|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۳۷۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
سعودی‌ها بودجه ۷.۳ میلیارد دلاری برای میزبانی از رویداد جهانی اکسپو ۲۰۳۰ اختصاص داده اند. این بودجه شامل ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌ای و ۱.۴ میلیارد دلار بودجه هزینه‌ای است.

عصر ایران: شهر ریاض (پایتخت سعودی) در رقابت با دو شهر رم ایتالیا و بوسان کره جنوبی توانست میزبانی اکسپو سال ۲۰۳۰ را به دست آورد.

دفتر نمایشگاه‌های بین المللی روز سه شنبه (دیروز) اعلام کرد در رای گیری، ریاض ۱۱۹ رای در مقابل ۲۹ رای برای پوسان کره جنوبی و ۱۷ رای برای رم ایتالیا جذب کرد.

ایران هم در کنار بسیاری از کشور‌ها از واگذاری میزبانی اکسپو به ریاض حمایت کرده بود.

دبیر کل دفتر نمایشگاه‌های بین المللی، به ریاض بابت "پیروزی کوبنده" تبریک گفت.

کسب میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ برای ریاض، نه تنها امکان بی نظیری برای معرفی جهانی عربستان سعودی است بلکه فرصت بزرگی برای جذب گردشگران و درآمدزایی است.

سه شهر ریاض سعودی، رم ایتالیا و بوسان کره جنوبی، نامزد کسب میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ بودند

سه شهر ریاض سعودی - رم ایتالیا و بوسان کره جنوبی، نامزد کسب میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ بودند

عربستان سعودی قبل از این هم میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ را کسب کرده بود.

این میزبانی‌ها در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی انجام می‌شود. براساس این چشم انداز، درآمد‌های غیرنفتی این کشور باید با افزایش جهشی، تکیه ریاض به درآمد نفتی را قطع کنند. بخش‌های گردشگری، سفر، حمل ونقل و ورزش از مهمترین بخش‌های درآمدزایی غیرنفتی در این چشم انداز است.

"دمتریکرکنتزیس" بعد از رای گیری در نشست خبری گفت: این نمایشگاه می‌توان انگیزه‌ای برای تحول عربستان سعودی باشد.

وزیر خارجه سعودی (شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود) هم که در مراسم معرفی شهر پیروز میزبانی اکسپو در پاریس حضور داشت گفت "پادشاهی عربی سعودی، نسخه استثنایی برای اکسپو ۲۰۳۰ ارائه خواهد کرد".

وی افزود سعودی به هنگام میزبانی اکسپو، بر اهداف توسعه پایدار متمرکز خواهد شد. این وزیر سعودی ادامه داد "بر بسیاری از طرح‌ها و ابتکارات کار کردیم. برای همکاری بین المللی تلاش خواهیم کرد. به شما در ریاض خوش آمد می‌گوییم".

سعودی‌ها بودجه ۷.۳ میلیارد دلاری برای میزبانی از رویداد جهانی اکسپو ۲۰۳۰ اختصاص داده اند. این بودجه شامل ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌ای و ۱.۴ میلیارد دلار بودجه هزینه‌ای است.

همچنین سعودی‌ها پیش بینی کرده اند اکسپو ریاض ۲۰۳۰ در مکانی به مساحت یک میلیون مترمربع برپا شود ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد و ۲۲۶ کشور و سازمان بین المللی در آن حاضر باشند.

در طرح پیشنهادی سعودی‌ها برای کسب میزبانی آمده است شعار اصلی اکسپو ۲۰۳۰ ریاض این خواهد بود: " عصر تغییر: با هم به آینده نگاه می‌کنیم". سه موضوع فرعی هم اینگونه هستند: "آینده بهتر است"، "فعالیت آب و هوایی" و شکوفایی برای همه ".

 در طرح سعودی پیش بینی شده درآمد ۱.۵۳ میلیارد دلاری از اکسپو ۲۰۳۰ به دست آید که اندکی بیش از هزینه راه اندازی خواهد بود. درآمد فروش بلیط هم بیش از ۸۹۴ میلیون دلار پیش بینی شده است.

تاریخ پیشنهاد سعودی‌ها برای برگزاری اکسپو ریاض در فاصله ۱ اکتبر ۲۰۳۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۳۱ (۹ مهر ۱۴۰۹ تا ۱۱ فروردین ۱۴۱۰) است که بهترین زمان از لحاظ آب و هوایی در این پایتخت است. ماه رمضان نیز در این مدت خواهد بود.

همچنین گفته شده است محل برگزاری نمایشگاه بزرگ اکسپو در جایی در نزدیکی فرودگاه بین المللی ملک سلمان در ریاض برپا خواهد شد و نقش مهمی در رونق گردشگری این کشور خواهد داشت. تا آن زمان طرح‌هایی مثل شهر جدید نیوم، منطقه گردشگری الدرعیه و دریای سرخ و پروژه‌های القدیه، باغ ملک سلمان، ریاض آرت، امالا و مسیر ورزشی نیز تکمیل خواهند شد.

مدیر دفتر بین المللی نمایشگاه‌ها قبلا گفته بود نمایشگاه اکسپو اجازه می‌دهد خود را به جهان اظهار کنید. همزمان به محلی برای نمایش کار مهندسان معماری تبدیل شده است.

به عنوان مثال، برج ایفل در پاریس به مناسبت برگزاری اکسپو ۱۸۸۹ و "اتومیوم" در بروکسل به مناسبت میزبانی "اکسپو ۱۹۵۸" و "سوزن فضایی" در سیاتل، امریکا به مناسبت میزبانی "اکسپو ۱۹۶۲" ساخته شدند.

اکسپو قبلی در دبی برگزار شد. اکسپو ۲۰۲۰ در دبی ۲۴ میلیون بازدید کننده داشت. اکسپو ۲۰۲۵ هم قرار است در شهر اوزاکای ژاپن برگزار شود.

اکسپو هر ۵ سال یک بار و به مدت ۶ ماه برگزار می‌شود. کشور‌های مختلف در محل اکسپو غرفه‌هایی برای نمایش توانمندی ها، جاذبه ها، دارایی‌ها و زیبایی‌های خود می‌سازند. اولین دوره اکسپو در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد.

در جریان ارائه پرونده‌های هر شهر در ژوئن در پاریس، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، حضور داشتند.

پیش از این، "گامبیرو ماسولو" رئیس کمیته ترویج نامزدی رم به خبرگزاری فرانسه گفته بود: "ریاض پیشتاز است. ما و بوسان برای کسب رای رقابت می‌کنیم" تا به دور دوم در برابر نامزدی عربستان برسیم.

وی افزود: "این چند متر آخر است، یک دویدن سریع است". با توجه به اینکه پایتخت ایتالیا از نظر آرا "کمی جلوتر از بوسان" است.

"پاتریک لو گالی" جامعه شناس، مدیر پژوهشی در موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه و کالج Sciences Po، معتقد است این نمایشگاه‌های جهانی "ماشینی برای رشد و افزایش نفوذ" هستند و امکان دستیابی به یک "تصویر سیاسی بین المللی" را فراهم می‌کنند.

وی افزود: نامزدی عربستان سعودی که بحث برانگیزترین است، با " چشم انداز‌های طبیعی در سطح جهانی" غنی شده. این نمایشگاه در زمینه توسعه پایدار، متعهدترین و "اولین نمایشگاه متعهد به بی طرفی کربن" خواهد بود. علیرغم این واقعیت که عربستان سعودی کشوری خشک، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان و یکی از بزرگترین منابع انتشار سرانه گاز‌های گلخانه‌ای است.

اما نامزدی عربستان سعودی انتقادات زیادی را برانگیخته است.

۱۵ سازمان غیردولتی حقوق بشری روز سه شنبه از دفتر بین المللی نمایشگاه‌ها BIE خواسته بودند به دلیل سابقه حقوق بشری «وحشتناک»، به ریاض رای ندهد.

در نامه هشدار امیز ۱۵ سازمان حقوقی غیردولتی خواسته شده بود کشور‌ها برای میزبانی اکسپو به ریاض رای ندهند، زیرا به گفته آن‌ها این باعث می‌شود سکوی جهانی در اختیار رژیمی قرار بگیرد که به نقض حقوق اساسی بشر، عادت کرده است. واگذاری اکسپو به ریاض یعنی جامعه جهانی پیام می‌فرستد که این فعالیت‌ها (نقض حقوق بشر) قابل قبول هستند.

گامبییرو ماسولو Gambiero Massolo، رئیس کمیته ترویج میزبانی رم ۲۰۳۰، قبل از رای گیری به خبرگزاری فرانسه گفته بود دیگر نامزد‌ها وعده سرمایه گذاری‌های خصوصی یا عمومی بزرگی را برای جذب رای مطرح کرده اند.

پاتریک لو گالی، جامعه شناس این موضوع را یک سبزشویی در مقایس بزرگ و گسترده توصیف می‌کند.

سبزشویی یکی از روش‌های گمراه سازی آگاهانه مصرف کنندگان از سوی شرکت‌ها درباره فعالیت‌های زیست محیطی یا فواید زیست محیطی محصولات تولیدی یا خدمات آنان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین