|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
بنا بر ادعای این منبع خبری، شاهدان همچنین از کشته و زخمی شدن سه نفر از اعضای انصار الله در اثر تیراندازی نیروهای ویژه یمن و درگیری بین آنها در عدن خبر دادند.
پایگاه خبری 'جی بی سی نیوز' اردن، امروز (دوشنبه) گزارش داد که نیروهای انصار الله در ساعات اولیه صبح امروز کنترل شهر 'عدن' در جنوب یمن را به دست گرفتند.

به گزارش این منبع خبری مستقل اردنی به نقل از منابع قبایلی یمن، نیروهای وابسته به انصار الله در ساعات اولیه صبح کنترل ساختمان رادیو و تلویزیون، ساختمان دستگاه امنیتی سیاسی، چند مرکز اداری و مراکز دولتی در شهر عدن را در اختیار گرفتند.

بنا بر ادعای این منبع خبری، شاهدان همچنین از کشته و زخمی شدن سه نفر از اعضای انصار الله در اثر تیراندازی نیروهای ویژه یمن و درگیری بین آنها در عدن خبر دادند.

بر اساس این گزارش، همچنین نیروهای انصار الله شب گذشته 'محمد سعد الحطامی' رییس موسسه 'الزهرا' را پس از سپری شدن یک روز از بازداشت وی در استان 'الحدیده' در غرب یمن، آزاد کردند.

روز گذشته (یکشنبه) شورای امنیت با صدور بیانیه ای از نیروهای انصار الله که اکنون امنیت پایتخت یمن را به دست گرفته اند، خواست تا از صنعا خارج شده و 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری یمن را که تحت اقامت اجباری قرار دارد، آزاد کنند.

این شورا همچنین از نیروهای انصارالله خواست تا با دیگر گروه ها درباره حل وفصل و خروج از بحران یمن به گفت وگو بنشینند.

از سوی دیگر افراد مسلح قبیله ای یمن (تروریست های القاعده) مقر گردان دفاع هوایی و نیروی هوایی غرب یمن در استان 'شبوه' را تسخیر کردند.

درگیری های سختی بین نیروهای انصارالله و تروریست های القاعده در منطقه الملاح در استان 'البیضا' در مرکز یمن به وقوع پیوسته است.

شاهدان گفتند که تروریست های القاعده به مواضع ایجاد شده توسط انصارالله در منطقه الزهرا حمله کردند که در این عملیات شماری کشته و یک خودروی نظامی نیز از کار افتاد.

پس از کنار کشیدن عبدربه منصور هادی و کابینه ی وی در شامگاه یکم بهمن ماه در پی درگیری های مسلحانه در صنعا و اطراف کاخ ریاست جمهوری شکاف سیاسی در یمن بیشتر شد.

پس از آن، جنبش انصارالله یمن از گروه های سیاسی یمن خواست تا در نشست گفت و گوهای ملی حضور پیدا کنند.

با تداوم بن بست سیاسی در یمن، جنبش انصارالله هفدهم بهمن در کاخ ریاست جمهوری در صنعا، در نشستی با برخی گروه های یمنی، با صدور بیانیه یی با عنوان «بیانیه قانون اساسی تازه» مجلس این کشور را منحل و یک شورای ریاست جمهوری را برای یک دوره ی انتقالی تشکیل داد.

این شورای پنج نفره وظایف رییس جمهوری مستعفی را تا تشکیل دولت تازه به مدت 2 سال برعهده خواهد داشت تا بدین ترتیب خلا ء ناشی از استعفای منصور هادی و خالد بحاح (نخست وزیر یمن) برطرف شود.

به باور تحلیلگران، یکی از عوامل بحران سیاسی و خلا ء قدرت در یمن، پافشاری منصور هادی برای تقسیم یمن به 6 ایالت است. این طرح که به دست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در صدر آن ها عربستان سعودی به دولت یمن تحمیل شده با مخالفت مردم این کشور روبرو شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین