|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۳۷۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملا شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید. طبعا گسترش دامنه جنگ در منطقه در هفته‌های گذشته بخشی از واکنش طبیعی نیروهای مقاومت در منطقه علیه این اقدام یکجانبه و حمایت کامل نظامی آمریکا از حملات اسرائیل و کشتار و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی بود.

وزیر امور خارجه در مصاحبه با الجزیره در خصوص آتش بس موقت در غزه گفت: این آتش بس موقت باید تبدیل به یک آتش بس دائم شود، در غیر این صورت منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره در خصوص نقش ایران در ایجاد آتش بس موقت در غزه گفت: در سطح دیپلماسی سران، رئیس جمهور کشورم از آغاز این بحران تلاش جدی را شروع کردند تا از طرق سیاسی و بین المللی مانع کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و کرانه باختری شوند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با سران تعدادی از کشورهای اسلامی ابتکارات مهمی را مطرح کردند؛ ایده برگزاری نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در سطح سران، برگزاری نشست سران بریکس، تماس‌ها، گفت و گوها و حتی انجام سفرهایی برای متوقف کردن جنایات جنگی در دستور کار رئیس جمهور کشورمان قرار داشت.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

پرسش: جناب وزیر، دیدگاه شما نسبت به آتش بس موقتی که به اجرا درآمده است، چیست؟

امیرعبداللهیان: قبل از هر چیز مایلم به همه بینندگان شبکه الجزیره عرض سلام داشته باشم و همچنین از همه دست‌اندرکاران شبکه الجزیره که در حدود 6 هفته گذشته مظلومیت و ایستادگی مردم غزه و کرانه باختری را برای اطلاع جهانیان به تصویر کشیدند، یک تشکر ویژه داشته باشم . در عین حال با همه بازماندگان خبرنگارانی که در این مدت به دست جنایتکاران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، ابراز همدردی و ادای احترام می‌کنم. خبرنگارانی که تنها رسالت خود را انجام می‌دادند و به شکلی کاملاً غیرانسانی توسط رژیم اسراییل به شهادت رسیدند.

ما خرسندیم که شاهد توقف موقت جنایات جنگی صهیونیست‌ها و نسل کشی آنها علیه مردم فلسطین هستیم. امیدواریم که این امر شروعی برای استمرار آتش بس و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی باشد.

البته مایلم به صراحت اعلام کنم که رژیم اسرائیل بدون حمایت کامل آمریکا قادر نبود چنین جنایاتی را برای چندمین بار علیه فلسطین مرتکب شود. مسئولیت آنچه که در 6 هفته گذشته شاهد بودیم به طور مستقیم متوجه آمریکا و جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل است.

پرسش: آیا شما در این آتش بس نقش داشتید؟

امیرعبداللهیان: طبعا، در سطح دیپلماسی سران، رئیس جمهور کشورم از آغاز این بحران تلاش جدی را شروع کردند تا از طرق سیاسی و بین المللی مانع کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و کرانه باختری شوند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با سران تعدادی از کشورهای اسلامی ابتکارات مهمی را مطرح کردند؛ ایده برگزاری نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در سطح سران، برگزاری نشست سران بریکس، تماس‌ها، گفت و گوها و حتی انجام سفرهایی برای متوقف کردن جنایات جنگی در دستور کار رئیس جمهور کشورمان قرار داشت. از طرف دیگر ما هم در دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه ایران به طور گسترده با همکاری همه همکارانم تلاش کردیم تا مانع تداوم جنایات رژیم صهیونیستی باشیم و از طریق ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و بین المللی بتوانیم این شرایط را به نفع مردم فلسطین رقم بزنیم. در عین حال از همان هفته دوم این تجاوزات، در ارتباط مستقیم با نخست وزیر محترم در قطر و وزرای امور خارجه مصر و دیگر کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای غربی تا آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی بودیم و تلاش شد تا بتوانیم همه ظرفیت‌های دیپلماتیک را در این رابطه فعال نگه داریم. و البته تشکر ویژه‌ای دارم از جناب امیر و نخست وزیر کشور دوست و برادر قطر که ما به طور مستمر باهم در تماس هستیم و البته دو طرف تلاش کردیم تا با ارتباط نزدیک با رهبران سیاسی حماس برای رسیدن به مرحله توقف تجاوزات و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق فلسطینی‌ها و کمک به آنها در این مرحله اقداماتی را انجام دهیم.

اما مهم این است که این تجاوز و جنایات باید متوقف شود و این آتش بس موقت باید تبدیل به یک آتش بس دائم شود، در غیر این صورت منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها باید تبعات سخت هرگونه عدم توقف پایدار جنایات جنگی اسرائیل را بپذیرند.

پرسش: در این خصوص، طرف اسرائیلی گفته است که عملیات نظامی بعد از این آتش بس - که طبق آخرین اطلاعات ممکن است تا 10 روز ادامه پیدا کند - از سر گرفته خواهد شد. در خصوص این سناریو، یعنی از سرگیری جنگ، که قبلا در مورد آن هشدار داده بودید و اکنون نیز نسبت به عواقب آن هشدار دادید، آیا همچنان احتمال گسترش درگیری منطقه ای وجود دارد؟

امیرعبداللهیان: اسرائیل از ادامه و توسعه جنگ استقبال خواهد کرد، اما در صورتی این وضعیت مورد استقبال اسرائیل خواهد بود که مثل شش هفته گذشته نظامیان آمریکا و همه بخش‌های امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای آمریکا به صورت کامل در کنار رژیم جعلی اسرائیل قرار داشته باشند و اقدامات خود را در کمک به نسل کشی رژیم اسرائیل ادامه دهند. ما از طریق واسطه‌هایی مطلع شدیم که در 10 روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این گونه ادامه دادن به حمایت از اسرائیل حتی به نفع سیاستمداران آمریکا و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم را برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل و رسیدن به یک آتش بس پایدار، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، جلوگیری از کوچ اجباری و احترام به حقوق فلسطینیان دارد. امیدواریم که این اخباری که به ما منتقل شده است، صحت داشته باشد. طبعاً راستی آزمایی آن اینگونه خواهد بود که آمریکا رژیم اسرائیل را وادار نماید که به استمرار این آتش بس پایبند باشد و این آتش بس موقت تبدیل به یک آتش بس پایدار شود.

پرسش: فقط از باب تأکید می پرسم؛ از فرمایش شما این طور استنباط می کنم که برای تضمین عدم گسترش جنگ در منطقه، کانال های ارتباطی با ایالات متحده آمریکا وجود دارد. همین طور است؟

امیرعبداللهیان: ما پیام‌هایی را در شش هفته گذشته از آمریکا از طریق دیپلماتیک، به طور مشخص از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع ایالات متحده آمریکاست، دریافت کردیم. آمریکایی‌ها همواره در پیام‌ها تاکید کرده‌اند که به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند. البته ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملا شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید. طبعا گسترش دامنه جنگ در منطقه در هفته‌های گذشته بخشی از واکنش طبیعی نیروهای مقاومت در منطقه علیه این اقدام یکجانبه و حمایت کامل نظامی آمریکا از حملات اسرائیل و کشتار و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی بود.

پرسش: در همین ارتباط، با وجود احتمال استمرار و تشدید عملیات نظامی اسرائیل، اگر مقاومت از ایران خواستار مداخله مستقیم و گسترش جنگ شود، چه؟

امیرعبداللهیان: ما معتقدیم در چارچوب حقوق بین‌الملل اشغال یک پدیده شوم و اقدامی است که هیچگاه به رسمیت شناخته نمی‌شود. یکی از رسانه‌های آمریکایی از من سؤال کرد که چرا ایران رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد در حالی که بیشتر دولت‌ها در جهان رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند؟ پاسخ ما این بود که سرزمین فلسطین متعلق به مردم فلسطین است و نه متعلق به بیشتر دولت‌های جهان، پس این مردم فلسطین هستند که باید نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرند. بر اساس حقوق بین‌الملل سرزمین اشغال شده قواعد خاص خود را دارد و مردمانی که تحت سلطه قدرت اشغالگر قرار دارند، از این حق برخوردارند که برای آزادی سرزمین خود حتی سلاح حمل کنند و اقدام مسلحانه انجام دهند. ما در چارچوب حقوق بین‌الملل و ارزش‌های انسانی و دینی معتقد هستیم که کمک به مردم فلسطین در مقابل اشغالگری و حمایت سیاسی از سرزمین اشغال شده فلسطین ، موضوعی است که هم مبنای حقوقی و هم مبنای انسانی ، اسلامی و دینی دارد.

پرسش: اسرائیل اخیراً از گسترش دایره عملیات خود علیه رهبران مقاومت اسلامی سخن گفته و این که آن ها را در هر جا که باشند، مورد هدف قرار خواهد داد. اگر این اتفاق در خاک ایران رخ دهد چه؟

امیرعبداللهیان: رژیم اسرائیل جز ترور، کشتار و تجاوز در 75 سال گذشته کار دیگری را در این منطقه انجام نداده است. نتیجه اقدامات رژیم صهیونیستی ناامن سازی هرچه بیشتر منطقه و جهان اسلام بوده است. طبعاً این رژیم اشغالگر در ادامه هم همین روش را دنبال خواهد کرد. طبیعی است صهیونیست‌ها اگر بتوانند در هر بخشی از جهان اسلام به ترور و اقدامات تجاوزگرانه خود ادامه خواهند داد. صهیونیست‌ها برای تجزیه کشورهای اسلامی به چند بخش اقدامات زیادی را در 75 سال گذشته انجام دادند. در این چارچوب هم به اقدامات خود برای تفرقه و تجزیه کشورهای اسلامی ادامه خواهند داد.

ما با صدای بلند همواره در حمایت از فلسطین و مقاومت سخن گفته‌ایم. البته برای موضوع فلسطین راه حل سیاسی و دموکراتیکی را در سازمان ملل متحد به ثبت رسانده‌ایم. بر مبنای آن راهکار سیاسی، حل مسأله فلسطین در جهان کنونی برگزاری یک رفراندوم بین ساکنان اصیل فلسطین شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است؛ رفراندومی که زیر نظر سازمان ملل متحد و با مشارکت مالی سایر دولت‌ها انجام شود و یک بار پس از 75 سال تجاوز به سرزمین تاریخی فلسطین، مردم فلسطین شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.

طبعاً هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران با پاسخی پشیمان کننده مواجه خواهد شد.

پرسش: به موضوع راهکار ایران برای حل مسأله فلسطین خواهیم پرداخت، اما پیش از آن، درخصوص هدف قرار دادن منافع و پایگاه‌های آمریکایی در عراق توسط گروه‌های مسلح اتهاماتی متوجه ایران است. اسرائیل نیز به دلیل توقیف کشتی متعلق به یک تاجر اسرائیلی توسط جماعت حوثی انصارالله، ایران را مستقیما مورد اتهام قرار داده است. آیا نگرانید که این اتهامات ممکن است منجر به تشدید اوضاع شود؟

امیرعبداللهیان: در منطقه گروه‌هایی به نام مقاومت به عنوان یک واقعیت وجود دارند، اما باید به ریشه‌ها پرداخت. حزب الله امروز یک گروه بزرگ و تأثیرگذار مقاومت در لبنان است. اما چه چیزی باعث شد حزب‌الله به وجود بیاید؟ تجاوز رژیم صهیونیستی به اراضی لبنان. لبنانی‌ها تصمیم گرفتند و گروه مقاومتی به نام حزب الله شکل گرفت و این گروه در دفاع از سرزمین و امنیت لبنان و فراتر از آن امنیت منطقه و در مبارزه با صهیونیسم و تروریسم داعش اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است که نتیجه آن امنیت بیشتر لبنان و منطقه بود.

در عراق از سال 2003 که آمریکا عراق را اشغال کرد تا سال 2011 و پس از آن در مقابله با داعشی که بنا به تصریح خانم هیلاری کلینتون توسط آمریکا به وجود آمد، جوانانی به طور خودجوش گروه‌هایی را تشکیل دادند تا از سرزمین خود در برابر تروریسم دفاع کنند. تشکیل این گروه‌های مقاومت در سوریه و یمن هر کدام ریشه هایی دارد. آنها در 6 هفته گذشته برای دفاع از بخشی از امت عربی اسلامی که در فلسطین، در غزه و کرانه، ساکن هستند، تکلیف خود را انجام دادند. همان طور که حماس خود تصمیم گرفت عملیات طوفان الاقصی را انجام دهد و خود عمل کرد، این گروه‌ها هم خود رأسا تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. ما از آمریکایی‌ها شنیده‌ایم که به برخی از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه توسط این گروه‌ها حملاتی انجام شده و زد و خوردهایی بین آمریکا و این گروه‌ها وجود داشته است. ما هم در این رابطه پیام‌هایی را از آمریکا دریافت کرده‌ایم اما پاسخ ما به پیام‌های آمریکا این بود که ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم و این گروه‌ها در قالب منافع کشور خود، امنیت منطقه و دفاع از امت عربی - اسلامی اقدام می‌کنند.

پرسش: به راهکاری که از منظر ایران برای حل مسأله فلسطین مطرح کردید، باز می‌گردیم. در حال حاضر صحبت از احیای روند راهکار دو کشوری است. دیدگاه شما در این باره چیست؟

امیرعبداللهیان: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطینیان به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کنیم. راهکار سیاسی ایران مبتنی بر برگزاری رفراندومی بین ساکنان اصیل فلسطین - شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان - و تعیین سرنوشت از طریق رفراندوم است. ما معتقدیم این مردم اصیل فلسطین هستند که باید تصمیم بگیرند. وقتی از مردمان اصیل فلسطین سخن می‌گوییم، علاوه بر مسلمانان و مسیحیان، به حقوق مردمان یهودی اصیل فلسطینی نیز توجه داریم. طبعاً جمهوری اسلامی ایران به انتخاب، رأی و نظر مردمان اصیل فلسطین احترام خواهد گذاشت.

پرسش: اخیرا در مورد آینده غزه پس از جنگ صحبت‌های زیادی می‌شود، مشخصا وزیر امور خارجه آمریکا چندین بار در این رابطه صحبت کرده است. تصور شما از وضعیت غزه بعد از جنگ و همچنین وضعیت منطقه به طور کلی چیست؟

امیرعبداللهیان: علی رغم گذشت 6 هفته از تجاوزات گسترده صهیونیست‌ها علیه غزه، و در حالی که آن ها اعلام می کردند هدفشان نابودی حماس است، حماس در غزه استقرار و بر آن کنترل و اشراف دارد. من شب گذشته با آقای شیخ اسماعیل هنیه در دوحه گفتگو داشتم و روز قبل از آن در بیروت با گروهی از رهبران جهاد اسلامی و حماس دیدار داشتیم آنها اطمینان دادند که تاکنون تنها حداکثر 10 تا 12 درصد از امکانات تسلیحاتی که در درون غزه در اختیار دارند و نیروهای مقاومتی که در اختیارشان هست را وارد صحنه مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی در غزه کردند و حدود 90 درصد از توان، نیروی انسانی و تسلیحات هنوز در اختیارشان هست. لذا از وضعیت قوی برخوردارند. فراموش نکنیم که هم اداره غزه و مردمان غزه و هم اداره جنگ و مقابله با رژیم صهیونیستی بر عهده حماس است. علی رغم حضور و همراهی تمام عیار آمریکا و برخی دیگر از کشورهای متحد آمریکا با رژیم اسرائیل آنها نتوانستند در 6 هفته گذشته حماس را نابود کنند. حماس یک واقعیت است که ریشه در درون فلسطین دارد. حماس بخشی از مقاومت فلسطینی است. ما معتقدیم آینده غزه توسط مردم فلسطین و مقاومت فلسطین رقم خواهد خورد.

مایلم به صراحت اعلام کنم: اگر ایالات متحده آمریکا تصور کند می‌تواند برای اداره غزه پسا جنگ به جای مردم فلسطین تصمیم بگیرد، این یک تفکر و تصور کاملاً خطاست. همان طور که آمریکا در سال 2006 و تحولات پس از آن در مورد لبنان تلاش زیادی کرد، در درجه اول برای نابودی و حذف حزب الله در لبنان و سپس برای خلع سلاح حزب‌الله در لبنان، لیکن هیچ یک از این آرزوها به مرحله عمل نرسید و امروز حزب الله یکی از قوی‌ترین نیروهای مقاومت در منطقه است به گونه‌ای که تنها در 6 هفته گذشته بیش از 28 بار آمریکا و برخی کشورهای غربی به حزب‌الله پیام دادند و گفتند: «لطفاً خویشتن داری کنید و مانع توسعه جنگ علیه رژیم اسرائیل شوید.» پس آینده غزه را مردم فلسطین رقم خواهند زد. آینده فلسطین را مردم فلسطین تعیین خواهند کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین