|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۳۷۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
مدیرکل آژانس اتمی خاطر نشان کرد که مذاکرات با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد، نه تلاشی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

ایسنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز خواستار ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران شد.

گروسی با بیان اینکه «نیاز به نوعی بازآفرینی سیستم گفت‌وگو با ایران وجود دارد» از قدرت‌های جهانی خواست تا مذاکرات با ایران را از سر بگیرند و مساله انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران را در حالی که توجه‌ها به جنگ بین اسرائیل و حماس معطوف شده است، فراموش نکنند.

وی با طرح این ادعا که افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران می‌تواند خطرناک باشد، گفت: البته ممکن است توجهات به سمت چیز دیگری باشد اما این، مسئله را حل نمی‌کند. حتی ممکن است آنها را حادتر کند، به این معنا که یک حس بی تفاوتی وجود دارد. ممکن است مردم به [موضوع هسته‌ای ایران] نگاه نکنند، اما مشکل همچنان وجود دارد.

مدیرکل آژانس اتمی خاطر نشان کرد که مذاکرات با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد، نه تلاشی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

وی افزود: تلاش برای بازگرداندن [توافق هسته‌ای] به چارچوب برجام کارساز نخواهد بود. شما هنوز می‌توانید آن را یک برجام بنامید اما باید یک برجام ۲ باشد یا چیزی شبیه به آن باشد، زیرا باید خود را با شرایط وفق دهید.

گروسی همچنین مدعی شد که وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران «بسیار نامشخص» است و از کشورها خواست که «بنشینند و دوباره در این زمینه تعامل کنند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه با اشاره وضعیت سیاسی در کشورهای مختلف که مانع از مشارکت کامل برخی از آنها می‌شود، گفت که دیگر موانع پیش روی پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران شامل حواس پرتی داخلی است.

وی تصریح کرد: ما از دیگران نمی‌خواهیم که بر ایران فشار بیاورند، بلکه با ما تعامل کنند. برای موفقیت این امر باید حداقل سطح اجماع در جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد و ایران هم باید واقعاً با ما همکاری کند.  

رافائل گروسی چند روز پیش میز در گفت‌وگو با شبکه فرانس‌۲۴ درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با تاکید بر این که «ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد»، مدعی شد: تهران از برخی توانمندی‌هایی برخوردار است که نگران‌کننده‌ هستند.

وی در این مصاحبه با اشاره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در آن ایران با قدرت‌های جهانی توافق کرد در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، گفت: این توافق از زمان خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸، به نوعی وارد یک برزخ شده است و ایران هم از آن پس، پایبندی به این توافق را متوقف کرد. از این رو، امکان انجام دادن فعالیت‌هایی فراهم شد که تا حدی می‌تواند نگران‌کننده باشد. به طور مثال، غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالا.

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه تاکید کرد که ایران عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است و یک کشور هسته‌ای نیست.

وی در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم در کشور ابراز نگرانی کرده است که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کنند که تسلیحات اتمی هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین