|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۷۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جابگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

ایسنا: رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ادغام دو آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو ، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودرو های فرسوده را اعلام کرد.
                
یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جابگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

بحث اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی که با اختصاص اعتبارات در چند سال‌ اول امیدوارکننده شروع شد اما به مرور زمان بخاطر مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و ... در  دهه ۹۰ متوقف شد و در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودروها مجدد به کار افتاد.
 
داریوش گل علیزاده، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست  با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست، دو موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هوا را پیگیر است، نخست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده های خودرو، گفت: آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک(تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) را با آیین نامه ماده ۱۰  صنعت خودرو ادغام کردیم چرا که متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در  ۶ تا ۷ سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.
 
وی با اعلام اینکه سن فرسودگی تاکسی ها  ۱۰ سال شد و افزود: در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت می کرد که این گواهی‌ها عددی حدود ۷۰ میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده می کرد اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به ۲۱۰ میلیون نصیب تاکسی فرسوده می کند،  که با یک آورنده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می شود.
 
به گفته گل علیزاده، برای کشنده‌ها نیز این عدد به ۱۲۲۰ میلیون تومان رسید، به علاوه قیمت لاشه خودرو که نصیب صاحب خودرو فرسوه می شود. سواری‌ها هم  ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد، به علاوه ۲۰ میلیون ارزش لاشه خودرو.
 
رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست که در رادیوایران سخن می گفت، این را هم گفت: این هدف گذاری با تمرکز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آنها بر آلودگی هوا صورت گرفته است و بنا به برنامه ریزی های انجام شده چشم انداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوه از چرخه می باشد.
 
گل علیزاده به مردم شهرهای اهواز و بوشهر و عسلویه این خبر امید بخش را هم داد که با توجه به اقدامات انجام شده و توافقات صورت گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهرها نصف خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین