|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۷۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
افزایش بادهای جنوبی و گرم در گیلان سبب شد آتش در دامنه‌های کوهستانی و اراضی جنگلی لحظه به لحظه گسترش بیشتری یابد به طوری اکنون در بخشی از شهرستان‌های ماسال، سیاهکل، رودبار، شفت و لاهیجان با حریق نسبتا شدیدی مواجه هستیم که کار را برای نیروهای امدادی سخت کرده است.

فارس: به دلیل صعب العبور بودن برخی از نقاط کوهستانی، استاندار گیلان دستور داد تا در صورت لزوم بالگرد آب‌پاش به این نقاط اعزام شود.

از صبح روز گذشته شاهد وزش بادهای جنوبی و گرم در گیلان و به ویژه در ارتفاعات شهرستان‌های کوهستانی هستیم که همین امر باعث ایجاد حریق در برخی از مناطق شده است.

افزایش بادهای جنوبی و گرم در گیلان سبب شد آتش در دامنه‌های کوهستانی و اراضی جنگلی لحظه به لحظه گسترش بیشتری یابد به طوری اکنون در بخشی از شهرستان‌های ماسال، سیاهکل، رودبار، شفت و لاهیجان با حریق نسبتا شدیدی مواجه هستیم که کار را برای نیروهای امدادی سخت کرده است.

به همین منظور اسدالله عباسی استاندار گیلان در ساعات ابتدایی روز گذشته جلسه ستاد مدیریت بحران را به صورت ویدئو کنفرانس با فرمانداران تمامی شهرستان‌ها برگزار کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان در گفت‌وگویی می‌گوید، روز جمعه به محض هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر وقوع وزش بادهای جنوبی در گیلان، تمامی فرمانداران در آماده‌باش بوده و در همان روز جمعه و سپس صبح شنبه جلسه ستاد مدیریت بحران را برگزار و دستوراتی به فرمانداران ابلاغ شده است.

همچنین به دستور عباسی، مرخصی تمامی فرمانداران لغو و به آنان دستور داده شد تا در صورت نیاز تمامی نیروهای دستگاه‌های امدادی خود را به شهرستان‌های مجاور که‌دچار حریق شدند اعزام کنند که این امر در ۴۸ ساعت گذشته انجام شده است.

یک ونیم هکتار جنگل در دل گیلان سوخت

همچنین آنطور که محمدرضا حق‌بین سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان می‌گوید، حریق در ارتفاعات استان از ساعت ۱۴ روز گذشته در شهرستان تالش و روستاهای چوبر و کله‌سرا آغاز و علیرغم مهار آتش در همان ساعات ابتدایی، یک و نیم هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شد.

به دلیل وزش شدید باد گرم، اکثر شهرستان‌های کوهستانی گیلان طعمه حریق شدند که این امر در ارتفاعات لاهیجان، فومن، سیاهکل و لنگرود با شدت بیشتری همراه بود ولی تیم‌های امدادی، مردمی و بسیج پای کار بوده و به اطفای کامل حریق کمک کردند.

طبق گفته‌های حق بین سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان، روستای اسبراهان سیاهکل، کیاکلایه لنگرود، پارک ملی بوجاق آستانه اشرفیه، روستای چره پشت ماسال و تالش طعمه حریق شده بودند که عمدی و یا غیر عمدی بودن آتش در دست بررسی است ولی آتش در آن نقاط هم مهار شد.

به گفته محمد رضا باقری بخشدار خورگام، طی سه روز گذشته شاهد وقوع حریق در بخش خورگام و در دامنه کوه درفک بودیم که بلافاصله در همان دقایق اولیه ایجاد حریق، تیم‌های امدادی و مردمی در محل حاضر شدند.

آنطور که بخشدار خورگام می‌گوید علیرغم اطفای حریق در ۲ روز گذشته ولی باز هم بخشی از اراضی جنگلی در دامنه کوه درفک دچار آتش جزئی است که با تلاش نیروهای امدادی، هلال احمر، آتش نشانی و مردمی امروز مهار شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

یکی از مشکلات موجود صعب العبور بودن مسیر رسیدن به نقطه آغاز حریق به ویژه در ارتفاعات ماسال، فومن و سیاهکل است که همین امر منجر به کندی مهار آتش در آن مناطق شد.

دستور استاندار گیلان برای اعزام بالگرد آب‌پاش به نقاط‌صعب العبور

به همین منظور اسدالله عباسی استاندار گیلان دستورات لازم در خصوص اعزام بالگرد در صورت لزوم برای مهار حریق در نقاط صعب العبور را صادر کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران از هیچ تلاشی برای مهار آتش در اراضی منابع طبیعی و جنگلی دریغ نکرده و اکنون بخش اعظمی از آتش مهار شده و تنها چند نقطه باقی مانده است.

بر اساس گفته‌های حق‌بین، نیروهای مردمی از روز گذشته تاکنون در مناطق جنگلی حضور دارند و نیاز هست مشارکت همه دستگاه‌های متولی و مسؤول و همچنین شمار گروه‌های مردمی در این اطفا به سبب صعب‌العبور بودن بااحتیاط افزایش پیدا کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین