به استانداردهای مختلف از حاکمیت قانون گرفته تا اقتصاد به تصویب برسانند، اگرچه مقام‌های اجرایی اتحادیه اروپا قبلا به دلیل کامل کردن بیش از ۹۰ درصد از گام‌ها لازم در زمینه عدالت و مقابله با فساد از اوکراین تمجید کرده‌اند.
 
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، سایر رهبران را به خاطر این «نشانه قوی حمایت» تحسین کرد و افزود که واضح است اوکراین و مولداوی هر دو متعلق به «خانواده اروپایی» هستند. یک دیپلمات در این اجلاس گفت که این نظر آقای شولتس بود که ویکتور اوربان اتاق را ترک کند تا رای‌گیری انجام شود.
 
این یک خبر خوب برای اوکراین بعد از تقریبا ۲۲ ماه نبرد در برابر تهاجم روسیه و تلاش مداوم برای تامین کمک‌های نظامی و مالی از غرب بود.
 
نخست وزیر فنلاند، پتری اورپو، گفت که این یک لحظه تاریخی و یک «پیام مهم امیدوارکننده» برای شهروندان اوکراین و مولداوی بود.
 
زلنسکی در اوایل این هفته در تلاشی بی‌نتیجه به ایالات متحده سفر کرد تا کنگره آمریکا را متقاعد کند بودجه نظامی ۶۱ میلیارد دلاری را که توسط قانونگذاران جمهوری خواه مسدود شده، تصویب کند.
 
ضدحمله اوکراین علیه نیروهای اشغالی روسیه در آغاز زمستان از حرکت بازایستاده است.
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر اوکراین را به سخره گرفت و مدعی شد که حمایت غرب در حال پایان است.
 
او گفت: «اوکراین امروز چیزی تولید نمی‌کند. زبان عامیانه مرا ببخشید، اما تا به حال همه چیز مفتی بوده، درحالی که چیز مفت بالاخره یک جا تمام می‌شود. و به نظر می‌رسد به تدریج درحال ته کشیدن باشد.»
 
اما آقای زلنسکی می‌تواند فعلا این پیروزی سیاسی را به عنوان مدرکی بر ابطال این ادعا ارائه کند که شرکای اوکراین به تدریج درحال ترک آن هستند.
 
رئیس شورای اروپا گفت که «این یک سیگنال بسیار قدرتمند برای مردم اوکراین است... که ما در کنار آنها هستیم.»
 
بسیاری در کی‌یف نبرد علیه تهاجم روسیه را دفاع از ارزش‌های اروپایی می‌دانند و خود را به عنوان عضو فعال و موثر در آینده اتحادیه اروپا می‌بینند.
 
ریشه «انقلاب کرامت» سال ۲۰۱۴ اوکراین که به سقوط رئیس جمهور طرفدار کرملین انجامید، گرایش به دور شدن از مدار سیاسی روسیه و حرکت به سمت اروپا بود.
 
ولادیمیر پوتین با اعزام نیرو به شرق اوکراین و کریمه و سپس تهاجم بسیار گسترده‌تر در سال ۲۰۲۲ به آن تحول واکنش نشان داد.
 
سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، که طرفدار اتحادیه اروپا است گفت رای اتحادیه اروپا برای گرجستان هم که در سال ۲۰۰۸ مورد حمله روسیه قرار گرفت یک «نقطه عطف تاریخی» بود.
 
دولت گرجستان که جمعیت آن عمدتا طرفدار نزدیکی به اتحادیه اروپاست، روابط پیچیده‌ای با مسکو دارد و از زمان آغاز جنگ از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده است.
 
آقای میشل گفت که اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد مذاکرات با بوسنی و هرزگوین را پس از برآورده شدن معیارهای عضویت آغاز کند. بوسنی یک سال پیش وضعیت نامزدی دریافت، اما یک گزارش پیشرفت که ماه گذشته منتشر شد گام‌های بیشتری را فهرست کرد که سارایوو باید در زمینه اصلاحات انتخاباتی و قضایی بردارد.
 
مشکل دیگر برای بوسنی این است که رهبر منطقه عمدتا صرب‌نشین آن، «جمهوری صربسکا»، تهدید به جدایی می‌کند.
 
مسدود کردن کمک اتحادیه اروپا به اوکراین
 
مجارستان ۵۰ میلیارد یورو کمک اتحادیه اروپا به اوکراین را ساعاتی بعد از توافق بر سر شروع مذاکرات عضویت این کشور مسدود کرده است.
 
ویکتور اوربان بعد از گفتگوهای بروکسل در شبکه های اجتماعی نوشت: «خلاصه شبکاری: وتوی پول اضافی برای اوکراین.»
 
رهبران اتحادیه اروپا پنجشنبه گفتند که گفتگوها بر سر عضویت اوکراین اوایل سال آینده شروع خواهد شد.
 
اوکراین برای نبرد با نیروهای اشغالگر روسیه به شدت به کمک های اتحادیه اروپا و آمریکا تکیه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین