|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در بخشی از گزارش اشاره شده آمده است: با توجه به شرایط تحریمی کشور و لزوم استفاده از مازوت و سوخت‌های نظیر آن وزارت نفت به عنوان تولیدکننده سوخت کشور باید سریعا نسبت به کاهش بار آلودگی گوگردی مازوت مصرفی و بنزین و گازوئیل اقدام کند. مطابق گزارش‌های نظارتی تاکنون اقدام موثر و جدی و منتج به نتیجه‌ای از سوی این وزارتخانه در این راستا انجام نشده است.

تسنیم: مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان یکصدونودونهمین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا و شرایط نامناسب برای شهروندان تهرانی اظهار کرد: در پی صحبت‌های هفته‌های گذشته بنده هجمه وسیعی در سازمان‌های مسئول به سخنانم وارد شد و به منظور پرهیز از فرافکنی و فرار به جلوی برخی دستگاه‌ها به موضوع گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اشاره می‌کنم که این گزارش در صحن شورای اسلامی نیز قرائت شده است.

وی گفت: لازم می‌دانم به عنوان نماینده مردم تهران در شورا بر حفظ و صیانت از سلامت شهروندان تاکید کنم.

پیرهادی تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم مبنای صحبت‌های من در هفته قبل گزارش کمیسیون اصل ۹۰۹ مجلس بود که به تفصیل و آماری به نقش دستگاه‌ها در زمینه آلودگی هوا پرداخته شده است که این گزارش در سال ۱۴۰۱ تهیه و در تیرماه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده بود.

وی ادامه داد: در فرازی از این گزارش آمده است: وزارت نفت استاندارد‌های لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت، گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده است بلکه تا جایی که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت داشته‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در بخشی از گزارش اشاره شده آمده است: با توجه به شرایط تحریمی کشور و لزوم استفاده از مازوت و سوخت‌های نظیر آن وزارت نفت به عنوان تولیدکننده سوخت کشور باید سریعا نسبت به کاهش بار آلودگی گوگردی مازوت مصرفی و بنزین و گازوئیل اقدام کند. مطابق گزارش‌های نظارتی تاکنون اقدام موثر و جدی و منتج به نتیجه‌ای از سوی این وزارتخانه در این راستا انجام نشده است.

وی گفت: این بخش از گزارش کمیسیون اصل ۹۰ تایید مازوت‌سازی است و صراحتا به عدم وجود استاندارد‌های لازم و تبعات آن اشاره کرده است. البته در اینجا جا دارد از دستگاه‌های نظارتی و ریاست قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بسیار هوشمندانه موضع‌گیری کرده‌اند تشکر کنم. یکی از این موضع‌گیری‌های شایسته مربوط به سازمان بازرسی کل کشور به سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۵ آذرماه سال جاری بوده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در بخشی از این نامه که از سوی سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست مکاتبه شده آمده است: با وجود اینکه در مواد (۸)، (۱۱)، (۱۲) و (۱۸) قانون فوق‌الذکر تکالیفی برای وزارتین نفت صمت در راستای بهبود وضعیت سوخت فسیلی و بهبود کوره‌های احتراقی نیروگاه‌ها صنایع و خودروها» تعیین شده لیکن کماکان در این خصوص اقدام اجرای موثری به وجود نیامده است. در ادامه آمده در قانون مذکور علاوه بر تبیین وظایف دستگا‌ه‌های اجرایی در بهبود تولید و استفاده از سوخت فسیلی به موجب ماده ۱۹ قانون هوای پاک وزارت نیرو مکلف به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده به نحوی که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود که این مهم تاکنون به نحو شایسته محقق نشده است.

پیرهادی با بیان اینکه اسامی و توناژ مصرف این ۱۴ نیروگاه وجود دارد گفت: این نیروگاه‌ها که در سال ۱۴۰۱ مازوت‌سوزی انجام دادن اگر امسال از این کار خودداری کنند از آن‌ها تقدیر خواهیم کرد.

وی در خصوص اسامی این نیروگاه‌ها گفت: ایران‌شهر، منتظرقائم، شهید رجایی، شهید سلیمی، رامین، منتظری، سهند، تبریز، زرند، بندرعباس، طوس، شهید مفتح، شازند و بیستون از نیروگاه‌هایی هستند که مازوت‌سوزی انجام داده‌اند.

پیرهادی با اشاره به اینکه وزارت نیرو مکلف به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است که هنوز به نحو مطلوب محقق نشده است افزود: از قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌شود که موضع را پگییری و نتیجه را اعلام کنند.

وی ادامه داد: علت ارائه گزارش دستگاه‌های ناظر از جمله کمیسیون اصل نود مجلس در سال بعد این است که دستگاه‌های رسمی کشور پس از اتمام هر سال باید از دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک گزارش‌ها را گرفته و مورد پایش قرار داده و بعد از آن جمع‌بندی صورت پذیرد که این کار توسط کمیسیون اصل نود مجلس انجام و در تیر ماه ۱۴۰۲ در صحن مجلس قرائت شده است مصاحبه‌ای هم در هفته گذشته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس داشته‌اند و گفته‌اند «علل وخیم شدن آلودگی هوا و معضلات در پی آن، راهکار‌های عملی در ۲۳ بند با تعیین ۹ وزارتخانه و سازمان‌ها و نهاد‌ها بود. همه این وظایف در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای به دستگاه‌های مرتبط ارائه شد و به آن‌ها تذکر دادیم که کوتاهی‌ها و ترک‌فعل‌های آن‌ها باعث این شرایط شده است. مکاتباتی با این ۹ وزارتخانه و سازمان داشتیم که متاسفانه برخی از دستگاه‌ها توضیحات خود را ارائه نکردند».

وی بیان کرد: متاسفانه منافع برخی ایجاب نمی‌کند شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح صورت بپذیرد که واقعاً جای تأسف دارد و سعی در فرافکنی و تهمت دارند و به دلیل این ترک فعل‌ها که اتفاقاً دستگاه‌های نظارتی اعلام کرده اند شاهد این حجم از آلودگی هستیم که متاسفانه جان هزاران انسان را گرفته و خانواده‌های بسیاری داغدار و خانواده‌های زیادی مشکلات تنفسی و بیماری‌های متعددی را پیدا کرده‌اند. بنده به عنوان نماینده مردم این موضوعات را مطالبه خواهم کرد و باید صدای مردم باشیم گرچه ممکن است برخی مسئولین از این موضوع ناراحت شوند

نظارت اصحاب رسانه بر "نیروگاه بعثت تهران"؛ خبری از مازوت‌سوزی نبود

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به تذکر مطرح شده از سوی پیرهادی گفت: از سال قبل عبور کردیم و اتفاقات سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ مربوط نیست نیروگاه منتظرقائم و شهید رجایی در استان تهران نیستند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر در سال گذشته مازوت‌سازی صورت گرفته یا نگرفته گذشته و امروز ادعا می‌کنند که مازوت‌سوزی نمی‌کنند و ما نیز باید تحقیق کنیم که آیا این مسئله انجام می‌شود یا خیر؟ البته بنده تحقیقاتی را داشته‌ام و با معاون وزیر نیرو و مسئولان پالایشگاه صحبت کرده‌ام. همچنین وزارت نفت اعلام کرده که مازوت‌سوزی در تهران انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید بر گذشته اصرار کنیم، گفت: باید امروز را مورد توجه قرار بدهیم. می‌توانیم از نیروگاه منتظرقائم بازدید بکنیم و چنانچه مازوت‌سوزی صورت بگیرد آن وقت پیگیری حقوقی و قضایی برای بانیان آن انجام شود.

چمران گفت: چنانچه در نیروگاه‌های نزدیک تهران و البرز مازوت‌سوزی انجام می‌شود آن‌ها را اعلام کنیم.

پیرهادی در پاسخ به مطلب چمران گفت: سازمان محیط زیست در رسانه ملی به استفاده ۵۰ درصدی سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی اذعان داشته‌اند و مدیرکل هواشناسی هم اعلام کردند این آلودگی به تهران می‌رسد و مطالب مطرح شده همه دارای مستندات است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین