|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۳۷۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
قبل از این موضوع، چون در گزارش به آن اشاره شد که تعداد واحد‌های صنعتی احیاء شده، چون گزارش برمی گشت به مدتی قبل، من این عدد را اصلاح کنم که 764 واحد صنعتی تا به امروز احیاء شده است از ابتدای سال تا به امروز و 540 واحد صنعتی هم همین الان در دست اقدام است که این‌ها هم در ایام آتی خبر‌های آن منتشر خواهد شد که این‌ها هم به چرخه تولید کشور بازخواهند گشت از طریق جامعه واحد‌های متوقف ما و تعداد واحد‌های متوقف را هم 12 هزار اشاره کردند، که من عرض کردم که حدود 6 هزار و 700 واحد صنعتی است در ابتدای دولت حدود 17 درصد از کل صنایع را به خودش اختصاص می‌داد و الان به 13 درصد کاهش پیدا کرده است. ب

تسنیم: معاون وزیر صمت با بیان این‌که ۶۹۰۰ واحد صنعتی در شهرکها تعطیل است، گفت: شهرک‌های صنعتی با توسعه شهرنشینی در حریم شهر‌ها قرار گرفتند ولی برای کنترل‌ آلاینده‌ها همواره ضوابط زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند.

برنامه صف اول، عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را با آقای مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بررسی کرد.

سؤال: درباره این سازمان صحبت کنید که وقتی می‌گوییم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، یعنی چه تفکیکی را قائل شده ایم بین انواع صنایع و شما مسئول چه قسمتی از آن هستید؟
مقیمی: همانطور که از اسم سازمان برمی آید ما دو مأموریت اصلی در مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بعنوان یکی از سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم ، یک بال ما ایجاد زیرساخت‌های صنعتی اس، شرط لازم توسعه هر صنعتی در کشور و حتی در دنیا، ایجاد زیرساخت‌های متناسب با توسعه صنعت است و بال دیگر ما بحث مربوط به خدمات نرم افزاری و به نوعی خدماتی از جنس توسعه صنعتی است منتها به صورت خاص برای صنایع کوچک و متوسط کشور،  این سازمان مأموریت اصلی اش روی این دو محور متمرکز شده است که محور اول را از دیرباز، یعنی از زمان تأسیس سازمان این مأموریت به سازمان محول شده بود، ولی مأموریت دوم از دهه هشتاد بود که بحث مربوط به حوزه صنایع کوچک هم از مجموعه وزارت صنعت گرفته و به این سازمان منتقل شد. من اگر بخواهم یک قدری در رابطه با این موضوع صحبت کنم، بالاخره همه مردم عزیزمان در این سطح کشور که درحال تردد هستند، بی تردید تابلوی زیرساخت‌های صنعتی را در غالب شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ملاحظه کرده اند که امروز سهم قابل توجه‌ای از واحد‌های صنعتی کشور را حتی با اعطای صنفی و واحد‌های غیرصنعتی یعنی واحد‌هایی که جواز‌ها و مجوز‌ها و پروانه‌های غیر از وزارت صنعت هم دارند در این محل‌ها مجتمع هستند و نسبت به ارائه خدمات شان دارند اقدام می‌کنند.

سؤال: یعنی تقسیم بندی صنایع در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر مبنای اندازه شان است فقط، کوچک یا بزرگ یا متوسط؟
مقیمی: یک دسته بندی در کشور وجود دارد به صنایع بزرگ، صنایع متوسط و صنایع کوچک و حتی صنایع خرد.96 درصد از صنایع ما جزء صنایع خرد، کوچک و متوسط هستند.

سؤال: خرد و کوچک با هم فرق می‌کنند؟
مقیمی:  واحد‌هایی که زیر ده نفر هستند این‌ها بعنوان واحد‌های خرد شناسایی می‌شوند، واحد‌هایی که زیر پنجاه نفر اشتغال داشته باشند، بعنوان واحد‌های کوچک نامگذاری می‌شوند و در این دسته قرار می‌گیرند و واحد‌هایی که بین پنجاه تا صد نفر نیروی انسانی داشته باشند جزء صنایع متوسط تلقی می‌شوند و از صد نفر به بالا می‌شوند جزء صنایع بزرگ در کشور که امروز 96 درصد از صنایع موجود ما الان جزء صنایع خرد و کوچک و متوسط هستند.

سؤال: 96 درصد بر مبنای؟
مقیمی: بر مبنای تعداد، تعداد واحد‌های صنعتی که پروانه بهره برداری دارند.

سؤال: از نظر میزان اشتغال چند درصد هستید؟
مقیمی: از نظر میزان اشتغال، حدود 45 درصد از اشتغال کشور و صنایع را به خودش اختصاص می‌دهد، یک بخشی از این واحد‌های صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر هستند ما در حوزه صنف هم تعداد زیادی واحد‌های تولیدی داریم، الان بیش از حدود 3 میلیون واحد صنفی در کشور مشغول به فعالیت هستند، چیزی حدود 19 درصد از این واحد‌ها واحد‌های تولیدی هستند یعنی چیزی قریب به 600 هزار واحد تولیدی صنفی در کشور هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها در زنجیره واحد‌های صنعتی قرار دارند بار و مأموریت آن را واحد‌های صنفی برمی دارند. به همین خاطر فکر می‌کنم در دهه 90 سال 95 یا 96 در مجموعه سازمان این شرایط مهیا شد که بتوانیم واحد‌های صنفی را هم مستقر کنیم یعنی از این ایام واحد‌های صنفی تولیدی مستقر شده اند. البته ما یکسری واحد‌های صنفی خدماتی داریم که از گذشته در داخل شهرک‌ها بودند، مثلاً بحث‌های مربوط به خدمات مربوط به حوزه تولید بودند ازجمله فرض کنید موضوعات نظیر قطعات یدکی، این‌ها واحد‌های صنفی هستند، ولی در داخل شهرک‌ها مستقر بودند یا بحث خدمات توزیع کالا‌های روزمره‌ای که واحد‌های صنعتی به آن نیاز دارند، این‌ها مستقر بودند، ولی ما واحد‌های صنفی تولیدی را هم از این ایام بود که در داخل شهرک‌ها با مجوز ورود پیدا کردند، اخیراً هم برای توسعه این فعالیت ها، تفاهم نامه‌ای را با اتاق اصناف ایران مبادله کرده ایم که در آنجا بنا بر این است که ما بتوانیم این واحد‌های صنفی را با استقرار در مجموعه‌های صنعتی اولاً شرایط تولید را برای آن‌ها بیشتر مهیا کنیم، واحد‌های صنفی ما بیشتر در سطح شهر‌ها مستقر هستند، گاهاً هم به دلیل استاندارد نبودن فعالیت هایشان یا نه متناسب نبودن فعالیت هایشان، یعنی مثلاً صنف از یک واحد خیلی کوچکی شروع کرده است، امروز فعالیت هایش توسعه پیدا کرده است، به رشد تولید رسیده است و به نوعی می‌خواهد از این فضا خارج شود در سطح بالاتری از تیراژ تولید فعالیت کند، محلی که در آن است، امکان توسعه را برای آن فراهم نمی‌کند، این عدم امکان توسعه باعث می‌شود که گاهاً بحث‌های مربوط به مخاطراتی را هم برای حوزه تولید به وجود بیاورد که نمونه‌های آن را با یک خبر‌های نسبتاً ناخوشی می‌شنویم در جامعه که مثلاً پاساژ ایکس در مثلاً شهر فلان، دچار مثلاً حریق شد، خب یک بخش‌هایی از آن برمی گردد به همین استقرار‌های غیراستانداری که اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم آن شرایط استاندارد برای تولید را فراهم کنیم و با این حوادث اینگونه‌ای مواجه می‌شویم. نکته بعدی هم اینکه ما سال‌ها است بحث ساماندهی صنوف را از سطح شهر‌ها در دستور کار داشته ایم، ولی به دلایل مختلفی در این حوزه شاید توفیقات خیلی گسترده‌ای را به دست نیاورده ایم. یکی از دلایل آن بحث فاصله‌هایی است که شهرک‌های صنعتی با مراکز جمعیتی دارند و به نوعی با مجموعه فعالیت‌هایی را که حوزه صنوف دارند، معمولاً صنوف جایی که تولید می‌کنند، همانجا جای عرضه شان هم است یعنی تولید محصول با عرضه محصول تقریباً در یک محل دارد اتفاق می‌افتد.  در شهرک‌های صنعتی این امکان برای آن‌ها مهیا نمی‌شود که خوشبختانه در برنامه هفتم پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه ما بتوانیم شهرک‌های صنفی را در حاشیه شهر‌ها ایجاد کنیم که به نظر می‌رسد که من اعتقاد دارم به اینکه این کار می‌تواند توفیقات خیلی زیادی برای حوزه تولید به وجود بیاورد و هم برای خدماتی که مسئولین مربوطه در حوزه شهری می‌خواهند ارائه کنند، این مدل شرایط را مهیا و بهتر می‌کند برای هر دو ذینفعی که در این موضوع درحال فعالیت هستند.

سؤال: این توضیحاتی که شما می‌دهید درباره شهرک‌های صنعتی، منطقاً باید هزینه تولید را پایین بیاورد، ولی بعضاً اینطور نیست، یعنی می‌بینیم که خرید یک زمین در شهرک صنعتی، چند برابر تمام می‌شود برای یک نفر تا اینکه بخواهد این را در خارج از شهرک صنعتی تهیه کند و آن را واحد تولیدی کند و راه اندازی کند. چه برنامه‌ای است برای اینکه این هزینه واقعاً پایین بیاید، بالاخره من باید ببینم که این به نفع من است، نه تنها که ممکن است یک جا‌هایی الزاماتی وجود داشته باشد و من باید آن الزامات را رعایت کنم، ولی علاوه بر آن باید احساس کنم که به نفع من است که بیایم در شهرک صنعتی.
مقیمی: در مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، اولاً ما اصلاً زمین واگذار نمی‌کنیم، ما خدمات را داریم واگذار می‌کنیم، یعنی داریم حق بهره برداری از یک زمین صنعتی را به صنعتگر واگذار می‌کنیم. درخصوص اینکه این قیمت بالا است، من نمی‌دانم این را با چه قیاس می‌کنیم که می‌گوییم بالا است، اگر واقعاً مثلاً قیاسی وجود داشته باشد یا مثالی وجود داشته باشد که ما زمین یا زیرساخت ارزان تری را می‌توانیم در خارج از شهرک مهیا کنیم، من خیلی خوشحال می‌شوم که اطلاعات آن را دراختیار داشته باشم.

سؤال: می‌توانیم بعداً جزئی‌تر این را پیگیری کنیم منتها مشاهداتی بوده است یعنی شخصی که آمده است این کار را بکند و دیده است که برای او گران درمی آید و بی خیال آن شده است و دیگر قید تولید را زده است.
مقیمی: با توجه به اینکه خدماتی که در شهرک‌های صنعتی داریم ارائه می‌کنیم، مشخص است که ما یک میزان آب تأمین می‌کنیم، برق تأمین می‌کنیم، بالاخره یک بخشی از این اراضی که دراختیار می‌گیریم در غالب مشاعات برای راه‌های دسترسی اختصاص پیدا می‌کند یا برای فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند، این هزینه‌ها سرشکن می‌شود در آن اراضی صنعتی که استهصال می‌شود .

سؤال: هزینه هایش بیاید روی آن، البته اینجا است که اگر من ببینم که این هزینه آب و برق و مشاعات و زیرساخت‌ها من اگر جای دیگر خودم بروم و این‌ها را بیاورم احتمالاً برای من ارزان‌تر درمی آید، یک جای کار ممکن است لنگ بزند. البته اگر فرض من درست باشد من الان اصرار ندارم، چون من یک روایتی را از یک نفر شنیده ام و او تجربه شخصی خودش را دراختیار بنده گذاشته است.
مقیمی: همین امروز یک سرمایه گذاری اراده کند برای اینکه بخواهد یک کار سرمایه گذاری کند، در هر جای این کشور بخواهد مستقر شود، فرض را بر این می‌گیریم که زمین را دارد، اولاً تقریباً حدود یکسال و نیم دوسال طول می‌کشد تا برود مجوز‌های استقرار خودش را بگیرد، مجوز باید برود از محیط زیست بگیرد، حدود سی تا مجوز است.

سؤال: الان دیگر باید صادر شده باشد با این درگاه ملی مجوز ها؟
مقیمی: درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده است، ولی فرآیند یعنی درخواست شما به سادگی ثبت می‌شود، ولی بررسی، فرض بفرمایید شما باید بروید طرح توجیحی تهیه کنید، خب این طرح توجیحی دیگر کار دستگاه نیست، کار آن کسی است که متقاضی انجام این کار است.

سؤال: این برای قبل اش است؟
مقیمی: بله اولاً که زمان سرمایه گذاری با توجه به اینکه شما این مجوز‌ها را بخواهید بروید و اخذ کنید، این را طولانی می‌کند، یک بخشی از توجیح پذیری طرح در بحث فوریت اجرای کردن طرح است، با توجه به شرایطی که درحال تغییرات است، شما وقتی اراده می‌کنید یا تصمیم می‌گیرید برای اینکه یک کار سرمایه گذاری کنید باید بلافاصله بتوانید آن اقدامات و شرایط را برای آن مهیا کنید. اولاً این سازمان از گذشته رفته است این زیرساخت‌ها و این شرایط و این مجوز‌ها را برای استقرار گرفته است. نکته دوم این است که الان برویم فرض کنید هزینه خدماتی که الان دارد ارائه می‌شود، بخشی از این خدمات را دارد دولت پول آن را می‌دهد که اصلاً در بهای تمام شده این زیرساختی که دارد دراختیار مشتریان قرار می‌گیرد، اصلاً محاسبه نمی‌شود. یعنی اینکه بخواهم بگویم که یک جایی وجود داشته باشد که برویم قیاس کنیم،  مثلاً واحد‌های صنعتی بسیار بزرگ ،  فرض کنید خودشان 200 هکتار، 300 هکتار به اراضی نیاز دارند برای اینکه بخواهند خودشان استقرار داشته باشند، این خودش در غالب یک شهرک صنعتی است.  ولی  در واحد‌های کوچک هدفگذاری کنیم، برویم و این خدمات را برای آن مهیا کنیم، بعد بهای تمام شده آن را قیاس کنیم با بهای تمام شده شهرک، ما  در مجموعه سازمان صنایع کوچک یکی از موضوعات و اهدافی را که دنبال می‌کنیم، بحث مربوط به بهینه کردن و نهضت مدیریت بهای تمام شده شهرک‌هاست. ولی بالاخره امروز نگاه کنیم ببینیم یک لیتر بر ثانیه آب، متوسط آن در این کشور قیمت آن مشخص است، یک کیلو وات برق مشخص است، زیرساخت‌هایی که برای انتقال این‌ها باید اتفاق بیفتد مشخص است، یعنی به نظر من اگر یک جایی را برویم و هدفگذاری کنیم و این‌ها را محاسبه کنیم و دقیق این‌ها را به نتیجه برسیم، من قاطعانه می‌توانم بگویم که در خیلی از جا‌های این کشور، حتماً بهای تمام شده آن بالاتر از بهای تمام شده اینجا درمی آید. منتها در برخی از شهرک‌ها  تقاضا بسیار بالا است، در برخی از شهرک‌ها به دلایل مختلف، اینکه به مراکز صنعتی نزدیک است، به مراکز تأمین مواد اولیه نزدیک است، به مراکز تأمین نیروی انسانی متخصص نزدیک است، به بازار مصرف نزدیک است، به بازار تکنولوژی نزدیک است، این‌ها عوامل تأثیرگذار است در اینکه اجتماع و افرادی که در آنجا هستند در زنجیره تولید یک واحد صنعتی باشند، این‌ها می‌دانید که بالاخره هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد چراکه مثلاً هزینه لجستیک آن به شدت کاهش پیدا می‌کند که این در بهای تمام شده می‌تواند یک رقم و عدد قابل توجه و سهم قابل توجهی هم داشته باشد. این‌ها نکاتی است که باعث می‌شود که در برخی از شهرک‌های ما تقاضا برای حضور بالا برود، وقتی تقاضا برای حضور بالا می‌رود ما هم با توجه به مسائل و محدودیت‌هایی که داریم مثلاً امکان توسعه شهرک وجود ندارد، چرا، به دلیل اینکه مسائل زیست محیطی به ما این اجازه نمی‌دهد، یعنی بارگذاری صنعتی در برخی از مناطق جغرافیایی کشور به حد غیرمجاز رسیده است و امکان اینکه ما بتوانیم شهرک را توسعه دهیم وجود ندارد. حالا در اینجا اگر فرض کنید یک شخصی یا یک مجموعه‌ای خارج از فرآیند‌های سازمان صنایع کوچک نسبت به عرضه و زیرساخت صنعتی اقدام می‌کند، بحث آن را نمی‌شود تعمیم داد به کل فعالیت‌های سازمان،  یکی از موضوعات محوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم همواره  به آن ، تأکید می‌کنند ، خود معاون اول هم  در جلساتی که وجود داشت، به این موضوع تأکید داشتند، اینکه ما باید در این زمینه اقدامات انجام دهیم، طبیعتاً همه این توضیحاتی را که داده ام، دلیلی نیست برای اینکه ما این اقدامات را نباید انجام دهیم، ما باید این اقدامات را همواره دنبال کنیم، پیگیری کنیم که هرچه می‌توانیم این بهای تمام شده را برای صنعتگرمان پایین بیاوریم، چون پایین آمدن این بها منجر به پایین آمدن بهای سرمایه گذاری در کشور می‌شود و رغبت برای سرمایه گذاری را در کشور بالا می‌برد.

سؤال: الان چند شهرک صنعتی در کشور داریم؟
مقیمی: امروز ما در کشور 862 شهرک، ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی داریم که به بهره برداری رسیده است و فعال هستند.

سؤال: در این‌ها چند واحد صنعتی مشغول هستند؟
مقیمی: یک نکته‌ای اضافه کنم، ما یک بخش شهرک صنعتی داریم که این‌ها شهرک‌های صنعتی است که اساساً سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های استانی اش اقدام به تأسیس این شهرک‌ها کرده اند. یک تعداد شهرک‌های صنعتی هم داریم که این‌ها تأسیس آن از طریق بخش خصوصی اتفاق افتاده است که شهرک‌های صنعتی غیردولتی هستند. اگر بخواهم مجموع آن شهرک‌ها را هم به این جمع اضافه کنم، باید بگویم که ما 45 شهرک غیردولتی هم داریم که مجوز و پروانه بهره برداری دارد و الان 8 هزار واحد هم در آنجا مستقر هستند.

سؤال: این‌ها مستقیماً زیرمجموعه شما نیستند، ولی باید از شما مجوز‌های شان را بگیرند؟
مقیمی: بله. ما بحث‌های مربوط به ضوابط، مقررات و دستورالعمل ها، همان چیز‌هایی است که در سایر شهرک‌ها دارد دنبال می‌شود، در این شهرک‌ها هم ما این ضوابط و مقررات را همچنان پیگیری می‌کنیم و نظارت بر اجرای فعالیت‌های زیرساختی را در این شهرک‌ها داریم. البته من این آمار را اصلاح کنم که 65 شهرک غیردولتی هستند که پروانه بهره برداری دارند، ما همزمان با این قضیه حدود 46 هم پروانه تأسیس داده ایم که این‌ها دارند زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند که در ایام آتی به چرخه ارائه خدمات زیرساختی کشور اضافه می‌شوند. پس اگر من بخواهم عرایضم را در این دو سؤال شما جمع بندی کنم، ما در مجموع بالغ بر 59 هزار واحد صنعتی مستقر در داخل شهرک‌های صنعتی داریم، چه دولتی و چه غیردولتی. میزان اشتغالی که الان در این‌ها مستقر است، ما بیش از یک میلیون و 40 هزار نفر در شهرک‌های دولتی مستقر هستند و ارائه خدمات می‌دهند و 170 هزار نفر هم در شهرک‌های غیردولتی مشغول به فعالیت‌های تولیدی در کشور هستند.

سؤال: خارج از شهرک‌های صنعتی ما چقدر واحد صنعتی کوچک داریم که زیرمجموعه شما هستند؟
مقیمی: الان براساس آمار‌ها بیش از 65 درصد از واحد‌های صنعتی الان در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، چون بالاخره در جریان هستید که ما الان استقرار واحد‌های صنعتی در خارج از شهرک‌های صنعتی اصلاً ممنوع است و امکانپذیر نیست مگر در شرایط خاص که عرض کردم، مثلاً ما امکان ارائه خدمات به آن واحد صنعتی را نداشته باشیم، مثلاً فرض کنید میزان اراضی مورد نیاز آن به قدری است که ما اصلاً امکان اینکه این کار را بخواهیم در داخل شهرک برای آن به وجود بیاوریم، وجود ندارد. یا نه، مثلاً ما شهرک صنعتی ما رده زیست محیطی دارد، رده زیست محیطی آن واحدی که می‌خواهد مستقر شود، با رده زیست محیطی که ما مجوز داریم اصلاً انطباق ندارد، علی القاعده ما نمی‌توانیم این واحد در داخل. این‌ها را اعلام رسمی می‌کنیم و براساس اعلام اگر خارج از حریم شهر‌ها باشند، سازمان امور اراضی نسبت به واگذاری اراضی به ایشان اقدام می‌کند، ولی معمولاً، چون صرفه اقتصادی ندارد برای واحد‌های کوچک این اقدام از طریق واحد‌های کوچک اتفاق نمی‌افتد. عمدتاً واحد‌های بزرگ صنعتی هستند که اگر کار سرمایه گذاری را بخواهند در کشور انجام دهند و ما نتوانیم این خدمات را به آن‌ها ارائه کنیم، در خارج از شهرک‌ها مستقر می‌شوند.

سؤال: یکی از بحث‌هایی که الان به وجود می‌آید بحث آلودگی هوا است که این روز‌ها درگیر آن هستیم در شهر‌های بزرگ و در تهران. شهرک‌های صنعتی بعضی هایشان در گذر زمان در حریم شهر‌ها قرار گرفته اند، الان چند تا شهرک داریم که به نوعی در فاصله کمتر از فاصله‌ای که قانون دارد می‌گوید نسبت به شهر‌های بزرگ و کلان شهر‌ها باشند؟
مقیمی: اینکه من الان آماری داشته باشم به اینکه چند تا از شهرک‌های ما به دلیل افزایش حرایم شهر‌ها به حریم شهرک‌ها نزدیک شده اند، چون ما زمانی که شهرک را احداث کردیم، این شهرک‌ها هیچگاه در حریم شهر‌ها نبوده است، خارج از حریم شهر‌ها بوده است، ولی به دلیل توسعه‌هایی که در شهر‌ها اتفاق افتاده است و حریم‌ها افزایش پیدا کرده است، باعث شده است که برخی از این شهرک‌های ما به حریم شهر‌ها نزدیک است، یک جا‌هایی هم در حریم شهر‌ها قرار بگیرند که بلافاصله ضوابط زیست محیطی در آن‌ها هم دچار تغییرات می‌شود یعنی معمولاً این‌ها را تا رده سه زیست محیطی بیشتر دیگر به ما مجوز استقرار برای واحد‌های صنعتی نخواهند داد. ولی اینکه الان چه تعدادی از این‌ها به این شرایط نزدیک شده اند.

سؤال: در استان تهران چقدر داریم؟
مقیمی: ما در استان تهران امروز شهرک شمس آباد را داریم که الان خارج از حریم است، شهرک عباس آباد را داریم که این به حریم شهر بسیار نزدیک شده است، شهرک خوارزمی داریم، شهرک دماوند داریم، این‌ها خارج از شهر موضوعات مربوط به حرایم شهر‌ها هستند، فیروزکوه داریم و شهرک‌های متعددی در داخل داریم که چند تا از این‌ها در حریم شهر‌ها هستند مثلاً فرض کنید ما در اسلامشهر شهرک داریم که در حریم شهر قرار دارد.

سؤال: این‌ها مستقل نخواهند شد؟
مقیمی: خب انتقال این‌ها که کار ساده‌ای نیست.

سؤال: چه تعداد از واحد‌ها در شهرک اسلامشهر است؟
مقیمی: مثلاً در استان تهران بیش از 3 هزار واحد صنعتی مستقر هستند. امکان جابجایی اینها...

سؤال: یک شهرکی که این اتفاق برای آن افتاده است مثلاً همین اسلامشهر...
مقیمی: فرض کنید الان حدود 400 واحد صنعتی را درنظر بگیرید که الان آنجا مستقر هستند خب این صنایع قابلیت جابجایی برای آن‌ها رقم زدن، کار بسیار دشواری است، خیلی از این ماشین‌ها و تجهیزات ممکن است ده سال پانزده سال بعد از این اگر در همان محل باشد کار کند، ولی شما همین که این ماشین را انتقال بدهید دیگر معلوم نیست که دوباره کار کند و شاید اصلاً امکان آن وجود نداشته باشد و این در هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست. ما در این جا‌ها باید ضوابط زیست محیطی را رعایت بیشتری داشته باشیم که معمولاً هم در این حوزه سازمان حساسیت ویژه دارد، واحد‌های مستقر هم در آن حساسیت ویژه دارند و عملاً اجازه اینکه بخواهند کار صنعتی انجام بدهند که به نوعی به آلودگی محیط زیست بخواهد دامن بزند، بالاخره ضابط این کار هم سازمان محیط زیست است، حضور پیدا می‌کند، پایش می‌کند، ما بالاخره خودمان مدیر شهرک‌های ما این کار را انجام می‌دهند و احیاناً اگر یک واحدی هم وجود داشته باشد که از ضوابط خارج باشد، برای آن اقداماتی انجام می‌شود. اتفاقاً من می‌خواهم از این سؤال شما این استفاده را کنم، چون سازمان ما همانطور که عرض کردم، دو بال دارد، یک بال ایجاد زیرساخت‌های صنعتی است که همین نکاتی است که بالاخره در ابتدای همین برنامه هم اشاره شد، ولی یک بال دیگری دارد که آن بحث‌های مربوط به خدمات نرم افزاری است که در حوزه صنایع کوچک است. آن بخش اش یک موضوعی یا یک برنامه‌هایی در آن حوزه وجود دارد که من می‌خواهم یک مقداری در رابطه آن مسائل هم بپردازم و هم جنابعالی و مردم عزیز در جریان باشند که ما در این حوزه‌ها هم فعالیت و خدماتی را انجام می‌دهیم. مثلاً فرض کنید که امروز واحد‌های صنعتی که در داخل شهرک‌ها هستند، تعدادی از این‌ها به دلایل مختلفی ممکن است که متوقف شده باشند یا به دلایلی ممکن است زیر ظرفیت اسمی شان کار کنند، یکی از وظایف ما در رابطه با این‌ها این است که رصد کنیم، پیگیری کنیم، دلایل آن را احصاء کنیم، از روی دلایل آن برنامه‌های جبرانی برای رفع مسائل و چالش هایشان داشته باشیم. بعنوان مثال ما یکی از کار‌هایی که باید انجام شود بحث نوسازی و بازسازی صنایع ما است، بالاخره براساس استاندارد‌ها و چارچوب‌هایی که در کشور و در دنیا وجود دارد معمولاً طول عمر ماشین آلات و تجهیزات را به طور متوسط 20 سال درنظر می‌گیرند. 12 هزار واحد صنعتی در کشور هستند که از پروانه بهره برداری صادر شده آن‌ها بیش از 20 سال است که گذشته است. این واحد‌ها طبیعتاً برای اینکه بتوانند به حیات شان ادامه دهند باید نسبت به نوسازی و بازسازی در حوزه فعالیتی خودشان اقدام کرده باشند، البته برخی از این واحد‌ها این کار را انجام داده اند، یعنی به این معنا نیست که ما در این حوزه واحد‌های صنعتی یا صنعتگر‌های ما یا صاحب صنایع ما اقدامی انجام نداده اند، ولی ما بعنوان یک متولی در این حوزه با سه هدفی که البته این الزام قانونی هم دارد، ما براساس بند هـ ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه، بحث مربوط به نوسازی و بازسازی صنایع بعنوان یکی از موضوعات محوری وزارت صنعت به دلایل (قطع صداو تصویر) خارجی را لمس کنند، حضور پیدا کنند در بازار‌های بین المللی و میزان صادرات ما را افزایش دهند، همان چیزی که سال‌ها است که جزء اولویت‌های اصلی کشور است که ما بتوانیم درآمد‌های کشور را از موضوع نفت جدا کنیم. در مقاطع مختلف هم این اتفاقات رقم خورده است، ما الان در حوزه صنایع کوچک چیزی حدود 3 میلیارد دلار در سال صادرات این حوزه فعالیت‌های صنعتی در کشور است، این‌ها جزء خدماتی است که ما دنبال می‌کنیم. بعنوان مثال الان در همین دولت ما بیش از 3 هزار و 500 واحد غیرفعال را فعال کرده ایم، حدود 60 هزار نفر اشتغال در همین واحد‌ها توانسته است. همین سالجاری 760 واحد صنعتی مجدد احیاء شده است، 543 واحد صنعتی الان در دست احداث است یعنی در دست اقدام است که این‌ها هم در ایام آتی به واحد‌های احیاء شده اضافه خواهند شد. این‌ها جزء فعالیت‌هایی است که ما در این حوزه داریم انجام می‌دهیم. این نکته را هم توضیح دهم که احیای واحد‌ها صرفاً برای همه واحد‌های متوقف اتفاق نمی‌افتد، واحدی که واقعاً بازار داشته باشد، واحدی که بتواند بعد از احیاء شدن روی پای خودش بایستد، فعالیت‌های صنعتی خودش را ادامه دهد، توسعه پیدا کند، بزرگ شود و به جامعه خدمت کند. بعضی از این واحد‌ها ممکن است چرخه عمر صنعت شان، چرخه عمر تکنولوژی شان یا چرخه عمر محصول شان به پایان رسیده باشد. این‌ها را هم باید برایشان یک فکر‌های دیگری کرد، چون بالاخره این سرمایه کشور است که امروز اینجا بلااستفاده رها شده است و قابلیت استفاده هم ندارد. باید برویم با مکانیزم‌های دیگر که این کار را هم در دستور کار داریم دنبال می‌کنیم. یا یک اقدام دیگری داریم انجام می‌دهیم مبنی بر اینکه اصلاً نگذاریم هیچ واحدی متوقف شود که از این سمت بخواهیم برویم این‌ها را و احیاء کنیم، نگذاریم واحد متوقف شود یعنی چه، یعنی واحدی که زیر 50 درصد فعالیت دارد کارش را دنبال می‌کند، باید برویم شناسایی اش کنیم، دلایل آن را بررسی کنیم، خب این بررسی‌ها باعث می‌شود که بتوانیم برای آن راهکار استخراج کنیم. بعضی از این‌ها مشکلات شان تأمین سرمایه در گردش است.

سؤال: این‌ها نرم افزار می‌خواهد؟
مقیمی: این‌ها خدمات نرم افزاری است که داریم. حالا نرم افزار ممکن است ما در همان نوسازی و بازسازی منجر به این شود که فرض کنید ما بتوانیم از اتوماسیون صنعتی در حوزه تولید استفاده کنیم.

سؤال: اصلاً شما اینکه این‌ها را که درست رصد کنید و درباره آن‌ها به یک برآوردی برسید اینطوری که می‌گویید، نیازمند نرم افزار است دیگر وگرنه شما ده‌ها هزار واحد صنعتی در کشور را که نمی‌توانید دانه دانه ...
مقیمی: همینطور است.

سؤال: الان این نرم افزار را دارید؟
مقیمی: بله.

سؤال: همه این‌ها متصل است که به همه این واحد‌ها یا آمار‌های شان و اطلاعات شان؟
مقیمی: بله ما این‌ها را از طریق اطلاعاتی که در همکاران ما در سطح استان‌ها هستند، اطلاعات شان را جمع آوری می‌کنیم که اصلاً چه تعداد واحد در داخل این شهرک هستند که زیر 50 درصد ظرفیت تولیدی شان دارند تولید می‌کنند. علت پایین بودن ظرفیت چه است، آیا بازار ندارد، آیا تکنولوژی تولید یا روش تولید آن روش تولید درستی نیست، یا نه سرمایه در گردش ندارد، اتفاقاً ماشین آلات نو، تجهیزات نو، بازار تشنه و قابلیت تولید و عرضه وجود دارد، ولی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این واحد با کمبود نقدینگی مواجه شده است.

سؤال: یعنی شما می‌روید سراغ اینها؟
مقیمی: بله.

سؤال: چقدر تا الان رفته اید؟
مقیمی: امروز ما در بحث مربوط به افزایش ظرفیت واحدها، 3 هزار و 300 واحد را هدفگذاری کرده ایم، یعنی رفته ایم شناسایی کرده ایم، گفته ایم این‌ها واحد‌هایی هستند که فقط و فقط برای افزایش در تولیدشان نیاز به چه دارند، نیاز به مواد اولیه دارند، برخی عدم دسترسی درست به مواد اولیه شان باعث شده است که نمی‌توانند تولید انجام دهند.

سؤال: این 3 هزار و 300 تا یا بخشی از آنها؟
مقیمی: نه این بخشی از آن واحد‌ها است، که رفته ایم و اول شناسایی کرده ایم...

سؤال: شما 3 هزار و 300 واحد را شناسایی کرده اید که به دلایلی از همه ظرفیت شان استفاده نمی‌شود. به این‌ها مراجعه کرده اید؟
مقیمی: من آمار را اینجوری اصلاح کنم، ما اولاً برای اینکه بتوانیم به این برسیم، آمده ایم تجزیه کرده ایم که این واحد‌های صنعتی داخل شهرک ها، چند درصدشان بالای 70 درصد دارند تولید می‌کنند، چند درصدشان بین 50 تا 70 درصد دارند تولید می‌کنند، چند تا از این واحد‌ها زیر 50 درصد هستند و چند درصد متوقف هستند. این بررسی آمار نشان داد که ما 12 هزار و 181 واحد هستند که بالای 70 درصد دارند فعالیت می‌کنند.

سؤال: چند درصد کل واحدها؟
مقیمی: این می‌شود حدود 23 درصد واحد‌های تولیدی ما.

سؤال: شامل واحد‌های داخل شهرک ها؟
مقیمی: داخل شهرک ها، آماری که عرض می‌کنم فقط برمی گردد به داخل شهرک ها.

سؤال: 12 درصدشان؟
مقیمی: می‌شود حدود 24 درصد از این واحدها، واحد‌هایی هستند که بالای 70 درصد ظرفیت شان فعالیت دارند. حدود 33 درصد این‌ها که قریب به 17 هزار واحد صنعتی می‌شوند، این‌ها بین 50 تا 70 درصد درحال فعالیت هستند و حدود 14 هزار واحد هستند که این‌ها زیر 50 درصد دارند فعالیت می‌کنند، 13 درصد از این واحد‌ها هم که متوقف هستند. البته در ابتدای کار دولت تعداد واحد‌های متوقف حدود 17 درصد بوده است. این روند کاهشی پیدا کرده است، حتی واحد‌هایی که زیر 50 درصد ظرفیت تولیدشان فعالیت می‌کردند، این 33 درصد بوده است و کاهش پیدا کرده است به حدود 28 درصد. یعنی این مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که اتفاق افتاده است منجر شده است که برخی از واحد‌هایی که زیر 50 درصد بوده اند بروند به جلگه واحد‌های بالای 50 درصد بپیوندند. پس ما برای اینکه بتوانیم این چرخه را به چرخه درست تنظیم کنیم باید دو برنامه را پیگیری می‌کردیم.

سؤال: 43 درصد از واحد‌های صنعتی داخل شهرک ها، زیر 50 درصد تولید کرده اند یا متوقف بوده اند.
مقیمی: بله اگر شما بخواهید جمع تعداد متوقف و تولید زیر 50 درصد تولید را بگیرید، 33 در و 24 درصد این‌ها می‌شوند واحد‌هایی که 50 درصد به بالا دارند فعالیت می‌کنند.

سؤال: 57 درصد از واحد‌ها 50 درصد به بالاو 43 درصد، 50 درصد به پایین یا صفر هستند؟
مقیمی: بله یا متوقف.

سؤال: شما بعضی از این‌ها را رفته اید و الان احیاء کرده اید و می‌گویید که درصد واحد‌های احیاء شده یا واحد‌هایی که تعطیل بوده است، الان 4 درصد از واحد‌ها کم شده است نسبت به ابتدای کار دولت؟
مقیمی: بله.
سؤال: این‌ها را در جایی منتشر کرده اید؟
مقیمی: واقعیت در مراع مختلف درون سیستمی که منتشر کرده ایم، در اخبار و رسانه‌ها هم برخی...
سؤال: یک جایی فهرست این‌ها وجود دارد برای راستایی آزمایی؟
مقیمی: بله.
سؤال: چه رسانه‌ها و چه مردم برای اینکه وقتی می‌خواهند امیدوار شوند و ببینند که دارد یک اتفاقی می‌افتد باید بتوانند این‌ها را بروند و بررسی کنند ببینند مثلاً نمونه اش واحد فلان فلان است در کجا که این تعطیل بوده است و حالا یکسال پیش احیاء شده است یا الان احیاء شده است.
مقیمی: واحد‌هایی که متوقف بوده اند، محل آن‌ها و فهرست آن‌ها و اینکه در کدام شهرک صنعتی هستند کاملاً مشخص است، واحد‌هایی که ظرفیت افزایش ظرفیت تولید دارند، کاملاً فهرست آن‌ها مشخص است، حتی می‌توانید فهرست این‌ها را دراختیار...، شاید مثلاً فهرست این واحد‌ها اینکه بخواهیم به صورت عمومی منتشر کنیم، شاید خیلی مناسب نباشد به دلیل اینکه برخی از واحد‌ها به دلایل مختلف مثل نوع تولیدشان یا روش تولیدشان.
سؤال: دوست نداشته باشند که این اطلاعات شان... حالا دراختیار رسانه‌ها فهرست آن‌ها را می‌توانید بگذارید؟
مقیمی: دراختیار رسانه‌ها و کسانی که درخواست داشته باشند می‌توانیم قرار بدهیم که بتوانند در بحث‌های مربوط به راستی آزمایی حضور پیدا کنند. البته در سفر‌هایی که آقای رئیس جمهور در استان‌های مختلف داشته اند، این جشن‌های احیاء که ما همکاری با نهضت احیاء در زیرمجموعه معاون اول محترم دارد انجام می‌شود، در همین چارچوب دارد فعالیت‌ها دنبال می‌شود البته کاری که آن دوستان انجام می‌دهند، فعالیت‌های غیرصنعتی هم است، حالا بعضاً ممکن است که این سؤال در ذهن مخاطبین شکل بگیرد که یک زمانی آقای رئیس جمهور کانال 6 هزار واحد در بحث احیاء اعلام فرمودند، چه جور است الان شما 3 هزار... من می‌خواهم اینجا این را دقیقاً به آن تأکید کنم که این مجموعه‌هایی که من به آن‌ها اشاره می‌کنم، این‌ها واحد‌های صنعتی هستند یک واحد‌های غیرصنعتی وجود داشته اند که آن‌ها هم متوقف بوده اند که از طریق نهضت احیاء آن هم احیاء شده اند که یک بخشی از آن صنعتی بوده است که آن بخش اش همین عددی است که من عرض می‌کنم خدمت شما.

سؤال: درباره شرکت‌های دانش بنیان چه تسهیلاتی برای آن‌ها دیده اید و چه کمک‌هایی به آن‌ها می‌کنید؟ قرار بوده است که تسهیلاتی برای آن‌ها مهیا شود، چه اتفاقی افتاد؟
مقیمی: قبل از این موضوع، چون در گزارش به آن اشاره شد که تعداد واحد‌های صنعتی احیاء شده، چون گزارش برمی گشت به مدتی قبل، من این عدد را اصلاح کنم که 764 واحد صنعتی تا به امروز احیاء شده است از ابتدای سال تا به امروز و 540 واحد صنعتی هم همین الان در دست اقدام است که این‌ها هم در ایام آتی خبر‌های آن منتشر خواهد شد که این‌ها هم به چرخه تولید کشور بازخواهند گشت از طریق جامعه واحد‌های متوقف ما و تعداد واحد‌های متوقف را هم 12 هزار اشاره کردند، که من عرض کردم که حدود 6 هزار و 700 واحد صنعتی است در ابتدای دولت حدود 17 درصد از کل صنایع را به خودش اختصاص می‌داد و الان به 13 درصد کاهش پیدا کرده است. بالاخره موضوع دانش بنیان، موضوعی است که امروز ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید جهت گیری هایمان را در حوزه خدمات و حوزه دانش بنیان‌ها تقویت کنیم. خوشبختانه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت یک نهضتی را در مجموعه وزارت صنعت پای ریزی کرده اند که تقریباً هر سی روز تا چهل روز یک نشست‌هایی برگزار می‌شود از بابت اینکه بتوانیم یک وفاقی ایجاد کنیم بین مجموعه‌های صنعتی موجودمان و واحد‌های دانش بنیان. چون یکی از مشکلاتی را که واحد‌های دانش بنیان دارند که نمی‌توانند فعالیت هایشان و اقدامات شان را توسعه دهند، این است که اتصال بین واحد‌های صنعتی یا مصرف کنندگان و این‌ها یا به نوعی بازار نمی‌تواند برایش ایجاد شود. یکی از وظایف ما در مجموعه سازمان و در حوزه صنعتی، چون این‌ها واحد‌های دانش بنیان جزء صنایع خرد و کوچک و متوسط حداکثر دارند. البته ما واحد‌های دانش بنیان بزرگ هم داریم، ولی عمده این‌ها در این سطح هستند. امروز از مجموع 101 هزار قرارداد صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی داریم که 51 هزار آن تبدیل به واحد صنعتی شده است و 49 هزار آن‌ها دارد کار اجرای طرح صنعتی را انجام می‌دهند، افتخار داریم که میزبان 780 واحد دانش بنیان هم در داخل شهرک‌های صنعتی باشیم. علاوه بر این واحد‌های تولیدی دانش بنیان، 420 طرح در دست ساخت و ساز وجود دارد.
سؤال: اجازه بدهید بیشتر به جای آمار، خیلی مشخص بفرمایید که چه تسهیلی برای آن‌ها است؟
مقیمی: این آمار و عدد را اعلام کنم و بروم سراغ این موضوعی که شما فرمودید. ما 420 طرح در دست ساخت و ساز در حوزه دانش بنیان داریم، 50 قرارداد هم همین امسال در سال 1402 تا به امروز بسته شده است در حوزه دانش بنیان. اولاً ما در حوزه زیرساخت ما شرایطی را مهیا می‌کنیم برای استقرار این واحدها، چه از بحث زمین صنعتی بخواهند، چه غیر از زمین صنعتی نیاز داشته باشند، در غالب سوله‌هایی که امروز ساخت و ساز آن در داخل شهرک‌ها در بحث استقرارشان در شهرک‌های فناوری ما، در مراکز خدمات کسب و کاری که در داخل شهرک‌های صنعتی داریم، این‌ها محل‌هایی هستند که به نوعی به کار شرکت‌های دانش بنیان می‌آیند. ولی آن چیزی را که به صورت ویژه برای دانش بنیان‌ها پیش بینی کرده ایم، شرایط واگذاری است، شرایط واگذاری ما مشخص است، برای کسانی که به ما مراجعه می‌کنند، معمولاً یک درصدی را بعنوان نقد ابتدایی پرداخت می‌کنند، الباقی را در قالب اقساطی است که بسته به نوع واگذاری برای آن‌ها پیش بینی شده است. اولاً ما شرایط را برای آن‌ها خیلی تسهیل کرده ایم، این هم در همین همایش اولی بود که برگزار شد، رونمایی هم شد. سهم پیش پرداخت آن‌ها به 10 درصد کاهش پیدا کرده است، طول پرداخت اقساط شان، 36 ماه، 42 ماه و 48 ماه، بسته به نوع فعالیت و درخواستی که دارند، افزایش پیدا کرده است، این در حوزه بحث‌های مربوط به حوزه زیرساخت. در بحث مربوط به حوزه‌های نرم افزاری، همانطور که عرض کردم، اتصال بین این‌ها یکی از مهمترین موضوعاتی است که امیدوار می‌کند شرکت‌های دانش بنیان را، اولاً با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رفته ایم تفاهماتی را انجام داده ایم که بتوانیم برخی از نیاز‌های فناورانه‌ای را که در داخل مجموعه‌های صنعتی نیاز داریم و آنجا بعنوان مراکزی که تولید فناوری کرده اند، این‌ها را به همدیگر در غالب یک بازاری به هم برسانیم، این‌ها را هم در غالب فن بازار‌هایی است که در داخل. الان ما در سراسر کشور 20 فن بازار داریم، امروز که خدمت شما هستم و گزارش می‌کنم، بیش از 2 هزار و 115 نیاز فناورانه را در سراسر کشور شناسایی کرده ایم، نیاز فناورانه واحد‌های صنعتی. برای شناسایی این‌ها مکانیزمی پیش بینی شده است، آن مکانیزم این است که ما شرکت‌های مشاوره‌ای هستند که در داخل مجموعه‌های خدمات کسب و کار ما مستقر هستند، در واحد‌های صنعتی مستقر می‌شوند، 70 درصد مبلغ قراردادی برای شناسایی و ثبت و ضبط کردن این فناوری را پرداخت آن را خود مجموعه سازمان بعنوان یارانه است که پرداخت می‌کند. بعد از اینکه این نیاز‌ها شناسایی شدند، می‌آییم بین کسانی که دارای فناوری هستند و با این نیاز‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم که این‌ها کارگزار‌های فن بازار‌های ما هستند که اگر بتوانیم برای این نیاز‌ها یک افراد یا مجموعه‌ها یا شرکت‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند آن نیاز را مرتفع کنند، باز 70 درصد مبلغ قراردادی که این نیاز را مرتفع کنند را هم باز سازمان متقبل می‌شود برای اینکه بتواند این اتصال را برقرار کند. خوشبختانه تا به امروز از ظرف دو سال گذشته بیش از هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که در این فضا اتفاق افتاده است و ترنزکشن‌های مالی که شکل گرفته است در این حوزه. این یک بخش امیدوارکننده است برای واحد‌های دانش بنیان. ما اتفاقاً در هفتم دیماه همایشی است که محوریت آن با مجموعه سازمان صنایع کوچک است. تعدادی از واحد‌های صنعتی ما چندین قرارداد به صورت نمادین خواهیم بست، قرارداد بین شرکت دانش بنیان و مدیران شهرک‌های صنعتی در غالب واگذاری اراضی یا زیرساخت‌های مورد نیازشان است، قرارداد‌های بین شرکت‌های واحد‌های صنعتی امروز فعال است در داخل کشور و شرکت‌های دانش بنیان است برای رفع این نیاز‌های فناورانه، در همان روز هم ما کل این نیاز‌های فناورانه که علی رغم اینکه در سایت خود سازمان است، در سامانه وزارت صنعت هم بارگذاری خواهد شد، یعنی آنجا دعوت می‌کنیم من همین جا هم دعوت می‌کنم، هر مجموعه یا هر افرادی که در داخل کشور هستند که می‌توانند این نیاز‌های فناورانه را مرتفع کنند، ما از آن‌ها دعوت می‌کنیم حتماً به مجموعه شهرک‌های صنعتی در استان‌ها مراجعه کنند، درخواست شان را در مجموعه معاونت صنایع کوچک ما ثبت کنند و مراحل بعدی را همکاران ما راهنمایی می‌کنند که چه مراحلی را باید سپری کنند برای اینکه بتوانند این اتفاق را رقم بزنند. به نظر می‌رسد که یکی از مهمترین نکاتی است که می‌تواند کمک کند، البته ممکن است واحد‌ها الان درخواست شان این باشد که الان من بروم نیاز را مرتفع کنم نیاز به منابع مالی دارم برای این کار در اینجا هم صندوق‌های وزارت صنعت، سازماندهی شده اند از طریق دستور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، که این سرویس‌ها را آن‌ها هم می‌دهند شاید اینجا مجالی نباشد که من بخواهم همه این موضوعات را به جزئیات و با دقت خیلی پایین‌تر بخواهم توضیح بدهم.
سؤال: درباره مصرف انرژی با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته به وجود آمده است، ناترازی‌هایی که بوده است که یک طرف آن صنایع هستند، شما چه کرده اید؟
مقیمی: بالاخره ما دو کار می‌توانیم انجام بدهیم، یکی اینکه برویم کمک کنیم همانطوری که در قوانین و مقررات هم یک بخشی از تولید انرژی صنایع قرار داده اند، دستور ریاست محترم جمهور هم بود که برق صنایع را جدا کنید از برق خانگی و اینها، اقداماتی که ما در مجموعه سازمان با محوریت وزارت صنعت دنبال کرده ایم، در سه محور عرض می‌کنم، اولاً ما همین امروز که خدمت شما هستیم، بیش از 79 واحد تولید برق که معادل 728 مگاوات برق است، همین امروز از طریق دیجی‌ها از داخل شهرک‌ها دارند برق تولید می‌کنند و به شبکه سراسری هم دارند تحویل می‌دهند. آمده ایم روی این موضوعات یک مقدار متمرکز شویم، سرمایه گذاری جدید در این حوزه را شناسایی کرده ایم، بررسی‌های ما دارد نشان می‌دهد که ما تا پایان سال 138 مگاوات بهره برداری جدید از طریق واحد‌های سرمایه گذاری در داخل شهرک‌ها خواهیم رسید که این می‌شود چیزی معادل 15 واحد جدید است که اضافه خواهد شد، در ادامه ما در سال 1402 چهار واحد قبل از پیک سال آینده این‌ها هم به چرخه تولید اضافه می‌شوند که حدود 21 مگاوات هستند. رفتیم شناسایی کرده ایم یک تعدادی از آن واحد تولید برق در داخل شهرک‌ها هستند، ولی امروز تولید نمی‌کنند، این‌ها را هم شناسایی کرده ایم، معادل 215 مگاوات ظرفیت نصب شده در داخل شهرک‌ها هستند به دلیل اینکه قراردادشان با وزارت نیرو به پایان رسیده است، امروز امکان تولید ندارند، این‌ها نیاز به اورهال کردن دارند، نیاز به قطعات یدکی دارند، یک تعاملاتی را هم خوشبختانه بین مجموعه وزارت صنعت و وزارت نیرو شکل گرفته است، ما داریم تفاهماتی انجام می‌دهیم که احتمالاً این تفاهم در همان روز همایش هم مبادله خواهد شد که ما بتونیم شرایطی را مهیا کنیم که این 215 مگاواتی که الان در داخل شهرک‌ها نصب هستند، این‌ها هم به چرخه تولید برق اضافه شوند، علاوه بر این‌ها یک سرمایه گذاری‌های دیگری هم وجود دارد که بهره برداری از این‌ها به سال 1402 و قبل از پیک سال 1403 نخواهد رسید، ولی این عدد هم عدد قابل توجهی حدود 260 مگاوات است که در طول بعد از خردادماه سال 1403 تا پایان سال 1403 این‌ها به چرخه تولید برق در زیرساخت‌های صنعتی کشور اضافه می‌شوند، این یک محور در ارتباط با نیروگاه‌های کوچک و پراکنده است. موضوع بعدی بحث شهرک‌ها یا انرژی‌های نوین یا تجدیدپذیر است. اولاً شرایط زیرساخت‌هایی برای ایجاد شهرک‌های تخصصی نیروگاهی را مهیا کرده ایم، اولین در قزوین به بهره برداری رسیده است، به زودی با مجموعه ساتبا بحث مربوط به فراخوان آن منتشر خواهد شد، در کرمان الان مشغول ایجاد شهرک صنعتی هستیم، در برخی از شهرک‌ها بعضاً هم اگر این زیرساخت و زمینه‌ها و اراضی مورد نیاز وجود داشته باشد، آمادگی این را داریم که دراختیار سرمایه گذاران قرار بدهیم برای اینکه بتوانند از این شهرک‌ها و پنل‌های خورشیدی استفاده کنند برای تولید برق. خوشبختانه وزارت نیرو الان شرایطی را دارد مهیا می‌کند برای اینکه بتواند این کسب و کار در کشور شکل بگیرد، این هم یکی از بحث‌های دیگر است. بعضاً با برخی از واحد‌های صنعتی نشست‌هایی داشته ایم، همین هفته گذشته من در استان مرکزی بودم، در شهرستان دلیجان، آنجا به دلیل نیاز شدیدی که برخی از واحد‌ها به دلیل تغییر در ماهیت فعالیتی شان رقم خورده است، این‌ها نیاز به برق بیشتری دارند و هر کدام از این واحد‌های صنعتی قریب به 2 و 2 دهم مگاوات نیاز برقی دارند که اصلاً امکان و زیرساخت آن امروز وجود ندارد در آنجا، آن‌ها اعلام آمادگی کرده اند که بتوانند کار را سرمایه گذاری کنند، ما هم داریم زیرساخت‌های آن را برای این سرمایه گذاری فراهم می‌کنیم و حتی براساس آن ماده 16 قانون هم که الزام دارند واحد‌هایی که بالای 1 مگاوات مصرف برق دارند، بخشی از انرژی شان را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی به دست بیاورند و روی این سرمایه گذاری کنند، برای آن هم داریم شرایطی را مهیا می‌کنیم که بتوانند گواهی ظرفیت از این واحد‌ها بخرند که این شرایط هم ان‌شاءالله مهیا خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین