|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۳۷۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
تمام آداب کار دیپلماسی در دولت سیزدهم مبتنی بر مصالح ملی رعایت می‌شود، در ارتباط با کشورهای مختلف بر اساس شاخص‌ها و اصول دیپلماسی باید منافع کشور را در نظر بگیریم. مساله ای هیرمند در حال پیگیری است از طرفی گفت و گو ها با کشورهای مختلف در حال انجام است. پرونده روسیه و چین جزو نقاط قوت ما شده است.

ایرنا: معاون اجرائی رئیس جمهور بیان کرد: از دوران «دست به برادرم بزنید اعلام جنگ می‌کنم»، به دوره مبارزه دولت سیزدهم با فساد و راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران رسیدیم.

«محسن منصوری» سرپرست نهاد ریاست جمهوری روز سه‌شنبه در ویژه برنامه روز دانشجو و در نشست صمیمانه از سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ، در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حضور یافت تا پاسخگوی پرسش‌های آنان باشد. این نشست به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برپا شد.

معاون اجرائی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم معتقد بر تکیه به توان داخلی است، گفت: دولت آیت الله رئیسی معتقد به برج عاج نشینی در تهران نیست. دولت سیزدهم خود را متعهد به وعده ها می‌داند. جنس دولت سیزدهم حرکت بر مدار اقتصاد مقاومت پایدار است نه حرکت بر مدار اقتصادی سرمایه داری و ورشکسته لیبرالی.

دولت خدمتگذار نه دولت منتگذار

منصوری با بیان اینکه ما اعتقاد به دولت خدمتگزار داریم نه دولت منتگذار گفت: معتقد به دولت همراه با مردم هستیم. به توان داخل چشم داریم نه دست بیگانگان. دولت به تحقق دولت اسلامی نزدیک شده است.

دولت معتقد به برج عاج نشینی در تهران نیست

وی سپس به مقایسه دولت سیزدهم و دولت های قبل پرداخت و خاطر نشان کرد: به دولت خدمتگزار بی‌منت و اهل کار اعتقاد داریم. تلاش داریم تا دولت پشت میز نشین نباشیم و گره ای از مشکلات مردم بگشایم. دولت سیزدهم را دولت اقدام و عمل در برابر دولت وعده و ادعا می‌دانیم.

معاون اجرائی رئیس جمهور ام المصائب مسائل اقتصادی کشور را کسری بودجه دانست وعنوان کرد: امروز نرخ رشد نقدینگی به حدود ۲۶ درصد رسیده در حالی در زمان تحویل دولت ۴۲ درصد بود. نرخ رشد نقدینگی در این دولت کنترل شده است. تلاش زیادی در زمینه مهار تورم شده اما کافی نیست. نرخ تورم مسکن و خودرو در۶ ماه اخیر منفی است.

ماهیانه ۱۵ هزار میلیار تومان بدهی دولت قبل را پرداخت می کنیم

منصوری با بیان اینکه کشور را در شرایط سخت تحویل گرفتیم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ با تورم نزدیک به ۵۹.۳ روبرو بودیم،از نظر ذخایر کالاهای اساسی وضعیت خوبی نداشتیم و از نظر انرژی ناترازی های زیادی داشتیم. دولت سیزدهم با مسائل و مشکلات متعددی در آغاز کار خود مواجه بود،شهریور ۱۴۰۰، دولت را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. میزان مرگ و میر روزانه کرونا معادل ۷۰۰ نفر بود و نرخ تورم تولید نیز ۱۰۳ درصد بود. همچنین ۴۸۰ هزار میلیارد نیز کسری بودجه داشتیم. میزان نقدینگی در جامعه بسیار زیاد بود و دولت قبلی توانایی پرداخت حقوق کارکنان دولت را نداشت. ما با اقدامات خود و بدون بتن ریختن در سانتریفیوژها توانستیم بر مشکلات چیره شویم و از میزان مشکلات بکاهیم.

منصوری با تاکید بر اینکه در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ پرداخت حقوق دغدغه خیلی‌ها بود ولی امروز اصلا چنین مشکلی نداریم، خاطر نشان کرد: در ان روز آقای کمیجانی سرپرست وقت بانک مرکزی به آیت الله رئیسی که تازه مستقر شده بود، اعلام کردند منتظر تورم ۳ رقمی باشید.امروز همه ذخایر کالاهای اساسی بالاتر از سطح متوسط و استاندارد خودش قرار دارد. با ماهی ۱۵ هزار میلیار تومان بدهی اوراق مشارکت دولت قبل مواجهیم و این ماهیانه پرداخت می شود.

بکارگیری نیروهای متخصص و جوان در دولت سیزدهم

وی در خصوص بکار گرفتن نیروهای متخصص و جوان در دولت سیزدهم اظهار کرد: در همه سطوح دولت از ظرفیت جوانان استفاده شده است، چهره های جوان در هیات دولت و سایر سطوح مدیریتی حضور دارند.

برخی دولت ها جرات انتشار صورت های مالی شرکت ها را نداشتند

معاون اجرائی رئیس جمهور انتشار صورت های مالی شرکت ها را یک اقدام مهم دولت در امر مبارزه با فساد دانست و بیان کرد: در برخی دولت جرات و جسارت انتشار صورت های مالی شرکت ها وجود نداشت. با مردم امر محرمانه نداریم. در این دولت برای اولین بار صورت مالی بیش از هزار شرکت منتشر شد.

وی درباره پرونده تخلف چای دبش گفت: دولت در تمامی لایه‌ها و رده‌ها با متخلفان پرونده چای دبش برخورد و افراد را عزل کرده است. رئیس جمهور به محض مشاهده فساد در هر جایی، محکم برخورد کردند؛ مساله مبارزه با فساد در دولت سیزدهم فرمایشی نیست بلکه هر جا فسادی مشاهده شده با جدیت برخورد خواهد شد، دولت در مقابله با فساد پیشرو بود. بخشی از ارز تخصیص یافته در پرونده فساد چای برای خرید تجهیزات بوده و ارز تخصیصی به حوزه چای ارز نیمانی بوده است.

منصوری بیان کرد: آقای فرزین ۱۰ روز پس از انتصاب به عنوان رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای میزان ارز اختصاص یافته به چای دبش را نامتعارف دانسته و همان زمان جلوی این پرونده گرفته شد.

معاون رئیس جمهور خشکاندن ریشه فساد را از برنامه های دولت دانست و خاطر نشان کرد: گشت ارشاد مدیران که در این دولت مطرح شده ادامه دارد. از دوران «دست به برادرم بزنید اعلام جنگ می‌کنم»، به دوره مبارزه دولت سیزدهم با فساد و راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران رسیدیم.

وی با بین اینکه حضور رییس جمهور در دانشگاه ها و مسئولان امری تشریفاتی نیست، گفت: این حضور را می توان با دولت قبل قابل مقایسه کرد. رییس جمهور به آزادی بیان اعتقاد دارد و موضوع توجه به آزادی بیان در کانون توجه تمام اعضای دولت قرار دارد.

حضور رییس جمهور در دانشگاه ها و مسئولان امری تشریفاتی نیست

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: زمانی می‌گفتند دولت سیزدهم زبان دنیا را بلد نیست، حالا که دولت متواتر، متوالی و موثر در حال گفتگو است برخی آن را به عنوان دیپلماسی ذلیلانه تعبیر می‌کنند! رییس جمهور به بیش از ۲۰ کشور سفر کرده و  عضویت ایران در بریکس و شانگهای از دستاوردهای مهم دولت بوده است. امروز دولت با اقتدار و بدون لکنت از آرمان فلسطین دفاع می‌کند. بخش زیاد فعالیت های امروز رییس جمهور، متمرکز بر مسئله فلسطین است.

وی گفت: تمام آداب کار دیپلماسی در دولت سیزدهم مبتنی بر مصالح ملی رعایت می‌شود، در ارتباط با کشورهای مختلف بر اساس شاخص‌ها و اصول دیپلماسی باید منافع کشور را در نظر بگیریم. مساله ای هیرمند در حال پیگیری است از طرفی گفت و گو ها با کشورهای مختلف در حال انجام است. پرونده روسیه و چین جزو نقاط قوت ما شده است.

منصوری درباره وضعیت قرارداد بین ایران و چین گفت: طبق قرار داد در حال انجام است و به عبارتی اصل توافق در حال اجراست.

وی در ادامه بیان کرد: دولت قبل معتقد به ساخت مسکن نبود و این را به صراحت اعلام می کردند. دولت سیزدهم از وعده ساخت چهار میلیون مسکن عقب نشینی نکرده است. ۱میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مکونی عملیات اجرائی آن آغاز شده است. تدارک زمین و مقدمات موضوع مقداری زمان برده است.

از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن عقب نشینی نکردیم

معاون اجرائی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر در کشور از سالی یک میلیون واحد مسکن نسازیم عقب می مانیم، بیان کرد: در گذشته تلاشی برای وعده مسکن نشد به همین دلیل با کسری مسکن رویبرو شدیم اما با تلاش دولت پای وعده تحقق مسکن هستیم. اگر روزی احساس کنیم نمی‌توانیم این قول را محقق کنیم، حتما صراحتا اعلام می‌کنیم. ساخت مسکن و تدارک زمین و مسائل مربوط به تامین مالی مصالح نیز آغاز شده است اگرچه اجرا این مسیر در حوزه‌های دولتی زمان‌بر است اما با وجود همه این موانع، امروز ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد شروع شده و عقب نیستیم و فرایند خوبی است. ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت های نهم و دهم باقی مانده بود که  ۱۰۷ هزار واحد آن آماده و تحویل داده شده است.

دولت به تعهد ایجاد یک میلیون شغل در سال عمل کرد

منصوری با اشاره به وعده دولت در حوزه اشتغال بیان کرد: سال قبل یک میلیون شغل را ایجاد کردیم امسال نیز تا امروز بیش از ۸۵۰ هزار شغل در سامانه ثبت شده و همه این‌ها قابل صحت‌سنجی هستند. اکنون در بیش از ۲۰ استان در حوزه کار مشکل نداریم.

تمرین سعه صدر حسن ارتباط با بدنه جوان و دانشجو

محسن منصوری در حاشیه نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین آموزش جلسه امروز تمرین سعه صدر بود. جلسات دانشگاهی بیشتر از آنکه برای خود دانشجویان مفید باشد برای ما مفید است زیرا در بسیاری از مواقع دوستان پیشنهاداتی دارند و نقطه اتصال شکل می‌گیرد تا بتوانیم از نظرات کارشناسی دوستان در حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم. از سوی دیگر تمرین سعه صدر حسن ارتباط با بدنه جوان و دانشجو است. این عزیزان مطالبه‌گر و آرمانخواه هستند با شور و حرارت جدی مطالبه موضوعات را دارندا.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حضور در جمع دانشجویان برایم یک کلاس آموزشی است، خاطر نشان کرد: بحمدالله بدنه دانشگاه کشور  تقویت شده است وقتی که ما این دوره را با دوره دانشجویی خودمان مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که نکاتی را که عزیزان بیان می‌کنند منبعث از یکسری اطلاعات دقیق و دانش فشرده و کار کارشناسی است.

وی تاکید کرد: در دولت خود را مکلف کرده‌ایم تا ارتباط مستمر با بدنه دانشگاه‌ها داشته باشیم و از ظرفیت کلان بدنه دانشگاهی اساتید و دانشجوها استفاده کنیم

.وی درباره وتوی آتش غزه از سوی آمریکا گفت: مسئله فلسطین مسئله نخست کشور در حوزه سیاست خارجی و بین المللی و مسئله اول جهان اسلام است. امروز رئیس جمهور و مجموعه دولت با جدیت و اقتدار و بدون لکنت از آرمان فلسطین دفاع می‌کند و ما هر آنچه که در توان داشته باشیم برای حل مسئله قضایی و فلسطین به کار می‌گیریم.بخشی از این ظرفیت‌ها ظرفیت فعال دیپلماتیک، رایزنی‌ها، گفت وگوها و به خط کردن و بسیج کردن کشورهای مختلف برای حمایت از فلسطین است که کشور ما در عالی‌ترین سطح ممکن این کار را انجام می‌دهد.سفر اخیر رئیس جمهور به مسکو و پیگیری‌های جدی وزیر امور خارجه در همین راستا است که انشاءالله به حل مسئله غزه کمک کند.

بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران

سرپرست نهاد ریاست جمهوری پیش از حضور در تالارشیخ انصاری از خوابگاه های دانشجویان مجرد و متاهل ایرانی و دانشجویان متاهل خارجی کوی دانشگاه تهران بازدید کرد و ضمن گفت و گو با آنها از مشکلات آنها مطلع شد.

تجلیل از خانواده شهدا

درجریان این برنامه از خانواده شهید آمارن علی وردی، شهید احمدی روشن و شهید علی عبدالهی تجلیل شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین