|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۳۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:'نگار آذر پیرا' یکی از محققان این دانشگاه در بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی موفق به کسب رتبه دوم علوم بالینی این جشنواره شد.
این محقق برگزیده گفت:امسال در ارزیابی های جشنواره رازی فعالیت هشت سال گذشته شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت و 30 درصد از امتیاز کل این جشنواره مربوط به مقاله ارائه شده محققان و 70 درصد مابقی به کارنامه پژوهشی هشت ساله پژوهشگر اختصاص داشت.

نگار آذر پیرا در باره نحوه برگزیده شدن تحقیقاتش در این جشنواره و پژوهش بر روی یک داروی مورد استفاده بیماران قلبی بیان داشت: ژن جمعیت ایرانی در واکنشی به یک داروی قلبی با سایرین متفاوت است.

وی افزود:متابولیسم و تاثیرگذاری داروها در افراد مختلف تا حدی مربوط به خصوصیات ژنتیکی آنهاست که اصطلاحا با عنوان 'فارماکوژنیک' از آن یاد می شود.

این محقق بیان کرد:بیمارانی که استنت قلبی می گذراند برای این که در پی آن لخته ایجاد نشود داروی کلوپیدوگرل (PLAVIX ) مصرف می کنند .

وی اضافه کرد: در این پژوهش تاثیر این دارو با چسبندگی پلاکتی و خصوصیات دموگرافیک بیماران از جمله سن ، جنس، دیابت، فشارخون ، خصوصیات استنت استفاده شده ، به همراه ژنتیک فرد در مورد 3 ژن CYP2C19، CYP3A5 و P2Y12 مورد بررسی قرار گرفت .

آذرپیرا گفت : در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که پلی مورفیسم ژنتیکی سه ژن یاد شده به همراه عوامل غیر ژنتیکی مسوول تفاوت های بین فردی بیماران درجواب به داروی کلوپیدوگرل نمی باشد،امابه نظرمی رسد که ژنتیک جمعیت ایرانی با سایر جمعیت ها متفاوت باشد.

وی اظهار داشت : این پژوهش با حضور دکتر سها نمازی ، دکتر جواد کجوری و دکتر آندیا خلیلی انجام گرفت .

بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با هدف تجلیل از محققان برجسته ایرانی داخل و خارج از کشور و محققان منطقه خاورمیانه و کشورهای عضو سازمان علمی ، فرهنگی و آموزش اسلامی(آیسسکو) برای معرفی فعالیت های تحقیقاتی برتر علوم پزشکی با تاکید بر جنبه های نو آوری در دی امسال برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین