|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۳۷۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۱
دولت جو بایدن از پاسخ اسرائیل به حمله 7 اکتبر حمایت کرده و مخالفتی با هدف اعلام‌شده تل‌آویو برای نابودی حماس در غزه اعلام نکرده است اما کاخ سفید برای اتمام این جنگ تحت فشارهای فزاینده‌ای از سوی محافل داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

فارس: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی سفید امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد که واشنگتن شریطی برای اسرائیل از لحاظ مدت زمان دوام جنگ تعیین نکرده است.

جان کربی گفت: «ما درباره مدت زمان دوام جنگ شرطی برای اسرائیل تعیین نکرده‌ایم ولی می‌خواهیم این جنگ هر چه زودتر به پایان برسد.»

 اظهارات کربی در شرایطی مطرح شده که پایگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به اسرائیل سفر کرده به بنیامین نتانیاهو گفته خواستار ورود جنگ «به مرحله خفیف‌» طی چند هفته و نه چند ماه است.

پایگاه آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که سالیوان در جلسه امروز با کابینه جنگی نتانیاهو گفته لازم است «انتقال به مرحله خفیف‌تر جنگ ظرف چند هفته نه چند ماه آینده انجام شود.»

 علی‌رغم این، آکسیوس هم تأیید کرده بود که اظهارات سالیوان به منزله تعیین ضرب‌الاجل برای اسرائیل نبوده است.


یک مقام اسرائیلی گفت که هیچ فشاری از طرف سالیوان به اسرائیل برای اتمام جنگ وارد نشد اما او درباره آوارگی فلسطینی‌ها و تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

 روزنامه نیویورک‌تایمز هم امروز پنجشنبه به نقل از چند مقام آمریکایی مدعی شد که دولت بایدن از اسرائیل خواسته عملیات زمینی گسترده‌اش در غزه را ظرف سه ماه به اتمام برساند.

جان کربی در نشست خبری امروز مدعی شد که آمریکا در حال تلاش برای رسیدن به یک آتش‌بس موقت کوتاه‌مدت در غزه است. او بار دیگر مدعی شد که درباره آتش‌بس طولانی این نگرانی وجود دارد که ممکن است به نفع حماس تمام شود.

 دولت جو بایدن از پاسخ اسرائیل به حمله 7 اکتبر حمایت کرده و مخالفتی با هدف اعلام‌شده تل‌آویو برای نابودی حماس در غزه اعلام نکرده است اما کاخ سفید برای اتمام این جنگ تحت فشارهای فزاینده‌ای از سوی محافل داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در انتقادی کم‌سابقه از اسرائیل گفت کابینه نتانیاهو بایستی تغییر کند. بایدن همچنین گفته بود که حمایت بین‌المللی از عملیات جنگی اسرائیل در غزه رو به کاهش است.

 با وجود این، اظهارات بایدن به معنی اقدام عملی برای پایان دادن به جنگی که به کشته شده هزاران غیرنظامی در غزه منجر شده نبوده است.

  روز سه‌‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه است. آمریکا یکی از معدود کشورهایی بود که به این قطعنامه رأی مخالف داد. دولت آمریکا قبل‌تر از آن قطعنامه دیگری را در شورای امنیت که هدف مشابهی داشت وتو کرد.

 جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

 این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

رژیم اسرائیل هدف عملیات خود در غزه را نابودی حماس اعلام کرده است اما بسیاری از شخصیت‌های غربی و اروپایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند که حماس یک تفکر است و امکان نابود کردن آن وجود ندارد.

 جان کربی در نشست خبری روز پنجشنبه مدعی شد: «اگر حماس همین الان سلاح‌هایش را پایین بگذارد و همه کسانی که بابت 7 اکتبر مقصر بوده‌اند را تحویل دهد جنگ همین الان می‌تواند به پایان برسد.»

همزمان، « اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس گفت که نتانیاهو و ستاد جنگ وی، هیچ راهی ندارند، جز اینکه شکست خود را اعلام کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین