|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۷۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
سالیوان در بخش دیگری از نشست خبری‌اش همچنین گفت او فکر نمی‌کند تمامی این سه کشتی تجاری که روز یکشنبه در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند، ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشته‌اند و وجود چنین ارتباطی نیز توجیهی برای حمله به آن‌ها محسوب نمی‌شود.

ایسنا: مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعاها درخصوص حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، اعلام کرد واشنگتن برای تشکیل گروه ضربت با حضور کشورهای شریک به منظور حفظ امنیت کشتیرانی در این منطقه در حال مذاکره است.

 در پی اعلام حمله موشکی و پهپادی به دو کشتی اسرائیلی به نام‌های «Unity Explorer» و «Number Nine» در دریای سرخ از سوی سخنگوی ارتش یمن و گزارش‌ها درباره مورد حمله گرفتن یک کشتی انگلیسی در همین منطقه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری با تلاش برای مرتبط دانستن این حملات با ایران مدعی شد که «امکان آن، تماما، از سوی ایران فراهم شده است» که حامی انصارالله یمن هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در  این باره گزارش داد: سالیوان درباره انصارالله یمن گفت «دست آن‌ها است که روی ماشه است. تسلیحات نیز از سوی ایران تامین می‌شود و ما بر این باوریم که ایران، در نهایت،‌ مسئول این (رخ‌داد) است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که واشنگتن «اقدام متناسب» را با رایزنی با متحدانش و «در زمان و مکانی که بخواهد» انجام خواهد داد.

سالیوان در بخش دیگری از نشست خبری‌اش همچنین گفت او فکر نمی‌کند تمامی این سه کشتی تجاری که روز یکشنبه در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند، ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشته‌اند و وجود چنین ارتباطی نیز توجیهی برای حمله به آن‌ها محسوب نمی‌شود.

او مدعی شد که این سه کشتی به ۱۴ کشور مختلف مرتبط بودند و «این مسئله‌ای برای تمام جهان، برای تمامی کشورها است که برای حفظ اقتصاد خود بر تجارت دریایی متکی هستند.»

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین گفت که واشنگتن «در حال مذاکره با دیگر کشورها درباره ایجاد نوعی گروه ضربت دریایی شامل کشتی‌های کشورهای شریک در کنار آمریکا به منظور ایجاد گذرگاهی امن برای کشتی‌ها در دریای سرخ است. این مذاکرات در حال حاضر در جریان هستند. هنوز چیزی برای اعلام رسمی وجود ندارد. اما این اقدام از بخش‌های اساسی پاسخی جامع به آن چیزی خواهد بود که اکنون شاهدش هستیم.»

او این ماموریت را با گروه‌های ضربت مشابهی در منطقه خلیج فارس مقایسه کرد که، طبق ادعای او،‌ پیشتر، هنگام «خصومت‌ورزی» نیروی دریایی ایران با دیگر کشتی‌ها و حمله دزدان دریایی به کشتی‌های خصوصی تشکیل شده بودند.

سالیوان در حالی حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه را «تامین‌کننده ثبات» آن می‌داند که «امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است» و ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه، امنیت منطقه را برای همدیگر و براساس منافع مشترک تامین کنند و تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین