|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۳۷۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
وحدت کار سختی است. بالاخره گروه‌های مختلف دنبال این مسئله هستند که حضور بیشتری در فهرست‌ها داشته باشند. این نوع کنش‌ها به نظر من رقابت سالمی است، اما مهم این است که شما با چه سازوکاری می‌خواهید وحدت ایجاد کنید. برخی گروه‌ها معتقدند وحدت یعنی پیروی همه از ما، یعنی ما هستیم، بقیه ذیل ما قرار گیرند، این نوع وحدت در نگاه ما شدنی نیست.

روزنامه جوان با پرویز سروری عضو شورای ائتلاف اصولگرایان درباره وحدت انتخاباتی این جریان سیاسی مصاحبه کرده است.

بخش‌هایی از اظهارات او را می‌خوانید:

*عده‌ای از اصولگرایان معتقدند، چون ما رقیب جدی نداریم، پس باید وارد وزن‌کشی‌های درون‌گفتمانی شویم و تنور انتخابات را به این شیوه گرم کنیم، اما من معتقدم این تلقی غلطی است که ما رقیب نداریم. حداقل بیش از هزار نفر از جریان رقیب در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. این ثبت‌نام به این معناست که می‌خواهند در انتخابات حضور جدی داشته باشند، پس با این فرض‌های غلط نباید پوست موز زیر پای جریان انقلاب انداخت.

*وحدت یک امر ذاتی نیست. ما گروه‌های متکثری هستیم که این گروه‌های متکثر مبانی مشترکی دارند، ولی رویکرد‌های این گروه‌ها متفاوت است. خب در این شرایط رسیدن به وحدت به طور طبیعی مشکلاتی دارد. در سازوکار‌های قبلی، وحدت را صرفاً در احزاب می‌دیدند، به این معنا که احزاب حضور پیدا و هر کدام افرادی معرفی می‌کردند و در نهایت یک فهرستی نهایی می‌شد. ما در شورای ائتلاف شخصیت‌های حقوقی و حقیقی را وارد کردیم، همچنین افرادی که ظرفیت اجتماعی و کاریزما داشتند هم در شورای ائتلاف حضور دارند و همه این‌ها زیر یک چتر قرار گرفتند. احزاب هم حضور دارند، اما فهرستی ارائه نمی‌کنند. این سازوکار در انتخابات مجلس یازدهم جواب داد و ما موفق شدیم بیش از ۲۰۰ نماینده وارد مجلس کنیم. در انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری هم رویکرد شورای ائتلاف موفقیت‌آمیز بود.

* وحدت کار سختی است. بالاخره گروه‌های مختلف دنبال این مسئله هستند که حضور بیشتری در فهرست‌ها داشته باشند. این نوع کنش‌ها به نظر من رقابت سالمی است، اما مهم این است که شما با چه سازوکاری می‌خواهید وحدت ایجاد کنید. برخی گروه‌ها معتقدند وحدت یعنی پیروی همه از ما، یعنی ما هستیم، بقیه ذیل ما قرار گیرند، این نوع وحدت در نگاه ما شدنی نیست.

*ما در شورای ائتلاف، وحدت را بر اساس مدل تنازل طراحی کردیم، در رویکرد‌ها ممکن است تنازل کنیم، یعنی یک جا‌هایی شما کوتاه بیایید، یک جا‌هایی هم من کوتاه بیایم و در نهایت به یک نقطه تعادل برسیم. ما همین مدل را در انتخابات گذشته اجرا کردیم. این موارد نکات مثبتی در انتخابات گذشته بود، برخلاف اینکه برخی سعی دارند آن را منفی جلوه دهند. به نظر من در جریان انقلاب سازوکار وحدت پیشرفت کرده و از سوی دیگر تمرین کار سیاسی باعث شده است قدرت انعطاف و تحمل گروه‌ها و افراد هم بیشتر شود، برای همین در انتخابات گذشته با همه سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت و تا وقت اضافه وحدت حاصل نشده بود، اما در نهایت به وحدت رسیدیم.

یعنی برخی دوستان در وقت اضافه به جمع ما پیوستند. برای رسیدن به این وحدت مجبور شدیم در برخی جا‌ها از فرایند خودمان در شورای ائتلاف عدول کنیم. شورای ائتلاف حتی در دقیقه ۹۶ هم حاضر شد برای وحدت مذاکره کند و دوستان همجنس خود را در فهرست جا دهد. ما از این مسئله خیلی آسیب دیدیم چراکه فرایندی را طی کرده بودیم و به فرایند خود باور داشتیم، اما به خاطر هدف مهم وحدت از برخی مسائل خود عدول کردیم. ما هزینه وحدت را پرداخت کردیم و هزینه‌های سختی هم بود.

*ما رقیب جدی داریم. یک رقیب برون‌گفتمانی و در داخل گفتمان هم برخی نشان دادند به دنبال فهرست جدا هستند. برای داغ کردن فضای انتخابات نباید به ایجاد اختلافات دامن بزنیم.

*اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات اسفند حتماً فهرست خواهند داد. به ثبت‌نام‌ها هم نگاه کنید نشان می‌دهد که افراد این جریان هستند. معتقدم جریان آقای لاریجانی هستند هم حضور جدی در انتخابات خواهند داشت و مدلی انتخاباتی بر اساس ظرفیت نمایندگان ادوار طراحی کرده‌اند.

* در انتخابات سال‌۹۸ شهادت سردار سلیمانی فضای کشور را تغییر داد و در رأی‌دهی و نگاه مردم تأثیر داشت. معتقد هستم در حال حاضر عملیات طوفان‌الاقصی بی‌تأثیر بر فرایند انتخابات نخواهد بود. آینده همین مسئله می‌تواند در انتخابات ما مؤثر واقع شود، یعنی اگر جریان حماس پیروز شود، فضای کشور و منطقه تغییر می‌کند و در انتخابات هم تأثیر می‌گذارد و اگر خدای نکرده شکست بخورد هم تأثیر منفی می‌گذارد.

* در یکی‌دو هفته اخیر چند همایش انتخاباتی برگزار شد که شروع این همایش‌ها را «مبنا» (مجمع بیداری نیرو‌های انقلاب) در حرم حضرت امام خمینی (ره) زد. بعد از آن «شریان»، بعد جبهه پایداری و در نهایت هم تحول‌خواهان همایش انتخاباتی برگزار کردند. برخی برگزاری این همایش‌ها را وزن‌کشی سیاسی و نشان‌دهنده نوعی اختلافات داخلی تحلیل می‌کنند. مخصوصاً همایش مبنا که برخی حتی ابتدا تصور کردند سازوکار جدیدی به جای شورای ائتلاف است. نگاه شما به این تحلیل‌ها چیست؟

* اتفاقاً برگزاری این همایش‌ها را نقطه مثبت شورای ائتلاف می‌دانم. شورای ائتلاف یک حزب نیست بلکه چتر فراگیری برای همه جریانات انقلابی است. شورای ائتلاف معتقد است هر چقدر جریانات داخل این شورا تحرک بیشتری داشته باشند، می‌تواند این تحرکات به افزایش مشارکت کمک کند و ظرفیت رأی شورا را افزایش دهد. تحول‌خواهان یک ظرفیت هستند، مجموعه‌های نزدیک به آقای قالیباف ظرفیتی دیگر و همینطور هر مجموعه دیگر، مثلاً گروه‌های اجتماعی مرجع، بنابراین تحرک این مجموعه‌ها به شکل‌گیری تکثر در عین وحدت منجر می‌شود. شورای ائتلاف که خود تشکیلات و ساختاری به آن معنا ندارد بلکه بیشتر نخ تسبیح جریانات مختلف است.

* نشست مبنا اتفاق خاصی نبود، اما، چون در فضای سرد انتخاباتی برگزار شد، باعث شد برخی تحلیل‌ها شکل بگیرد. مبنا جریان مقابل شورای ائتلاف نیست بلکه ذیل آن است. متأسفانه برخی دوستان به اختلافات بیشتر از اشتراکات علاقه دارند.

* در آسیب‌شناسی‌ای که از مجلس یازدهم انجام می‌‎دهم، به این نتیجه رسیده‌ام که در جوان‌گرایی مقداری دچار افراط شده‌ایم. وقتی به مجلس نگاه می‌کنم، این احساس را دارم. مجلس توانمند، کارآمد و انقلابی است، اما تجربه لازم در برخی نمایندگان وجود ندارد، بنابراین ما در انتخابات امسال در فهرست باید بین جوان‌گرایی و تجربه به یک نقطه تعادل برسیم. خود بنده به این جمع‌بندی رسیده‌ام که جوان و سن جوانی در هر مجموعه‌ای متفاوت است. در مجلس نمی‌توانید به بهانه جوان‌گرایی یک جوان ۲۵ ساله یا ۳۰ ساله را وارد کنید و بگویید من جوان‌گرایی کرده ام. این فرد در نهادی مثل مجلس نوجوان محسوب می‌شود. زمانی میانگین سنی مجلس مثلاً ۶۰ ساله است، ما هدفگذاری می‌کنیم که این را به ۴۵ سال برسانیم، این سن در مجلس جوان محسوب می‌شود که هم تجربه لازم را دارد و هم دارای نشاط جوانی است، اما همین فرد ۴۵ ساله در یک اداره دولتی در آستانه بازنشستگی قرار دارد و جوان محسوب نمی‌‎شود

* آقای نادران از افراد توانمند، خوش‌فکر و خوش‌طرح بوند، اما به دلیل فرازوفرود‌هایی که در این مجلس طی شد، باعث شد آن ظرفیت و کارآمدی که ما فکر می‌کردیم در مجلس یازدهم به کار بگیرد و بسیار کارآمدو تأثیرگذار باشد. وی به دلیل حواشی‌ای که ایجاد شد، نتوانست این نقش را ایفا کند. حواشی‌ای که دوروبر او برخی ایجاد کردند یا خودش ناخواسته به برخی حواشی دامن زد، باعث شد از متن باز بماند.

*می‌گفتند که باید شورای ائتلاف سه نفر نماینده به شورای وحدت بفرستد، ما هم می‌گفتیم که شورای ائتلاف بالاخره یک فرایندی را طی کرده و موفقیت‌هایی هم داشته است، هیچ موقع یک جریان موفق را در جریان دیگری که ادغام نمی‌کنند. همچنین شورای ائتلاف متشکل از ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی است، این‌ها نمی‌پذیرند که ما در یک سازوکار دیگر حضور پیدا کنیم. اگر ما به شورای وحدت نماینده می‌فرستادیم، قطعاً شورای ائتلاف دچار فروپاشی می‌شد. شورای ائتلاف نپذیرفت و اعلام کرد شما مبتنی بر فرایند پیروزی‌ای که ما داشتیم، همچنان همان فرایند را طی کنید. شما هم افراد خود را معرفی کنید که شورای وحدت نپذیرفت و معتقد بود هر دو فرایند خود را جلو بریم و در نهایت دو تا فهرست را به صورت مساوی و ۵۰ از ما و ۵۰ از شما ادغام کنیم. ما این مسئله را نپذیرفتیم. در مورد پایداری هم همین شد. ما از ابتدای کار در ارتباط بودیم، اما دوستان پایداری در جلسات ما شرکت نمی‌کردند. با پایداری در آخرین دقایق شب و با پادرمیانی بزرگان به وحدت رسیدیم.

* ما در انتخابات مجلس گذشته به این نتیجه رسیده بودیم که وحدت با پایداری ممکن نیست و بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده بودیم چراکه از جلسات چند ساعته نتیجه نگرفتیم. در این انتخابات مجلس یازدهم پایداری می‌گفت که یکی از گزینه‌های مهم شورای ائتلاف (آقای قالیباف) از فهرست حذف شود تا ما وحدت کنیم. ما قبول نداشتیم، گفتیم در انتخابات و این فهرست، این فرد جزو خط قرمز‌های ماست.

* در نشست نهایی این موضوع به جمع‌بندی رسید و پایداری پذیرفت. یکی هم بحث افراد بود. پایداری می‌گفت ما فهرستی داریم و شما هم فهرستی دارید. حالا بیایید بنشینیم، دو فهرست را یکی کنیم، یعنی نصف-نصف. این پیش نمی‌رفت، ما یک فرایندی را طی کردیم و نمی‌توانستیم کل فرایند را کنار بگذاریم. بالاخره کار کشید به دقایق آخر و فشار مردم برای وحدت هم وجود داشت، در نهایت ۱۲ونیم شب به نتیجه رسیدیم. با اینکه ما پوستر‌های فهرست خودمان را هم چاپ کرده بودیم، اما نگه داشتیم و مجبور شدیم هفت نفر را حذف و هفت نفر از پایداری اضافه کنیم.

* هزینه سنگینی برای وحدت پرداخت کردیم، چون هفت نفری حذف شدند که فرایند شورای ائتلاف را به صورت کامل طی کرده بودند و ما شرمنده این افراد هستیم و هنوز از ما گلایه‌مند هستند. کار در این حد جلو رفته بود که عکس این افراد در پوستر‌ها هم چاپ شده بود.

* من با شناختی که از آقای خاتمی دارم، فکر می‌کنم قطعاً پشت تحریم مطلق قرار نخواهد گرفت، بنابراین او یا جزو تحریم‌های اعمالی خواهد بود یا به صورت محدود در انتخابات کنشگری و مشارکت خواهد کرد. خاتمی تحریمی نخواهد شد، ولی اینکه مثل گذشته هم بیاید تکرار کند هم بعید می‌دانم تکراری در کار باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین