|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۳۷۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: امیدوار هستیم انگیزه حاصل از عملیات آزادی و این توافق چهار روزه به ما این امکان را بدهد که این توافق را پس از اتمام چهار روز تمدید کرده و وارد مذاکرات جدی‌تری درباره باقی اسرا شویم.

ایسنا: جنبش حماس از تلاش‌های خود برای تمدید آتش‌بس در نوار غزه پس تکمیل توافقی که با میانجیگری قطر و حمایت مصر و آمریکا جهت آزادسازی ۵۰ اسیر صهیونیست در مقابل ۱۵۰ اسیر فلسطینی حاصل شد، خبر داد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به دنبال آن است توافق آتش‌بس انسانی که چهار روز ادامه داشت و امروز وارد چهارمین روز خود شده و تا این لحظه سه گروه از اسرای رژیم صهیونیستی از غزه در مقابل سه گروه از اسیران و بازداشتی‌های فلسطینی از زندان‌های این رژیم آزاد شده‌اند، تمدید شود.

این جنبش تصریح کرد: می‌خواهیم آتش‌بس را پس از اتمام مهلت چهار روزه، با افزایش تعداد اسرایی که قرار است آزاد شوند، مطابق آنچه در متن توافق آتش‌بس انسانی آمده، تمدید کنیم.

دو تن از رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره ضمن اشاره به اینکه قرارداد تبادل اسرای بزرگتری می‌تواند اجرا شود، گفتند: این آتش‌بس انسانی قابل تمدید است.

خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با الجزیره اظهار کرد: حماس در قرارداد تبادل اسرا مثبت برخورد کرد و بر پایبندی به بندهای این قرارداد تاکید دارد.

الحیه گفت: رژیم اشغالگر به اجرای تعهدات خود پایبند نیست، اما حماس از همان روز اول به دنبال بازگرداندن زنان و کودکان بازداشت شده به خانواده‌هایشان بود و تلاش بسیاری نیز برای تضمین آزادی تعداد بیشتری از غیرنظامیان بازداشت شده انجام داد.

این مسؤول حماس در ادامه تاکید کرد: حماس برای دستیابی به یک قرارداد فراگیر تبادل اسرا جدی است.

خبرگزاری فرانسه نیز عصر یکشنبه به نقل از یک منبع که آن را نزدیک به حماس توصیف کرد، گزارش داد، در حالی که نشانه‌ها از تداوم آتش‌بس جاری رو به افزایش است، حماس با تمدید آتش‌بس موافق است.

این منبع گفت: جنبش حماس به میانجی‌ها موافقت گروه‌های مقاومت با تمدید دو تا چهار روزه آتش‌بس فعلی را اعلام کرد.

او افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که مقاومت بتواند آزادی ۲۰ تا ۴۰ اسیر صهیونیست را تضمین کند.

پیش از این قطر که نقش محوری را در میانجیگری برای این توافق ایفا کرد، نسبت به تمدید این آتش‌بس ابراز امیدواری کرده بود.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: امیدوار هستیم انگیزه حاصل از عملیات آزادی و این توافق چهار روزه به ما این امکان را بدهد که این توافق را پس از اتمام چهار روز تمدید کرده و وارد مذاکرات جدی‌تری درباره باقی اسرا شویم.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی در ماساچوست با اشاره به موضوع آزادی یک دختر بچه آمریکایی از غزه، گفت: هدف من و ما این است که این آتش‌بس تا پس فردا ادامه یابد تا شاهد آزادی «گروگان‌های» دیگری و انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه باشیم.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره تاریخ احتمالی آزادی دیگر شهروندان آمریکایی گفت: در حال حاضر خبر قطعی ندارم که به شما بدهم.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دوست دارد آتش‌بس تا کی ادامه یابد، ضمن اشاره به نتایج مثبت انسانی این آتش‌بس گفت: تا زمانی که آزادی زندانی‌ها ادامه دارد.

او تصریح کرد: هدف من و هدف ما این است که این آتش‌بس پس از دوشنبه نیز ادامه یابد تا شاهد آزادی گروگان‌های دیگر و کمک‌های بشردوستانه بیشتر باشیم.

بایدن در ادامه مدعی شد: احساس می‌کنم همه گروه‌ها در منطقه به دنبال راهکاری برای پایان دادن به این وضع هستند تا تمامی گروگان‌ها آزاد شوند و حماس دیگر کنترل کامل غزه را ندارد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: صدها کامیون حامل کمک‌ها توانستند وارد نوار غزه تحت محاصره شوند تا غذا، آب، دارو و سوختی که به شدت مورد نیاز است، تامین کنند.

او تاکید کرد: آتش‌بسی که از سه روز قبل ادامه دارد، به نتایج نجات‌بخشی ختم شده و کمک‌هایی که به شدت مورد نیاز است، در حال انتقال و گروگان‌ها در حال خروج هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود بایدن با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) درباره بررسی تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که کابینه جنگ این رژیم امشب نشستی برای بررسی آتش‌بس با حماس خواهد داشت و ارزیابی‌ها در اراضی اشغالی حاکی از این است که آتش‌بس تمدید خواهد شد و شورای جنگ برای رایزنی در این خصوص نشست خواهد داشت.

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه نوشت: مذاکرات میان «اسرائیل» و جنبش حماس با هدف تمدید آتش‌بس موقت فعلی برای چهار روز دیگر در دست انجام است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت، مذاکره‌کنندگان امیدوار هستند که آتش‌بس فعلی برای چهار روز دیگر تمدید شده و ۴۰ تا ۵۰ بازداشتی دیگر آزاد شوند.

برخی منابع مصری شنبه اعلام کردند که قاهره نشانه‌های مثبتی از هر دو طرف برای تمدید آتش‌بس غزه دریافت کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسؤول آگاه قطری اعلام کرد که یک هیئت از دوحه روز شنبه برای بررسی تمدید احتمالی آتش‌بس برای چهار روز دیگر وارد اراضی اشغالی شد.

به گفته این مسؤول قطری، تیم عملیات قطر با برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی برای تضمین تداوم آتش‌بس و آزادی اسرا هماهنگی‌های لازم را انجام داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین