|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۳۷۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
گل‌محمدی در واکنش به صحبت‌های نکونام که گفته بود داور باید دو پنالتی برای آن‌ها می‌گرفت و اینکه استقلال چند موقعیت گلزنی داشت و به پرسپولیس فرصت خلق موقعیت ندادند، گفت: من درباره نظر دیگران صحبت نمی‌کنم و حرفی نمی‌زنم. هرکس نظرش خودش را دارد و برای خودش قابل احترام است. این صحبت‌هایی که ما کردیم نظر کارشناسان بود و صحنه‌های واضحی بود که دیده شد. امروز ۲ امتیاز از ما گرفتند و یک امتیاز به حریف دادند، این کل اتفاقات بازی امروز بود.

دربی ۱۰۲ در حالی که برای اولین بار در آن از VAR استفاده می‌شد و بانوان نیز برای نخستین بار وارد استادیوم شده بودند، با حواشی و جنجال‌های فراوان یک بر یک مساوی تمام شد.

گل‌محمدی: به خاطر رفاقت خطیر و تاج نباید حق تیم دیگری ضایع شود/ همان بهتر که VAR را نیاوریم
سرمربی پرسپولیس با انتقاد از تصمیمات تیم داوری دربی ۱۰۲ گفت: اگر قرار باشد شرایط اینگونه پیش برود همان بهتر که VAR وارد فوتبال ایران نشود.

یحیی گل‌محمدی پس از تساوی یک - یک پرسپولیس مقابل استقلال در دربی ۱۰۲ گفت: بازی جاندار و خوبی بود. در نیمه اول توانستیم خیلی جریان بازی را کنترل کنیم و گردش توپ خیلی خوبی داشتیم. یکی دو موقعیت خوب داشتیم و خوب بازی را مدیریت کنیم و به دروازه حریف برسیم و از ضربات ایستگاهی‌مان خوب استفاده کنیم، اما به گل نرسیدیم.

وی ادامه داد: در نیمه دوم یک مقدار استقلال با پرس شدیدتری بازی کرد و شاید آن‌طور که انتظار داشتم بچه‌ها پاس بیشتری در زمین حریف بدهند، این اتفاق خیلی کم افتاد. بعد از آن توانستیم به گل برسیم و در جریان بازی هم موقعیت خاصی به حریف ندادیم و در فاز دفاعی خیلی خوب عمل کردیم.

گل‌محمدی عنوان کرد: استقلال می‌خواست از روی توپ‌های بلند و اوت دستی فشار وارد کند، ولی بچه‌های ما تاکتیک حریف را خوب کنترل کردند و در صحنه‌ای که به نظر من هیچ اتفاقی نیفتاد و بازیکن حریف خودش را روی پای بازیکن ما انداخت و زانویش را گرفت، در حالی که اصلاً زانویش درگیر این صحنه نبود. صحنه جلوی چشم بنیادی‌فر اتفاق افتاد و خیلی تصمیم خوبی گرفت. اگر در آن جو ۱۰ درصد فکر می‌کرد که پنالتی است، قطعاً می‌گرفت، این صحنه اصلاً لازم نبود به VAR برود.

سرمربی پرسپولیس افزود: نمی‌دانم داوران عراقی مستقر در اتاق VAR را از کجا آورده‌اند و اینکه چرا این صحنه‌ها را خیلی زود به VAR می‌بردند. در دقیقه ۶۰ بازیکن استقلال باید اخراج مستقیم می‌شد و خیلی عجیب بود که این اتفاق نیفتاد. تصمیمات VAR خیلی عجیب بود. بنیادی‌فر آن صحنه را خودش دیده بود، ولی تصمیمش را زیر سؤال برد. به نظر من روز خوبی برای داوران ما نبود. اگر قرار باشد این‌طور VAR بیاید همان بهتر که نیاید و زیاد هم تلاش نکنیم تا هزینه‌های باشگاه‌ها را بالا ببریم. خودتان را به دردسر نیندازید و همان که VAR نباشد بازی قشنگ‌تر می‌شود. اینگونه خیلی نوبر بود که با وجود VAR تصمیمات اشتباه گرفته می‌شد.

گل‌محمدی در واکنش به صحبت‌های نکونام که گفته بود داور باید دو پنالتی برای آن‌ها می‌گرفت و اینکه استقلال چند موقعیت گلزنی داشت و به پرسپولیس فرصت خلق موقعیت ندادند، گفت: من درباره نظر دیگران صحبت نمی‌کنم و حرفی نمی‌زنم. هرکس نظرش خودش را دارد و برای خودش قابل احترام است. این صحبت‌هایی که ما کردیم نظر کارشناسان بود و صحنه‌های واضحی بود که دیده شد. امروز ۲ امتیاز از ما گرفتند و یک امتیاز به حریف دادند، این کل اتفاقات بازی امروز بود.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل اینکه این همه تصمیمات علیه پرسپولیس گرفته می‌شود چیست؟ گفت: دلیلش این است که ما احترام می‌گذاریم و حجب و حیا داریم و رعایت می‌کنیم. وقتی چنین احساسی به آن‌ها دست می‌دهد می‌گویند هر بلایی که سرشان بیاوریم این‌ها حرف نمی‌زنند. خودمان هم مقصر هستیم و باید از حق خودمان بیشتر دفاع کنیم و یک مقدار باید شلوغ‌بازی دربیاوریم. متأسفانه این کار‌ها در فوتبال ایران جواب می‌دهد.

گل‌محمدی تصریح کرد: قبل از بازی می‌آیند درباره داوری‌های دربی‌های گذشته صحبت می‌کنند. این اتفاق فشار زیادی روی داور می‌آورد و دوستان کمیته انضباطی هم رفاقت‌هایی دارند. نمی‌دانم داستان چیست که این دوگانگی در برخورد و دادن رأی را ایجاد می‌کند و ما این شرایط را حس می‌کنیم. چون مدیرعامل آن‌ها (علی خطیر) با رئیس فدراسیون (تاج) رفاقت دیرینه و صمیمی دارد نباید حق تیم دیگری ضایع شود. از باشگاه انتظار دارم که از حق تیم و هواداران دفاع کند و یک جایی باید داد و هوار بزند، نمی‌گویم بی‌احترامی شود، ولی باید از حق باشگاه بیشتر دفاع شود. تا الان حجب و حیا به خرج دادیم، ولی از این به بعد باید یک مقدار جریح‌تر باشیم، من دوست ندارم از این کلمات استفاده کنم، ولی متأسفانه جواب می‌دهد.

سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که دلیل عدم نتیجه‌گیری سرخپوشان، بن‌بست تاکتیکی است یا مشکل روحی و روانی بازیکنان گفت: دلایلی که برای من وجود دارد، روشن است، ولی اینجا جایش نیست که بخواهم درباره آن صحبت کنم. صحبت‌های زیادی قبلاً شده، یک بحث دیگر این است که فشردگی زیادی در بازی‌هایمان در آسیا و لیگ داشتیم و با توجه به مصدومیت‌ها و بیماری‌های مختلفی که داشتیم یک مقدار جان تیم ما گرفته شد.

گل‌محمدی یادآور شد: انتظارم از بازیکنان بیشتر از اینهاست، ولی یکسری مشکلاتی، هم داخل و هم خارج تیم وجود داشت. انرژی که باید داشته باشیم و آن زوری که باعث شود مثل پارسال باشیم، کم شده است. بعد از النصر و الدحیل خوب بازی کردیم و مقابل هوادار هم در نیمه اول خوب بودیم، ولی انرژی تیم در فشردگی مسابقات گرفته شد. ۴ بازی تا نیم‌فصل داریم و مسابقات را مجدداً فشرده‌تر و بدون هماهنگی با ما فاصله بین تیم‌ها را کم کردند. برنامه‌ریزی فشرده‌ای را برای تیم ما در نظر گرفتند که به تیم ما ضربه می‌زند.

وی در پاسخ به این سؤال که تعویض ترابی و رفیعی به دلیل پرس زیاد استقلال بود، گفت: با توجه به تعویض‌ها سعی کردیم سیستم بازی‌مان را تغییر دهیم و به تعداد مهاجمان تیم هم اضافه کردیم تا زور بیشتری در حمله داشته باشیم. فکر می‌کنم تعویض‌های خوبی هم بود و به گل هم رسیدیم و پرتعدادتر در حمله بازی کردیم.

گل‌محمدی درباره صحنه‌ای که امید حامدی‌فر روی شهاب زاهدی خطا کرد، گفت: در آن صحنه حداقل تصمیمی که داور باید می‌گرفت یک کارت زرد بود و بازیکن حریف باید با دریافت کارت زرد دوم اخراج می‌شد. باید برای داوران عراقی حاضر در اتاق VAR دفعه بعد عینک نزدیک‌بین یا دوربین بیاورند. نمی‌دانم چرا این اتفاقات افتاد و واقعاً عجیب بود.

سرمربی پرسپولیس در واکنش به این موضوع که بعد از برگزاری دربی ۱۰۲ با VAR هم او و هم سرمربی استقلال نسبت به تصمیمات VAR اعتراض داشتید، گفت: به نظر من آن‌ها دست پیش می‌گیرند که پس نیفتند. آن‌ها باید از تصمیاتی که VAR و بنیادی‌فر برای‌شان گرفتند باید خوشحال باشند و شکی در آن نیست. صحنه‌ها واضح است و نظرات کارشناسان را همه دیدیم که حرف‌های ما را تأیید می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا یحیی گل‌محمدی در این فصل هم با همان انرژی فصل گذشته کار می‌کند؟ اظهار داشت: موقعی که برای پرسپولیس کار و مربیگری می‌کنید یک لحظه به فکر آدم خطور نمی‌کند که کم بگذارید و احساس خستگی کنید. من هم برای خودم و هم برای همکارانم زمان کاری‌مان را زیاد کردم و امسال بیشتر از سال گذشته وقت می‌گذاریم. مشکلات امسال‌مان خیلی بیشتر از سال گذشته است و دلایل آن را زیاد باز نمی‌کنم. یک وظیفه داریم که تا آخرین نفس برای پرسپولیس کار کنیم و جان بدهیم و این وظیفه همه ما است.

سرمربی پرسپولیس درباره اینکه دلیل اینکه پس از به ثمر رساندن گل عقب کشیدند، چه بود؟ گفت: طبیعی است و اگر این اتفاق برای ما می‌افتاد و گل می‌خوردیم قطعاً برای جبران تلاش می‌کردیم. حریف از توپ‌های بلند استفاده می‌کرد و بازی را به زمین ما می‌آورد و ناخودآگاه این اتفاق می‌افتاد تا تیم ما عقب‌تر بازی کند. با نوع بازی که حریف کرد اصلاً اتفاقی برای ما نیفتاد و صحنه‌ای خطرناکی روی دروازه ما رخ نداد و خیلی خوب کنترل کردیم، فقط تصمیمات داور بود که همه آن‌ها به ضرر ما بود. وقتی داور تصمیمی می‌گیرد ما دوست داریم نسبت به آن تصمیم احترام بگذاریم. نیمکت به نیمکت شرایط فرق می‌کند و ما سعی می‌کنیم تمرکزمان روی مسائل فنی تیم‌مان باشد.

گل‌محمدی در خصوص اینکه اگر تیمش ۴ بازی آینده تا نیم فصل را ببرد نسبت به نیم‌فصل سال گذشته یک امتیاز بیشتر گرفته، اما در بین اهالی فوتبال این‌طور به نظر می‌آید که پرسپولیس ضعیف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: از لحاظ فنی می‌گویم، خودم هنوز رضایت کامل ندارم. در بحث نتیجه‌گیری در صورتی که بتوانیم ۴ بازی بعدی‌مان را ببریم نسبت به فصل پیش یک امتیاز بیشتر گرفتیم، اما خودم از خودم واقعاً راضی نیستم. از اتفاقات و نتایجی که گرفته شد رضایت ندارم. این ۴ بازی برای ما خیلی حساس است و باید تمام انرژی‌مان را جمع کنیم تا برنده شویم. در نیم فصل می‌توانیم یک ریکاوری خوب داشته باشیم و خودمان را هم تقویت کنیم.


نکونام: اگر VAR نبود، می‌گفتند دوباره استقلال را بردیم/ باید یک پنالتی دیگر برای ما می‌گرفتند / آخرین مصاحبه‌ام با صداوسیما است / مجری‌های دوزاری و شیتیل‌بگیران صحبت کنند!
سرمربی تیم‌ فوتبال استقلال می‌گوید آخرین مصاحبه مطبوعاتی وی در حضور صداوسیما است و بهتر است با کارشناسان شیتیل بگیری که همه آن‌ها را می‌شناسند صحبت کنند و مجری‌های دوزاری که به باشگاه بزرگ استقلال بی‌احترامی می‌کنند حرف بزنند!

جواد نکونام در نشست خبری پس از داربی ۱۰۲ پایتخت که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید، ‌اظهار کرد: امروز تولد ناصرخان حجازی یکی از اسطوره‌های فوتبال کشور است و خداوند رحمت کند ایشان را. ما ناراحت هستیم که بین ما نیستند.

او افزود: آخرین مصاحبه مطبوعاتی است که اگر دوربین باشد صحبت می‌کنم. تمام شد. بنشینند با کارشناسان شیتیل بگیری که همه آن‌ها را می‌شناسند صحبت کنند. مجری‌های یک قرون و دوزاری که در مورد باشگاه بزرگ استقلال بی‌احترامی می‌کنند، صحبت کنند. از این به بعد اگر دوربین صداوسیما باشد صحبت نمی‌کنم.

سرمربی تیم‌ فوتبال استقلال با اشاره به این که این مساله بی‌احترامی به اصحاب رسانه نباشد چرا که بی ‌احترامی‌هایی که به باشگاه بزرگ استقلال صورت گرفته موجب شده است چنین تصمیمی ‌بگیریم.

نکونام در مورد بازی عنوان کرد: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از اول بازی را به خاطر جاگیری‌های اشتباهی که داشتیم، از دست دادیم ولی در خلق موقعیت می‌توانستیم در نیمه اول به گل برسیم. نیمه دوم کاملا بازی در اختیار ما بود و آنالیز خوبی داشتیم و توانستیم کاملا پرسپولیس را تحت تاثیر خودمان قرار دهیم اما متاسفانه روی یک اشتباه و یک لحظه غفلت گل خوردیم که به نظرم بهترین بازیکن ما آرمین سهرابیان یک لحظه تمرکز نداشت هر چند که بهترین بازیکن ما بود و در رختکن به او گفتم اشتباه من به عنوان مربی است. در نیمه دوم خیلی خوب و قابل احترام بازی کردیم. قبل از این که گل بخوریم، می‌توانستیم به گل برسیم ولی فشاری که داشتیم می‌آوردیم، می‌توانستیم به گل برسیم و بازی را ببریم، متاسفانه به خاطر یک لحظه غفلت گل خوردیم و بعد از گل به بازی برگشتیم.

وی افزود: صد درصد پنالتی اول هم، پنالتی بود که داور نگرفت و دست ما را در محوطه جریمه گرفتند و اگر امروز VAR نبود، دوباره تیم رقیب ۳ امتیاز گرفته بود و می‌گفتند ما بردیم. اگر VAR نبود ببینید چه اتفاقی می‌افتاد و با VAR سه صحنه مشکوک به پنالتی، دو مورد پنالتی بود که یک مورد آن را پنالتی گرفتند و اگر این امکان نبود پنالتی ما را نمی‌گرفتند و هوادران‌مان باید ناراحت می‌شدند و هواداران حریف خوشحال به خانه می‌رفتند. باید به مسئولان بگویم VAR برای فوتبال ما لازم است.

سرمربی تیم فوتبال استقلال با اشاره به این که همه چیز به ضرر استقلال است و صرفا در مورد این بازی صحبت نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: امسال همه شاهد بودند در بحث بازیکن و سقف قرارداد چقدر سختی کشیدیم. ببینید چه اتفاقی افتاده و ما را تحت فشرا قرار می‌دهند که از تیم استقلال امتیاز کم شود. آقا امتیاز کم کنید. ما امسال همه چیز را داده‌ایم و این یک مورد هم اضافه شود و ایرادی ندارد. واقعیت این است که ما چنین کاری انجام نداده‌ایم و اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد باید از سایر تیم‌ها حداقل پنج امتیاز کم کنید. خنده دار است اگر در مورد چهار تیم دیگر صحبت کنیم و بگوییم سقف قرارداد را رعایت کرده‌ است و به شعور همدیگر که نمی‌خواهیم بی‌احترامی کنیم.

نکونام افزود: تلویزیون به یک معضل بزرگ برای باشگاه بزرگ استقلال تبدیل شده است. هر کسی نمی‌تواند به خودش اجازه دهد در مورد باشگاه بزرگ استقلال صحبت کند. صحبت کنند و کری بخوانند و من موافق هستم. من در زندگی‌ام برای کسی کری نخوانده‌ام و به هواداران پرسپولیس، سپاهان یا تراکتور بی‌احترامی نکرده‌ام. خوشحالی می‌کنم و در فوتبال ۹۰ دقیقه جنگیدن وجود دارد اما بی‌ احترامی نمی‌کنم چرا که آن‌ها هم هوادار هستند و ناراحت می‌شوند، مگر می‌شود هر کسی هر چه دلش می‌خواهد بگوید.

وی با اشاره به این که تا زمانی که صداوسیما به صورت رسمی عذرخواهی نکند به بازیکنانم هم گفته‌ام هیچکس حق صحبت کردن ندارد، عنوان کرد: امروز اجازه ندادم بازیکنم به یک برنامه برود و هر چه دوست داشته‌اند در مورد ما گفته‌اند و باید مقابل برخی مسائل ایستاد؛ ما ۱۰ تا دعوا داریم و با این یک مورد ۱۱ تا می‌شود.

درویش: بازیکن استقلال بارانداز زد؛ VAR هم چاره‌ساز نیست
 مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه اگر گل‌محمدی بخواهد در نیم‌فصل تیم را تقویت می‌کنیم از داوری بازی با استقلال گلایه کرد.

رضا درویش پس از تساوی یک - یک پرسپولیس مقابل استقلال در دربی 102 گفت: فکر می‌کنم تنها VAR برای فوتبال ما دوای درد نیست. در آن صحنه که اول بازی بود، فکر می‌کنم مربیان تیم ملی بازیکنی که فن بارانداز را زد به تیم ملی دعوت کردند و نمی‌دانم چطور داور آن صحنه را پنالتی نگرفت. اگر بنا باشد داوری نگیرد به نظر من VAR گره‌گشا نیست. از بازیکنان تیم تشکر می‌کنم و بازی خوبی انجام دادند و ان‌شاءالله برای بازی‌های بعد آماده می‌شویم تا از حقانیت‌ خودمان دفاع کنیم.

وی عنوان کرد: VAR در اختیار من و بازیکن و باشگاه من نیست. بعید می‌دانم که کسی می‌خواسته نتیجه بازی مساوی شود. ما موقعیت داشتیم و اگر شوت دوم امید عالیشاه گل می‌شد نتیجه چیز دیگری می‌شد. فکر نمی‌کردم با آمدن VAR تا این حد حق ما در صحنه اول بازی خورده شود. به هر حال این بازی پرونده‌اش تمام شد و برای بازی بعد آماده می‌شویم.

درویش در خصوص اینکه پرسپولیس در بعضی از پست‌ها مثل مهاجم و دروازه‌ کمبودهایی دارد، گفت: دو دروازه‌بان جوان داریم که خیلی خوب هستند. درباره این مسائل اگر گل‌محمدی صلاح بداند در نیم فصل حتماً تیم را تقویت خواهیم کرد تا نقاط ضعف‌مان پوشش داده شود.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای جذب مهاجم دارند؟ تصریح کرد: اگر یحیی گل‌محمدی بخواهد حتماً این کار را انجام می‌دهیم و او درباره داخلی یا خارجی بودن مهاجم او تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در نیم‌فصل دوم هم مدیرعامل پرسپولیس باقی می‌ماند؟ خاطرنشان کرد: اگر صلاح باشد بمانم، می‌مانم. اگر هم حضرت حق صلاح ندانست، نمی‌مانم.

کنایه عضو هیات مدیره پرسپولیس به جواد نکونام؛ بعد از گل جشن قهرمانی گرفتند/ استقلالی‌ها جنبه VAR ندارند
حسین خبیری عضو هیات مدیره پرسپولیس گفت: داور زحمت خود را کشید اما برخی تیم‌ها جنبه استفاده از VAR را ندارند.

حسین خبیری عضو هیات مدیره پرسپولیس بعد از تساوی استقلال و پرسپولیس در دربی و استفاده از VAR، عنوان کرد: فشارها بالاخره تاثیر دارد اما من از شما می‌پرسم به داوری چه نمره‌ای می‌دهید؟ بازی خوبی بود و داور زحمت خود را کشید. انصافا او خوب داوری کرد اما بحث من چیز دیگری است.

وی افزود: استفاده از VAR جنبه می‌خواهد که متاسفانه برخی از تیم‌ها ندارند. بیش از حد مجاز نبود اما یا اعتراض می‌کردند یا برای هر صحنه‌ای می‌خواستند چک شود. بالاخره اینها تاثیر داشت اما برای یک موضوع خوشحالم؛ وقتی حریف به ما گل زد جشن قهرمانی گرفت.

خبیری خاطرنشان کرد: تفاوت ما با حریف این است که ما قهرمان می‌شویم و جشن می‌گیریم اما آنها با گل مساوی جشن قهرمانی گرفتند. این بزرگی پرسپولیس را نشان می‌دهد.

وی درباره شلوغی‌های نیمکت، گفت: من که نباید بگویم انشالله ناظر مسابقه و داور چهارم هرچه اینجا دیده‌اند گزارش می‌کنند.

عضو هیات مدیره پرسپولیس در پاسخ به این سوال که تماشاگران را تحریک کرده‌اند، عنوان کرد: هر کسی هر رفتاری می‌کند شخصیت خود را نشان می‌دهد چه خوب چه بد.

وی درباره برتری سپاهان و اینکه مدعی قهرمانی است، عنوان کرد: سپاهان تیم خوبی است و به آن احترام می‌گذاریم. ما باید منطقی و منصفانه صحبت کنیم، وقتی تیم خوب است باید احترام گذاشت اما زود است درباره قهرمانی صحبت کرد. بین ما و سپاهان یک تیم قهرمان می‌شود.


توافق کارشناسان داوری روی اخراج بازیکن استقلال/ کدام تصمیم داور دربی اشتباه بود؟
کارشناسان داوری به تشریح قضاوت موعود بنیادی‌فر در صدومین دربی پایتخت پرداختند.

صدومین دربی پایتخت بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال با نتیجه یک - یک به پایان رسید. خبرگزاری تسنیم با حیدر سلیمانی و علی دهقانی  دو کارشناس داوری در این باره صحبت کرده، ضمن اینکه محمد فنایی که در شبکه سه سیما حضور داشت، نظرات خود را اعلام کرد که در زیر این کارشناسان را می‌خوانید:

حیدر سلیمانی:

اتاق VAR باید به بنیادی‌فر کمک می‌کرد و او نیز در تلاش بود کمترین اشتباه را داشته باشد. دقیقه ۱۲، داور دستور بازبینی صحنه را داد. بازیکن استقلال با دست شهاب زاهدی‌فر را لمس کرد اما چون سُر خورد عمل گرفتن شدید نبود و نباید پنالتی اعلام می‌شد. تصمیم داور در این صحنه درست بود.

دقیقه ۳۷ استقلالی‌ها اعتراض داشتند که توپ به دست مهدی ترابی برخورد کرده، در صورتی که ترابی توپ را بلوکه کرد و زمانی که با پایش زد به دستش خورد. ادامه بازی درست بود و هند محسوب نمی‌شد، چون فاصله نزدیک و هم شدن توپ زیاد است.

دقیقه ۳۹ که استقلالی‌ها اعتقاد به خطای پنالتی روی گوستاوو بلانکو را داشتند، جزو برخوردهای طبیعی بازی بود و اتفاق خاصی نیفتاد.

در نیمه دوم، امید حامدی‌فر در دقیقه ۶۰ با استوک روی پای زاهدی‌فر لگد زد و باید اخراج می‌شد. داوران اتاق VAR در حد و اندازه‌های این بازی نبودند و مشاوره‌های خوبی به داور ندادند.

دقیقه ۸۴، صحنه به VAR رفت و تصمیم داور درست بود، چرا که بابایی مهاجم استقلال ابتدا با دست مدافع پرسپولیس را می‌گیرد و سپس بازیکن پرسپولیس واکنش نشان می‌دهد.

در صحنه پنالتی، تصمیم داور باز هم درست بود چون علی نعمتی تکلی می‌زند گه ابتدا از زیر پای بازیکن رد می‌شود و در لحظه آخر به پای آرش رضاوند برخورد می‌کند و پنالتی درست اعلام شد.

در مجموع، به سیستم کمک داور ویدیویی VAR زیاد مراجعه شد. وقتی داور را سه، چهار بار به کنار زمین می‌کشانید او را مجاب می‌کنید که یک جایی پنالتی بگیرد، به همین دلیل داوران اتاق VAR نتوانستند کمکی کنند. بنیادی‌فر کار خودش را کرد و بهتر از این نمی‌توانست قضاوت کند.

علی دهقانی

درگیری دقیقه ۳ بازی با دخالت به موقع داور و تذکر جدی به آرمین سهرابیان و علی نعمتی به خوبی کنترل شد. داور می‌توانست به هر دو بازیکن اخطار دهد اما با توجه به حساسیت بازی و دقیقه بازی ترجیح داد با مدیریت بازیکنان را توجیه کند که تصمیم درستی بود.

اتفاق دقیقه ۱۱، درگیری داخل محوطه جریمه استقلال با پیشنهاد VAR به داور بازی، مورد بازبینی قرار گرفت، اما این صحنه پس از بررسی، داور را مجاب به گرفتن خطا نکرد. هر صحنه مشکوکی که در محوطه‌های جریمه رخ دهد اپراتورهای داخل VAR می‌بایست به داور پیشنهاد بازبینی صحنه را بدهند و داور پس از بازبینی زوایای مختلف صحنه، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. بازبینی صحنه لزوماً دلیلی بر خطا بودن آن نیست. سُر خوردن مدافع استقلال دلیل قابل قبولی برای اعلام نکردن خطا بود و داور تصمیم درستی گرفت.

دقیقه ۱۶، توپ به صورت کامل در اختیار دروازه‌بان استقلال بود و شهاب زاهدی با برخورد به او صاحب توپ شد که داور و کمک داور دوم به درستی اعلام خطا کردند.

دقیقه ۳۷، برخورد توپ به دست مهدی ترابی پنالتی نبود، چون ترابی صاحب توپ بود و این صحنه برای بازیکن تیم مدافع هند محسوب نمی‌شود. این صحنه تنها در صورتی هند خواهد بود که توسط مهاجم گلی به ثمر برسد.

دقیقه ۳۹، برخورد بلانکو با مدافعان پرسپولیس خطا نبود و داور به درستی دستور به ادامه بازی داد. هر سه آفسایدی که کمک داور اول بازی در نیمه اول اعلام کرد، درست بود.

دقیقه ۵۰، کارت زرد به امید حامدی‌فر بازیکن استقلال به دلیل اعتراض به تصمیم داور از سوی بنیادی‌فر به درستی داده شد.

دقیقه ۵۴، کارت زرد روزبه چشمی به دلیل قطع موثر حمله حریف تصمیم درست داور بود. کارت زرد به سعید صادقی به دلیل ادامه بازی و ضربه به توپ پس از سوت داور به درستی داده شد.

دقیقه ۶۰، خطای حامدی‌فر روی زاهدی حداقل یک کارت زرد داشت که با توجه به اخطار دقیقه ۵۰ که این بازیکن گرفته بود، باید از زمین اخراج می‌شد.

دقیقه ۷۷، کارت زرد به علت رفتار غیر ورزشی به امید عالیشاه داده شد که تصمیم درستی بود.

دقیقه ۸۲، حرکت مدافع پرسپولیس خطا نبود. دلیل خطا نبودن این صحنه، نخست مهاجم‌ ابتدا دست خود را به بدن مدافع می‌گذارد، سپس مدافع دست خود را می‌بندد و مهاجم در این حالت به کشیدن لباس مدافع ادامه می‌دهد.در نهایت، تعادل هر دو بازیکن بهم می‌خورد.

دقیقه ۳+۹۰، تکل نعمتی به دلیل زدن مچ پای مهاجم استقلال به درستی و پس از بازبینی صحنه پنالتی اعلام شد. دقیقه ۷+۹۰، کارت زرد به حردانی به دلیل برخورد با فرشاد فرجی به درستی داده شد.

داور باید به جواد نکونام، سرمربی استقلال به دلیل اعتراضات مکرر به تصمیمات تیم‌ داوری و حرکت به سمت نیمکت حریف کارت زرد نشان می‌داد.

فرهنگ استفاده از VAR  باید به تمام بازیکنان و مربیان آموزش داده شود. هر بار که داور از کمک داور ویدیویی استفاده کرد، مربیان و بازیکنان به شکل نا مطلوبی به اعتراض پرداختند. پرتاب اشیا و استفاده از لیزر نیز از نکات منفی این مسابقه بود.

محمد فنایی:

حامدی‌فر دقیقه ۶۰ با استوک زاهدی‌فر را لگد زد که حداقل یک کارت زرد باید می‌گرفت. دید داور بد بود و VAR باید دخالت می‌کرد، اگر در این صحنه‌ها دخالت نکند، پس کجا می‌خواست دخالت داده شود؟ در واقع در این صحنه بازیکن استقلال با توجه به کارت زردی که داشت باید اخراج می‌شد.

خطای روی پیمان بابایی نمی‌توانست پنالتی باشد ولی خطا روی آرش رضاوند پنالتی بود، بازیکن توپ را نمی‌زند و تکل خطرناکی بود و عامل سرنگونی بازیکن پنالتی شد. این پنالتی درست بود.


دو بازیکن استقلال بعد از بازی با پرسپولیس محروم شدند
خبر ورزشی: دو بازیکن استقلال به خاطر اتفاقاتی که در بازی با پرسپولیس رخ داد محروم شدند!

استقلال در حالی به مصاف پرسپولیس رفت که جدا از نتیجه به دست آمده، دو بازیکنش محروم شدند و مسابقه برابر نساجی را از دست دادند. روزبه چشمی و امید حامدی‌فر با اخطارهایی که در نیمه دوم برابر پرسپولیس گرفتند، از بازی سه‌شنبه جاری مقابل نساجی مازندران محروم شدند چون حالا هر دو نفر ۴ اخطاره هستند.

به این ترتیب جواد نکونام باید فکری به حال جانشینی این دو عنصر موثر تیمش کند. بازی استقلال و نساجی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و استقلال از مزیت هوادارانش برخوردار است. آبی‌ها پارسال در مجموع لیگ برتر، جام حذفی و سوپر جام سه بار نساجی را شکست دادند.


کنایه معاون پرسپولیس به استقلال: روی هر صحنه‌ای 11 نفره روی داور می‌ریختند
حسین بادامکی، معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس پس از پایان بازی با استقلال به حریف کنایه زد.

حسین بادامکی درمورد تساوی یک بر یک دیدار پرسپولیس و استقلال، اظهار داشت: بازی بدی نبود اما شاید کیفیت مورد انتظار را هم نداشت. 3 امتیاز در جیب ما بود اما روی یک صحنه سوال‌برانگیز نتیجه را از دست دادیم. بازیکن ما تکل زد اما به پای حریف برخوردی نداشت.   

وی درخصوص اینکه هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند قرار بود این بازی مساوی شود، گفت: برای من این سوال پیش آمده که اگر بازی صفر بر صفر بود، داور چنین صحنه‌ای را پنالتی می‌‎گرفت؟ پس از یک بر صفر جلو افتادن ما، بازی به این سمت رفت. پرسپولیس در نیمه دوم تیم بهتری بود و شرایط استقلال در نیمه دوم بهتر شد. پس از به ثمر رسیدن گل ما، حریف کامل بازی را روی هوا برد و ما بلد نیستیم از زمین خودمان توپ را مستقیم روی دروازه حریف بفرستیم. نمی‌خواهم از شخص خاصی اسم ببرم اما واقعا بچه‌های ما برخلاف استقلال که شگردش این توپ‌ها است، چنین بازی‌ای را بلد نیستند. باید مقداری باهوش‌تر و باتجربه‌تر به ویژه در 18 قدم عمل می‌کردیم.

معاون ورزشی پرسپولیس عنوان کرد: VAR برای این است که داور کامل و مستقل تصمیم بگیرد اما صحنه‌های بازی را ببینید که هر وقت اتفاقی افتاد، 11 نفره روی سر داور می‌ریختند تا بازی را به این شکل نگه دارند تا از این سیستم استفاده شود اما با این وضعیت اگر VAR هم باشد، جواب نمی‌دهد زیرا هجمه زیادی روی داور است. صحنه‌های بازی را ببینید. اینکه حتی از روی نیمکت بیایند و به داور فشار بیاورند، ناخودآگاه روی او تاثیر می‌گذارد.

بادامکی در پاسخ به این سوال که آیا پرسپولیس از استقلال گل خورد یا از داور، توضیح داد: نمی‌خواهم وارد این بحث شوم. استقلال هم بازیکنان بسیار باکیفیتی دارد و به شخصه انتظار بازی بهتری از این تیم داشتم. پرسپولیس خیلی بهتر بازی کرد. در دقایقی به دلیل شرایط بازی عقب نشستیم اما پس از جلو افتادن بی‌تجربه عمل کردیم. در غیر این صورت می‌توانستیم 3 امتیاز را بگیریم.

وی درمورد گلزنی مجدد امید عالیشاه در دربی، گفت: او کاری که بلد است انجام داد. درمورد صحنه کارت گرفتنش هم باید بگویم بازیکنان پس از گل هر کاری می‌کنند. اگر به گل آنها هم نگاه کنیم، می‌بینید کار نزدیک بود به جای خطرناکی بکشد. تماشاگران ما را تحریک کردند اما خدا را شکر به خیر گذشت.

بیانیه باشگاه پرسپولیس علیه داوری؛ VAR هم مانع داوری به سود استقلال نشد
باشگاه پرسپولیس بیانیه‌ای تند و تیز علیه داوری و استقلال منتشر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

نمی‌دانستیم وجود VAR هم تاثیری در تغییر داوری‌های یک طرفه به سود یک تیم ندارد.
در دقیقه ۱۰، پنالتی واضح روی شهاب زاهدی که با فن کمر از سوی مدافع استقلال رخ داد، حتی با رفتن به VAR از سوی داور گرفته نشد.
در دقیقه ۶۰، بازیکنی که کارت زرد دارد، با بی‌احتیاطی تمام چنین خطای شدیدی می‌کند و در صورتی که داور مشرف به صحنه است، از دادن کارت امتناع می‌کند.

کارت قرمز و بررسی VAR که هیچ، داوران حتی کارت زرد هم برای بازیکن خاطی در نظر نگرفتند تا تیم حریف ۱۰ نفره نشود. بماند که طبق نظر تمام کارشناسان داوری، این خطای شدید مستحق دادن کارت قرمز مستقیم بود.
 مانده‌ایم به کجا گله ببریم و چه بگوییم. در روز روشن حق پرسپولیس را خوردند...

شکایت باشگاه استقلال از گل‌محمدی

باشگاه استقلال اعلام کرد: در پی تهمت یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس به رئیس فدراسیون فوتبال و مدیر عامل باشگاه استقلال و ادعای کذب درباره رابطه مهدی تاج و علی خطیر، باشگاه استقلال از سرمربی پرسپولیس به کمیته های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کرد.

نعمتی: داور باید درباره پنالتی توضیح بدهد/ از هواداران عذرخواهی می‌کنم، قطعاً جبران می‌کنم
مدافع تیم فوتبال پرسپولیس گفت: داور دربی باید درباره صحنه‌ای که اعلام پنالتی کرد توضیح بدهد، چون باعث شد هجمه‌ای علیه من ایجاد شود.

علی نعمتی پس از تساوی پرسپولیس مقابل استقلال گفت: اول از همه می‌خواهم از هواداران و بچه‌های تیم بابت اشتباهم عذرخواهی کنم، قطعاً جبران خواهم کرد. من دوست دارم موعود بنیادی‌فر بیاید و درباره پنالتی که گرفت توضیح بدهد، چون باعث شد این هجمه علیه من ایجاد شود. این چه پنالتی بود که داور گرفت؟! من دو سه بار صحنه را دیدم، داور به خاطر اینکه صحنه پنالتی اول را اعلام نکرد، این را پنالتی گرفت تا بازی با نتیجه مساوی تمام شود.

وی درباره اینکه دربی ۱۰۲ با VAR هم حاشیه‌های زیادی داشت، تصریح کرد: به هر حال داور در زمان پنالتی استقلال، در دو متری صحنه بود و پنالتی نگرفت و من باز هم می‌گویم که پنالتی نبود. من از هواداران و بچه‌های تیم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم جبران کنم.

عالیشاه: پنالتی ما را نگرفتند و بازیکن استقلال اخراج نشد
کاپیتان تیم پرسپولیس گفت: پرتاب اشیاء از روی سکوها بدعت بدی است که در ورزشگاه‌های ما ایجاد شده و اصلا خوب نیست.

امید عالیشاه کاپیتان تیم پرسپولیس و زننده تک گل این تیم در داربی ۱۰۲، پس از تساوی بازی در جمع خبرنگاران گفت: به تیم و مجموعه خودمان افتخار می‌کنم. با VAR دیگر سخت نیست این صحنه‌ها را درست سوت بزنند! در نیمه اول روی شهاب پنالتی شد و در دقیقه ۶۰ هم هافبک دفاعی حریف باید اخراج می‌شد. پنالتی هم گرفتند که اصلا پنالتی نبود چون دیدم که برخوردی رخ نداد.

او ادامه داد: وقتی با VAR این صحنه‌ها را اینگونه سوت می‌زنند نمی‌توان کاری کرد و به هواداران خودمان تبریک گفته و افتخار می‌کنم. حقشان برد بود اما ... .

عالیشاه در پاسخ به این سوال که کدام یک از گل‌های خود در داربی را بیشتر دوست دارد؟ اظهار کرد: من گل خودم در فینال حذفی را بیشتر از دو گل دیگرم در داربی دوست دارم.

او درباره درآوردن لباس خود و دور شدنش از مقابل دید بنیادی‌فرداور بازی نیز گفت: ارتباطی به کارت گرفتن نداشت، می‌ترسیدم با توجه به بدعت بدی که در ورزشگاه‌های ما ایجاد شده است. چیزی از سمت سکوها پرت شود.

عالیشاه تاکید کرد: خیلی بد است که هواداران اشیاء مختلفی را به سمت زمین پرتاب می‌کنند و من حتی وقتی آن اتفاقات در بازی با الدحیل هم رخ داد ناراحت می‌شدم. امیدوارم این اتفاقات هرچه زودتر از فوتبال ما جمع شود چون چنین بازی‌هایی را در همه جای دنیا می‌بینید و اصلا خوب نیست.

کاپیتان پرسپولیس گفت: سنگ‌هایی از سکوها به سمت زمین پرت می‌شد که باور نکردنی بود و حتی وقتی هواداران ما هم این کار را می‌کنند ناراحت می‌شوم. چنین اتفاقاتی را در سایر نقاط جهان نمی‌بینید و آن کسی که چیزی پرتاب می‌کند اگر به بازیکنی برخورد کند آیا آن فرد خودش عذاب وجدان نمی‌گیرد؟ فوتبال و ورزش رسالتش جوانمردی و صلح است و این اتفاقات خوشایند نیست.


 پیروانی: داور یک بازیکن استقلال را باید اخراج می‌کرد و یک پنالتی برای ما می‌گرفت / حضور VAR به ضرر ما بود
مدیر تیم فوتبال پرسپولیس گفت: حضور VARرا به فال نیک می‌گیریم اما به ضرر ما بود.

افشین پیروانی بعد از تساوی در دربی ۱۰۲، عنوان کرد: بازی خوبی بود و هر ۲ تیم زحمت کشیدند. به آنها خسته نباشید می‌گویم.

مدیر تیم پرسپولیس درباره استفاده از VAR، گفت: خدا را شکر می‌کنم VAR آمد و صحنه‌هایی را که باید بهتر دیده می‌شد نشد! بازیکن حریف در یک صحنه باید اخراج می‌شد. اوایل بازی هم باید یک پنالتی به سود ما گرفته می‌شد. در واقع VAR امروز به ضرر ما بود.

پیروانی در پاسخ به این سوال که اعتراضات در بازی امروز لب خط به داوری بسیار زیاد بود، تصریح کرد: باید اقتدار زیادی وجود داشت که تا اعتراض بیشتر از این نباشد.

وی درباره اینکه آیا پنالتی استقلال درست بود؟ گفت: داور این پنالتی را گرفته اما فکر می‌کنم برای ما هم این اتفاق افتاد. دقیقه ۶۰ بازیکن حریف باید اخراج می‌شد تعجب می‌کنم چطور اصلا به VAR نرفت. البته VAR را به فال نیک می‌گیریم اما به ضرر ما بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین