|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۳۷۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
برقراری آتش بس و پایان جنگ. طرف‌های تأثیرگذار بر تحولات فلسطین باید به طور جدی تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت را اجرا کنند. شورای امنیت باید بر اساس قطعنامه 2712 به همراه جامعه جهانی عمل کند و به طور واضح خواستار آتش بس و پایان جنگ شود.

وزارت خارجه چین، پنج پیشنهاد پکن برای حل‌وفصل مناقشه اسرائیل-فلسطین و پایان درگیری‌ها را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه چین می‌گوید «در این دور از درگیری‌های فلسطین و اسرائیل، تعداد زیادی از دو طرف کشته و یا زخمی شدند و منجر به بروز فاجعه انسانی خطرناکی شده و واکنش گسترده جامعه جهانی را به همراه داشته است».

طبق اعلام پکن، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در چند مناسبت به تشریح مواضع چین در قبال اوضاع کنونی در فلسطین و اسرائیل پرداخت و بر لزوم آتش بس و پایان فوری جنگ، ایجاد گذرگاه‌های انسانی و پرهیز از گسترش دامنه جنگ و درگیری و اجرای راهکار دودولتی به عنوان راه خروج از این بحران تأکید کرد.

دولت چین چند پیشنهاد زیر را در محافل بین‌المللی مطرح کرد:

اول- برقراری آتش بس و پایان جنگ. طرف‌های تأثیرگذار بر تحولات فلسطین باید به طور جدی تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت را اجرا کنند. شورای امنیت باید بر اساس قطعنامه 2712 به همراه جامعه جهانی عمل کند و به طور واضح خواستار آتش بس و پایان جنگ شود.

دوم- حمایت از غیرنظامیان با برداشتن گام‌ها و اجرای طرح‌ها. شورای امنیت باید به طور واضح از همه طرف ها بخواهد به قوانین بین المللی پایبند باشند و از غیرنظامیان حمایت کنند. شورای امنیت باید این پیام را به طور واضح بدهد که مخالف هرگونه کوچ اجباری شهرندان فلسطینی است و همه غیرنظایان و اسرا در سریعترین زمان ممکن آزاد شوند.

سوم-تضمین کمک‌های انسانی. طرف‌های مربوطه باید طبق قطعنامه شورای امنیت، مانع محرومیت ساکنان غزه از خدمات لوزام اولیه شوند. شورای امنیت باید از جامعه جهانی بخواهد کمک‌های انسانی خود به غزه را افزایش دهد و اوضاع انسانی میدانی را بهبود ببخشد و از نقش کمیته هماهنگی انسانی سازمان ملل و آنروا حمایت کند.

چهارم- حمایت از میانجی‌گری و راهکار دیپلماتیک. شورای امنیت باید نقش میانجی‌گری را به موجب منشور سازمان ملل افزایش دهد و خواستار خویشتنداری و پرهیز از گسترش دامنه جنگ و درگیری شود و از کشورهای تأثیرگذار روی تحولات فلسطین بخواهد با پایبندی به مواضع واقع‌گرایانه و عادلانه برای کاستن شدت بحران اقدام کنند.

پنجم- ایجاد راهکار سیاسی. طبق قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات بین‌المللی، اجرای راهکاری ۲ دولتی، راه برون رفت از بحران فلسطین و بازگشت حقوق مشروع فلسطین و برپایی دولت مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین