|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۳۷۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
خانم استاین در این ویدیو ایده "اعلامیه حقوق اقتصادی" را مطرح کرد که شامل دسترسی به نظام سلامتی همگانی، آموزش و حق اشتغال می‌شود. او در عین حال قول داد که با تغییرات اقلیمی مقابله کند و از حق دسترسی زنان به خدمات سقط جنین و جامعه ترنس‌ها دفاع کند.

بی بی سی: تقریبا دوازده نفر می‌خواهند در سال ۲۰۲۴ رئیس‌جمهور آمریکا شوند - و در بینشان کسانی هستند که نه دموکرات هستند و نه جمهوری‌خواه.

سه نفر به عنوان نامزد مستقل یا نامزد احزاب کوچکتر وارد صحنه شده‌اند، و یک نفر هم شاید در آینده نزدیک به آن‌ها بپیوندد.

اما هیچ یک از آن‌ها بخت زیادی برای رسیدن به کاخ سفید ندارند.

با این حال، تک تک آن‌ها پتانسیل این را دارند که رای جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و نامزد بالقوه حزب دموکرات، را در رقابتی که به نظر می‌رسد تنگاتنگ خواهد بود بشکنند.

هر کسی هم که به نامزدی حزب جمهوری‌خواه برسد شاید مجبور باشد که تاثیر این نامزدهای کم‌شانس را در نظر بگیرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، بخت بیشتری برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه دارد.

در ادامه نگاهی می‌کنیم به نامزدهای مستقل و احزاب کوچک و تهدیدهایی که با خود به همراه دارند.

رابرت اف کندی جونیور

برادرزاده جان اف کندی، رئیس‌جمهوری سابق، در ۶۹ سالگی میراث‌دار معروفترین دودمان سیاسی آمریکا محسوب می‌شود و از مخالفان واکسیناسیون به شمار می‌رود.

آقای کندی که پیش از این وکیل محیط‌زیستی بوده است در ابتدای سال جاری به عنوان عضو حزب دموکرات وارد رقابت شد. اما در ماه اکتبر اعلام کرد که می‌خواهد در جایگاه یک نامزد مستقل "هیولای دوسر" نظام سیاسی ایالات متحده را به چالش بکشد.

او در تجمعی در فیلادلفیا گفت "وحشت دموکرات‌ها از این است که من شاید انتخابات را برای جو بایدن خراب کنم. جمهوری‌خواه‌ها هم می‌ترسند که من انتخابات را برای دونالد ترامپ خراب کنم."

"حقیقت این است که نگرانی هر دو به جا است."

در کارزارهای انتخاباتی اما آقای کندی به شدت به خاطر تکرار تئوری‌های توطئه مردود، مانند مربوط بودن اوتیسم به واکسیناسیون در کودکی، مورد انتقاد قرار گرفته است.

او همچنین بارها اتخاذ تمهیدات واکنشی به کووید-۱۹ را محکوم کرده است، و در یک مورد واکسیناسیون اجباری را به اقدامات آلمان نازی تشبیه کرد. البته بعدا معذرت خواست.

با این که او بخت بسیار ناچیزی برای موفقیت در روز انتخابات دارد، برنامه اقتصادی پوپولیستی او نظر خیلی از رای‌دهندگان را جلب کرده است.

نتیجه یکی از نظرسنجی‌های سراسری که توسط دانشگاه کوینیپیاک برگزار شد نشان می‌دهد که آقای کندی شاید در یک رقابت سه‌جانبه با آقای بایدن و آقای ترامپ تا ۲۲ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

نظرسنجی دیگری هم که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد نشان داد که آقای کندی بین رای‌دهندگان جوان چند ایالت مهم و حیاتی از حمایت بیشتری نسبت به هر دو نامزد احزاب اصلی برخوردار است.

کرنل وست

آقای وست ۷۰ سال دارد و چهره دانشگاهی و فعال مترقی معروف و صریحی است، و در حال حاضر در دانشگاه الهیات یونیون در شهر نیویورک فلسفه درس می‌دهد. او قبلا استاد دانشگاه‌های ییل، پرینستون و هاروارد بود.

او در ماه ژوئن به عنوان نامزد حزب مردم وارد صحنه انتخابات شد، گروهی که خود را مترقی معرفی می‌کند و توسط عده‌ای از کسانی که قبلا برای برنی سندرز، یکی از تنها سه عضو مستقل سنا، کار می‌کردند ایجاد شده است.

کرنل وست با انتشار ویدیویی در اینترنت وعده داد که "برای حقیقت و عدالت" رقابت خواهد کرد و از هر دو حزب اصلی به خاطر "نگفتن حقایق" انتقاد کرد.

مدت کوتاهی بعد از آن، آقای وست اعلام کرد که خواهان کسب نامزدی حزب سبز است.

اما در ماه اکتبر مجددا تغییر مسیر داد و خبر از شرکت در انتخابات به عنوان نامزدی مستقل داد. برنامه انتخاباتی او عمدتا بر یک برنامه سوسیالیستی متمرکز بوده است که شامل نظام درمانی عمومی و کاهش بودجه نظامی می‌شود.

با این که دیگر نامزدها در کل آقای وست را تحویل نگرفته‌اند و بیشتر نظرسنجی‌ها نیز حاکی از درصد رای تک‌رقمی است، برخی داده‌ها نشان می‌دهند که حضور او در صحنه انتخابات حدود ۱ تا ۲ درصد از رای آقای بایدن کاسته است.

جیل استاین

خانم استاین که پزشک و فعال ۷۳ ساله است روز ۹ نوامبر اعلام کرد که بار دیگر در انتخابات شرکت خواهد کرد و می‌خواهد نامزد حزب سبز باشد. او در دو انتخابات ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ نیز نامزد ناموفق این حزب بود.

او با انتشار ویدیویی خبر از نامزدی خود داد و به هر دو حزب اصلی بابت "خطرناک بودن برای دموکراسی ما" حمله کرد.

او گفت "دموکرات‌ها بارها و بارها به طبقه کارگر، جوانان و محیط‌زیست ناعهدی کرده‌اند. جمهوری‌خواه‌ها هم از اساس چنین وعده‌هایی نمی‌دهند."

خانم استاین در این ویدیو ایده "اعلامیه حقوق اقتصادی" را مطرح کرد که شامل دسترسی به نظام سلامتی همگانی، آموزش و حق اشتغال می‌شود. او در عین حال قول داد که با تغییرات اقلیمی مقابله کند و از حق دسترسی زنان به خدمات سقط جنین و جامعه ترنس‌ها دفاع کند.

مشخص نیست که او تا چه اندازه می‌تواند رای آقای بایدن را بشکند - ولی در گذشته در این کار موفق بوده است.

در انتخابات ۲۰۱۶، او توانست ۱.۶ میلیون رای کسب کند. بعضی از دموکرات‌ها مدعی شدند که او در بعضی از ایالت‌های مهم و حیاتی رای خانم کلینتون را شکست و نهایتا به پیروزی آقای ترامپ کمک کرد.

در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، تفاوت رای خانم کلینتون با آقای ترامپ کمتر از آراء خانم استاین بود.

نامزد نهایی حزب سبز قرار است در کنوانسیونی که سال آینده برگزار خواهد شد انتخاب شود، و وبسایت این حزب می‌گوید که نام نامزدش در ۱۷ ایالت روی برگه‌های رای خواهد رفت.
لیز چینی

عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت وایومینگ در پی حمله به کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ به استیضاح آقای ترامپ رای داد و به همین خاطر در حزب جمهوری‌خواه بسیار منفور شد.

دختر دیک چینی، معاون اسبق رئیس‌جمهوری آمریکا، عضو کمیسیونی بود که توسط دموکرات‌ها برای تحقیق درباره آن شورش تشکیل شد، منصبی که به او فرصت می‌داد مرتب علیه آقای ترامپ و هوادارانش موضع‌گیری کند.

شکست در انتخابات مجلس نمایندگان این امکان را فراهم کرده است تا به دیگر نامزدهای مستقل و احزاب کوچکتری بپیوندد که می‌خواهند آقای بایدن و آقای ترامپ را به چالش بکشند.

البته او هنوز رسما اعلام نامزدی نکرده است، اما در اوایل ماه دسامبر به رسانه‌های آمریکایی گفت که "هر کاری لازم باشد" خواهد کرد تا مانع از ورود مجدد آقای ترامپ به کاخ سفید شود.

او به واشنگتن پست گفت "چندین سال پیش اصلا امکان نداشت که از طرف حزب دیگری وارد انتخابات بشوم. برایم مسجل است که سیطره دونالد ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه تهدیدی است برای دموکراسی در این کشور، و فکر می‌کنم دموکراسی در سطح بین‌المللی نیز در خطر است."

"بی‌برچسب‌ها"

احتمالش هست که چوب دیگری هم لای چرخ انتخابات ۲۰۲۴ برود: جنبش "بی‌برچسب‌ها".

این جنبش که سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، "خود را برای احتمال داشتن نامزد" آماده می‌کند، هر چند که به گفته وب سایت این جنبش،"هنوز به این کار متعهد نشده است".

بعد از این که جو منشن، سناتور ایالت ویرجینیای غربی، اعلام کرد که در انتخابات بعدی نامزد نخواهد شد، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزد احتمالی این حزب بیشتر شده است.

آقای منشن که خود را "میانه‌رو، معتدل و دموکرات محافظه‌کار" معرفی می‌کند به همراه جان هانتسمن، فرماندار سابق ایالت یوتا که جمهوری‌خواه است، در ماه ژوئیه مهمان اصلی یکی از برنامه‌های این سازمان بود و از اولین جلسه‌اش در آن نقش ایفا کرده است.

هدف این سازمان حمایت از میانه‌روی در سیاست آمریکا است، گروهی بسیار پولدار که برنامه خود را "سیاستی در دفاع از راه‌حل‌های عقلانی آمریکا" معرفی می‌کند و تمرکزش بر شنیدن حرف‌های "اکثریت آمریکایی‌ها و بی‌توجهی به افراطیون چپ و راست است".

مانیفست ۶۷ صفحه‌ای این سازمان برای مسائل بسیار گوناگونی راه‌حل ارائه می‌دهد. این سازمان، برای مثال، در مورد حق مالکیت اسلحه می‌گوید با این که آمریکایی‌ها طبق قانون اساسی حق دارند اسلحه داشته باشند، جامعه "مسئولیت دارد که نگذارد سلاح‌های خطرناک به دست افراد خطرناک بیافتد".

معرفی هر نامزدی از طرف این گروه برای اعضای ارشد حزب دموکرات مایه نگرانی است.

آقای بایدن در مصاحبه‌ای با وبسایت پروپابلیکا گفت که به نظرش این گروه "به آن نفر دیگر" کمک خواهد کرد - اشاره‌ای به آقای ترامپ.

نانسی پلوسی، سخنگوی سابق مجلس نمایندگان، نیز این گروه را متهم کرده است که دموکراسی آمریکا را "تهدید" می‌کند.

دیک گفاردت، دموکرات دیگری که زمانی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس نمایندگان بود، قصد دارد که با تشکیل یک کمیته عمل سیاسی برای جنگیدن با بی‌برچسب‌ها پول جمع کند و این گروه را وادار کند که "کنار بکشد".
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین