|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۳۷۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
در دهمین جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان حمایت از غیرنظامیان و اجرای تعهدات حقوقی و بشردوستانه، قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه به رغم مخالفت ۱۰ عضو سازمان ملل از جمله آمریکا حامی بزرگ رژیم اسرائیل و نیز این رژیم به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را با رای مثبت ۱۵۳ عضو خود یعنی اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت نوار غزه که عصر سه شنبه به وقت محلی ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ تشکیل شد،  ۱۵۳ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه و نیز آزادی فوری و بدون قید و شرط همه "گروگانها" رای مثبت داد. ۱۰ عضو سازمان ملل رای منفی دادند و ۲۳ عضو نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل در برابر آمریکا و رژیم اسرائیل ایستادند. پارارگوئه و اتریش نیز در زمره مخالفان این قطعنامه بودند که رای منفی دادند.
لازم نیست با سرمایه خودت ترید کنی! پراپی روی شما سرمایه گذاری می کنه!

به نوشته ایرنا، انگلیس مهمترین متحد آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، هلند و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در دهمین جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان حمایت از غیرنظامیان و اجرای تعهدات حقوقی و بشردوستانه، قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه به رغم مخالفت ۱۰ عضو سازمان ملل از جمله آمریکا حامی بزرگ رژیم اسرائیل و نیز این رژیم به تصویب رسید.

 این قطعنامه که از سوی گروه کشورهای عربی و اسلامی ارائه شده است، از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی شدید می کند و  بر  محافظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید می کند و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه است.

 این قطعنامه مجددا تاکید می کند که همه طرف ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین المللی به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، پایبند باشند. این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان ها » و همچنین تضمین دسترسی بشردوستانه است.

تلاش آمریکا وکشورهای غربی برای تغییر قطعنامه و معرفی حماس به عنوان گروه تروریستی با مخالفت کشورهای عضو و با عدم کسب حدنصاب آرای لازم برای دومین بار با شکست مواجه شد. جمهوری اسلامی  در همراهی با تصمیم کشورهای اسلامی و عرب و با ثبت مجدد تحفظ خود نسبت به راهکار مطرح در مساله فلسطین وشناسایی اسرائیل، به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت داد.

پیش از این رای گیری این قطعنامه ، اصلاحیه هایی مطرح شد که هیچ یک به تصویب نرسیدند. از جمله اصلاحیه ای به رهبری ایالات متحده در مورد پیش نویس قطعنامه بحران غزه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب نشد. این اصلاحیه فقط ۸۴ رای کسب کرد و نتوانست اکثریت دو سوم آرای اعضای سازمان ملل را به دست آورد.

   

گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل که از طرح این قطعنامه و تصویب آن عصبانی بود، پیش از رای گیری در سخنانی با در دست گرفتن تصویر «یحیی سنوار» رئیس جنبش حماس گفت: اگر آتش بس واقعی می خواهید با حماس تماس بگیرید و یحیی سنوار را بخواهید.

سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل مدعی شد: آتش بس به معنای بقای حماس است.این دیپلمات اسرائیلی مدعی شد: به حماس بگویید سلاح های خود را زمین بگذارد، خود را تسلیم کرده و گروگان ها را برگرداند. آنگاه آتش بس واقعی خواهید داشت که برای همیشه ادامه خواهد داشت.

اما ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگران فلسطین در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را تاریخی خواند.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل پیش از رای گیری درباره این قطعنامه تاکید کرد: آنچه در غزه شاهد هستیم، قتل و کشتار غیرنظامیان و نقض صریح قوانین انسانی بین‌المللی است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: ۷۰ درصد از قربانیان جنگ در غزه زنان و کودکان هستند.

اسامه عبدالخالق سفیر و نماینده دائم مصر در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: شرایط در غزه خطرناک است و پیامدهای زیادی بر امنیت و صلح جهانی به دنبال خواهد داشت و تنها راه نجات جان غیرنظامیان در غزه آتش‌بس فوری است.

او  هشدار داد: ادامه جنگ در غزه، منطقه را به سوی یک جنگ تمام عیار پیش می‌برد. سفیر مصر  با انتقاد از حامیان رژیم اسرائیل گفت: حامیان اسرائیل  استانداردهادر قبال بحران غزه استانداردهای دوگانه و سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه واشنگتن با برخی مفاد قطعنامه تهیه شده موافق است، مدعی شد آمریکا تمرکز خود را بر ایجاد «صلح پایدار» گذاشته است.سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد که واشنگتن از برخی مفاد این قطعنامه حمایت می کند.

وی مدعی شد، موافقیم که وضعیت بشردوستانه در غزه وخیم است و نیازمند توجه فوری و مداوم است و  غیرنظامیان به آب و غذا، سرپناه و مراقبت های پزشکی نیاز دارند. او در عین حال بر آزادی فوری و بی قید و شرط  "همه گروگانها" تاکید کرد.

رای مثبت جمهوری اسلامی ایران با تحفظ؛ سفیر ایران: مخالفت آشکار آمریکا با آتش مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است

جمهوری اسلامی نیز در همراهی با تصمیم کشورهای اسلامی و عرب و با ثبت مجدد تحفظ خود نسبت به راه کار مطرح در مساله فلسطین و شناسایی اسرائیل، به این قطعنامه رای مثبت داد.

 امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی رای بیش از دو سوم ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه در مجمع عمومی گفت: جنایات رژیم اسرائیل باید با پاسخ قاطع جامعه جهانی مواجه شود و مخالفت آشکار آمریکا با آتش بس، به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پس از تصویب این قطعنامه گفت: وضعیت کاملاً روشن است. یک کشور عضو، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، با سوء استفاده از اختیار ناعادلانه وتو و با بی‌توجهی آشکار به اراده جامعه بین‌المللی، تصمیم گرفته است در کنار رژیم جنایتکار اسرائیل بایستد و این رژیم را قادر به ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «مخالفت آشکار ایالات متحده با آتش بس، به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است.»

ایروانی تصریح کرد: «وضعیت روی زمین تمامی عوامل خطر برای نسل کشی و تعاریف مندرج در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی را داراست که مسئولیت جلوگیری و جلوگیری از وقوع آن را بر عهده همه کشورهای عضو است. »

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «برغم مخالفت‌های عمده کشورهای سراسر جهان، رژیم اسرائیل با اتخاذ سیاست زمین سوخته و با تخریب عمدی زیرساخت ها و ساختمان های مسکونی عامدانه غزه را غیر قابل سکونت کرده است.این جنایات باید با پاسخ قاطع جامعه جهانی مواجه شود.»

همزمان با تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، حامیان فلسطین که هفته هاست همسو با مردم دیگر کشورهای جهان خواستار آتش بس فوری در غزه هستند، در خارج از سازمان ملل به شادی پرداختند.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ آبان ماه امسال نیز، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۱ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

در مجمع عمومی سازمان ملل حق وتو وجود ندارد و برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های آن نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند اما این قطعنامه‌ها به عنوان اهرم فشار افکار جهانی مهم بوده و دارای وزن سیاسی هستند و نگرش جهان را نسبت به جنگ اسرائیل و فلسطین نشان می دهد.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذرماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت و حامی سرسخت اسرائیل در جنگ کنونی، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و طبق اصل ۹۹ منشور سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه، درخواست شده بود، با وجود کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش ها ومخالفت های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه از سوی آمریکا در جلسه ۱۷ آذر شورای امنیت، قطر و موریتانی درخواست برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل را کردند که آن را به رای ۱۹۳ عضو این نهاد بین المللی بگذارند تا فشار افکار عمومی جهانی برای توقف حملات اسرائیل علیه این رژیم و بزرگترین حامی آن یعنی آمریکا بیشتر شود.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به رغم حمایت های همه جانبه واشنگتن از تل آویو اذعان کرد  که اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه غزه ، در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل باید کابینه افراطی خود را تغییر دهد.

فشار افکار عمومی در داخل و خارج از آمریکا بر دولت بایدن به دلیل حمایت های  مالی، نظامی و سیاسی از رژیم اسرائیل با توجه به افزایش شمار کشته شدگان غیرنظامی فلسطینی به  ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر  و عبور مجروحان از مرز ۵۰ هزار نفر بر اثر حملات این رژیم افزایش یافته است.

همزمان با تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، حامیان فلسطین که هفته هاست همسو با مردم دیگر کشورهای جهان خواستار آتش بس فوری در غزه هستند، در خارج از سازمان ملل به شادی پرداختند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

به گزارش  خبرگزاری سما، وزارت بهداشت غزه در شصت و هفتمین روز از تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه اعلام کرد که شمار شهدا از ابتدای تجاوزات تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

پیش از این نیز «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود: ۲۲ بیمارستان و ۴۶ مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر نوار غزه از کار افتاده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین