|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۷۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
مدیر کل محیط زیست استان تهران با انتقاد از پسماند سوزی‌های غیرمجاز در نواحی مختلف منطقه ۱۹، اظهار داشت: طی بازدیدی که از مناطق خلازیر و باقرشهر داشتیم پسماندها مشکلات عدیده‌ای همچون رشد زباله گردها و پسماند سوزی غیر اصولی را به همراه داشته است به نوعی که به هنگام شب این مناطق بهشت معتادان و زباله گردها است، رسیدگی به این معضلات همت مسئولان و متولیان ،فرمانداران، دهیاران و بخشداران را می‌طلبد.

خانه ملت:  رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بازدید شبانه از چند پهنه زباله سوزی غیرمجاز حاشیه شهر تهران که نقش بسزایی را در تشدید آلودگی هوا بازی می‌کنند، به بررسی معضلات و مسائل این منطقه پرداخت.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در بازدید شبانه‌ (چهارشنبه 15 آذرماه) از نواحی منطقه ۱۹ یکی از مناطق آلوده پایتخت، گفت: طبق روال معمول هر ساله پایتخت دچار آلودگی شده و سهم ثابتی از دلایل آلاینده هوا در آمارها دیده نمی‌شود و حتی در سیاهه انتشار آلاینده‌هایی که اطلاعات آن در سال ۹۶ جمع آوری و منتشر شد به مبحث زباله‌سوزی‌های غیرقانونی که در پهنه‌ای از پایتخت رخ می‌دهد، اشاره‌ای نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشی از آلودگی هوای پایتخت مربوط به سوزاندن زباله‌های الکترونیکی است، افزود: در بخش‌هایی از اتوبان آزادگان، باقرشهر آلایندگی ناشی از سوزاندن لاستیک و زباله‌های الکترونیکی را شاهد هستیم، آلودگی متصاعد شده از این پسماندها که هر گرم به گرم آن می‌تواند سموم خطرناک در هوا پخش کرده و عامل شیوع بیماری‌های مختلف شوند.

رفیعی با بیان اینکه مسئولان باید به نواحی مناطقی همچون منطقه ۱۹ پایتخت که منبع تولید آلایندگی هستند توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: وزارت کشور و سازمان محیط زیست ناظر بر زباله سوزی شهری شهرداری‌ها هستند، مشکلات زیر ساختی همچون مسئله اوقاف باید مورد توجه قرار بگیرند از طرفی قدرت این دو نهاد به قدری کارآمد نبوده که بتوانند معضلات رواج پیدا کرده در این نواحی را به طور کامل کاهش دهند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات بازدید شبانه‌ای که از برخی نواحی منطقه ۱۹ داشتند، گفت: زباله‌سوزی در مناطقی همچون منطقه ۱۹ که از کمبودها و امکانات شهری هم رنج می‌برند از ساعت ۲ نیمه شب آغاز و تا ساعات ۵ الی ۶  بامداد به صورت مستمر ادامه داشته و بسیار زیاد است، بنا به گزارشات اهالی منطقه هر روز با دود غلیظ ناشی از آلاینده ها و بوی نشات گرفته از سوزاندن این پسماندها مواجه هستند.

رفیعی با تاکید بر اینکه پسماند سوزی غیر مجاز در پهنه های تهران کمتر دیده شده است، یادآور شد: از طرفی موقوفه بودن اراضی در منطقه خلازیر منجر به ایراد زیر بنایی در مدیریت کارگاه‌های غیر قانونی شده تا زمانی که اوقاف به این مسئله به صورت حاکمیتی ورود نکند، بعید می‌دانم با هر نوع برخورد قضایی و قهری این مسئله حل شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه کلیت پایتخت در روزهای آلوده با شاخص آلایندگی بالایی مواجه است اما مناطقی همچون منطقه ۱۹،  بیش از سایر مناطق دیگر درگیر آلودگی هستند، اظهار داشت: طی هفته آتی در کمیسیون کشاورزی مجلس با دعوت از دستگاه‌های مربوطه به ویژه مسئولان دادستانی کل کشور جلساتی خواهیم داشت تا این معضل به صورت جدی حل شود.

رفیعی طی این بازدید یادآور شد: قانون هوای پاک کمتر از ۱۰ درصد آن یعنی به میزان ۹ درصد عملیاتی شده است، اگر این قانون به درستی اجرایی می‌شد بی تردید بخشی از معضل آلودگی حل شده بود و سالانه شاهد کاهش حجم عظیمی از آلودگی هوا بودیم، اما تکالیف روی زمین مانده متعدد بسیاری داریم که با توجه به عدم مدیریت واحد در اجرای این قانون از سال تدوین آن انتظار می‌رفت شاهد کاهش آلودگی باشیم اما متاسفانه برعکس شده و افزایش آلایندگی در هوا را نظاره‌گر هستیم، یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا سوخت‌های غیر مجاز، غیر استاندارد و خودروهای فرسوده هستند که همگی اجازه نمی‌دهند آلایندگی از پایتخت خارج شوند.

علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه بازدید از نواحی منطقه ۱۹ استان تهران، شاخص آلودگی هوا را در نواحی حاشیه‌ای پایتخت بیش از سایر مناطق دانست و گفت: در واقع آلودگی هوا در استان تهران به دو دلیل منابع ثابت و متحرک است که منابع ثابت شامل نیروگاه‌ها، شوفاژ خانه‌ها، موتورخانه‌ها بعلاوه پایانه‌های مسافرتی است که قریب به ۴۱ درصد آلودگی هوای تهران را شامل می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه ۵۹ درصد دیگر از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، افزود: تردد منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، کامیون‌ها، حمل و نقل عمومی، موتور سیکلت‌ها و تاکسی‌ها در سطح استان تهران منجر به ۵۹ درصد از آلودگی هوا می‌شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌ها به قانون هوای پاک، افزود:  قانون مذکور در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، حدود  ۲۳ دستگاه‌ در سطح ملی و ۱۶ دستگاه در پایتخت مسئول اجرای قانون هوای پاک هستند که متاسفانه به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند، مسئله آلودگی هوا یک مسئله فرابخشی است.

مزینانی با بیان اینکه مردم همیشه در خصوص مسائل زیست محیطی همکاری لازم را دارند، ادامه داد: متاسفانه به دلیل  حجم و مصرف بالای خودروهای بنزینی و گازوئیلی، مصرف سوخت در سطح تهران بیش از اندازه است، از ۷ میلیون خودرویی که در پایتخت تردد می‌کند حدود ۲ میلیون آن پلاک شهرستانی است که همگی بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد، مسئله آلودگی هوا معضل لاینحلی نیست.

تهران در مصرف بنزین از ترکیه سبقت گرفته است

وی با اشاره به  توپوگرافی و شرایط خاص جغرافیایی کلان شهر تهران، تصریح کرد: کشور ترکیه با بیش از ۸۵  میلیون نفر جمعیت روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر سوخت بنزین دارد اما در استان تهران به تنهایی روزانه حدود۱۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود و در کل کشور از اوایل سال ۱۴۰۲ بالای ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت مصرف شده است که نشان از حجم بالای مصرف سوخت خودروها است و در شرایط وارونگی هوا مشکلات مضاعف می‌شود که نقش خودروها خود را بیش از هر زمان دیگر نشان می‌دهد.

نواحی منطقه 19 بهشت معتادان و زباله گردها است

مدیر کل محیط زیست استان تهران با انتقاد از پسماند سوزی‌های غیرمجاز در نواحی مختلف منطقه ۱۹، اظهار داشت: طی بازدیدی که از مناطق خلازیر و باقرشهر داشتیم پسماندها مشکلات عدیده‌ای همچون رشد زباله گردها و پسماند سوزی غیر اصولی را به همراه داشته است به نوعی که به هنگام شب این مناطق بهشت معتادان و زباله گردها است، رسیدگی به این معضلات همت مسئولان و متولیان ،فرمانداران، دهیاران و بخشداران را می‌طلبد.

میثم غضنفری شهردار ناحیه  ۳ منطقه ۱۹ با تاکید به مشکلاتی که فاضلاب منطقه برای اهالی ایجاد کرده یادآور شد: ناحیه  دارای مشکلات عدیده‌ای است، در حال حاضر مبحث فاضلاب و کانال‌ها که باید به تصفیه خانه منتهی شود مسئله و درخواست عموم ساکنان این منطقه است، طی رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان آب و فاضلاب منطقه ۱۹  مقرر شد کانال‌های منتهی به محله خلازیر و خیابان شقایق به ویژه خیابان‌هایی که به فرعی خلازیر منتهی می‌شوند به تصفیه خانه در حال احداث وصل شوند، امیدواریم این مسئله که سلامتی مردم منطقه را به مخاطره انداخته سریع‌تر به سرانجام مطلوب برسد.

شهردار ناحیه سوم منطقه ۱۹ با بیان اینکه در هنگام بارندگی به دلیل عدم کانال کشی شاهد ورود فاضلاب شهری به منازل هستیم، یادآور شد: بیشتر شکایات ثبت شده اهالی منطقه به دلیل عدم کانال کشی فاضلاب است، امیدواریم معضل فاضلاب شهری این منطقه از طرف مجلس پیگیری شود.

ساخت و سازهای غیر مجاز مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است ​

غضنفری با انتقاد از ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه ۱۹، یادآور شد: ساخت و سازهای غیر مجاز مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است که در چند ماه اخیر با تخریب و رفع خلافی های ناحیه و با احکام محکم ناحیه ۳۷ توانسیم قالب بر ۵۰۰ واحد و نزدیک به ۲۰ هزار زمین محصور شده را که در انحصار افراد بود آزادسازی کنیم به ویژه موقعیت مشرف به آزادگان تا ورزشگاه شهید کاظمی که به صورت سوله ای دیوار کشی و محل تجمع معتادان و زنان بی سرپرست شده بود با پیگیری صورت گرفته سرو سامان دادیم.

وی با تاکید به بسته شدن نقاط بی دفاع منطقه توسط جای گذاری نیوجرسی و گشت زنی‌های مستمر شرکت شهربان،عنوان کرد: با همکاری یگان حفاظت شهرداری و نیروی انتظامی توانستیم تا به امروز ساخت و ساز غیر مجاز را کنترل کرده و ساختمان‌هایی که  تراکم ساخت آن به ۸ یا ۹ طبقه می‌رسید را به حداقل برسانیم.

غضنفری با بیان اینکه کمیسیون مربوطه در مجلس به صورت ویژه ناحیه سوم منطقه ۱۹ را مد نظر قرار دهند، یادآور شد: نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی باید توجه ویژه‌ای به مناطق محرومی همچون منطقه ۱۹ داشته باشند که با انواع مشکلات شهری دست و پنجه نرم می‌کنند.

موسوی شهردار شب منطقه ۱۹ در رابطه با مشکلات و حواشی این منطقه گفت: انتقال کارگاه‌های تفکیک غیر مجاز زباله در سهیل میانی و خلازیر جنوبی یکی از مشکلات این منطقه است که از مسئولان تقاضا داریم نسبت به این موضوع رسیدگی لازم را بعمل آورند.
بازدید شبانه رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از نواحی منطقه ۱۹ تهران

وی با انتقاد از خاموشی‌های منطقه ۱۹، ادامه داد: نکته دیگر خاموشی‌هایی است که در سطح منطقه رخ می‌دهد که این ناحیه را محلی برای بزه‌های اجتماعی مبدل کرده است از مسئولان اداره برق تقاضا داریم که پیگیری‌های لازم را در خصوص این موضوع انجام دهند تا مشکلات کمبود برق در این منطقه برطرف شود.

محمدمهدی گندمی معاون فنی و عمرانی منطقه ۱۹  در این دیدار در مورد معضلات تصفیه خانه شهر آفتاب، گفت: هنوز زمین تصفیه خانه تحویل داده نشده است و اهالی شرایط بحرانی در محدود غربی منطقه سپری می‌کنند این تصفیه خانه از اوایل سال ۹۷ قرار بود تکمیل شود ولی به دلیل مشکلات پیش آمده زمینه راه اندازی تصفیه خانه ممکن نیست، این مهم نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است که تا ۵ سال آینده هم محقق نخواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین