|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۳۷۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه تعجب جهان از انقلاب اسلامی نیز ناشی از همین عدم شناخت از جامعه ایرانی است، ابراز کرد: این جریان که توانست در مقابل تصورات بروز کند از دل قم و حوزه‌های علمیه برآمد.

فارس: قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه در درام‌های تلویزیونی و سریالی به جریان‌های انقلابی توجه نمی‌شود، گفت: در جریان‌های روشن فکری مسیر کسب تجربه و ساخت سریال‌های ضعیف فراهم است اما حزب اللهی‌ها متهم به ساخت فیلم‌های بی‌کیفیت هستند.

وحید جلیلی در نشست فیلم‌نامه نویسی دینی که امروز در سالن همایش‌های شهید آوینی دانشکده دین و رسانه برگزار شد، اظهار کرد: باید نگاه خود به فضای سینمایی اعم از تلویزیون، سینما، تئاتر و... را مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه محصولات در حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی تحت تاثیر جریانی مبنی بر نگاه منفی به سنت، فرهنگ و هویت جامعه ایرانی است، مطرح کرد: در آثار پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب این نگاه وجود داشته است.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه این تصویر از جامعه ایران نامتوازن بوده است، عنوان کرد: در ادبیات داستانی در طول 100 سال اخیر این جریان وجود داشته است و یک جامعه سیاه، کثیف، عقب افتاده و فاقد جذابیت و عناصر دوست‌داشتنی روایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگرچه استثنائاتی داشته‌ایم ولی غالب روایت به این صورت بوده است، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی و در زمان طاغوت، خود رژیم نیز این نگاه را دنبال می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه در دهه‌های 30 و 40 جرقه‌هایی در خلاف این جریان شکل گرفت، تصریح کرد: این جرقه‌ها به دلیل محدود بودن نتوانستند اتفاقی را در مقابل جریان لیبرال رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تصویر جدیدی را از جامعه ایرانی بیان می‌کند، یادآور شد: در ادبیات پیش از انقلاب اسلامی هیچ تصوری وجود ندارد که این جامعه بستر یک انقلابی است که تمام جریان‌های غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه تعجب جهان از انقلاب اسلامی نیز ناشی از همین عدم شناخت از جامعه ایرانی است، ابراز کرد: این جریان که توانست در مقابل تصورات بروز کند از دل قم و حوزه‌های علمیه برآمد.

*حوزه‌های علمیه همیشه به تحجر متهم بوده‌اند

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و روحانیون همیشه متهم به تحجر و دور بودن از جریان مدرنیته بوده‌اند، بیان کرد: این جریان روشن فکری و غرب زده اساس را بر انکار واقعیت‌ها قرار دادند ولی در سال 57 دچار شک سنگینی شدند.

جلیلی با بیان اینکه این جریان تلاش بسیاری کرده است که تمدن و فرهنگ ایرانی را تغییر دهند، اظهار داشت: جریان روشن فکری و غرب زدگی از پیش از امیرکبیر تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه از منظر درام در واقعیت جامعه اسلامی به یک جریانی رسیدیم که مملو از شخصیت‌های قهرمان است، مطرح کرد: پس از انقلاب اسلامی در فضای هنر و ادبیات شکوفایی عظیمی شکل می‌گیرد.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی اضافه کرد: برخی از جریان روشن فکری از انقلاب اسلامی کنار کشیدند و برخی دیگر نیز مسیر خود را تغییر دادند و به انقلاب پیوستند.

وی با بیان اینکه جمعی از جوانان انقلابی، خلاهای هنری پس از انقلاب را پرکردند، عنوان کرد: این جریان‌ها به تدریج هسته‌های فرهنگی را در جامعه شکل دادند.

جلیلی با اشاره به اینکه تا اواخر دهه 60 به مرور جریان تازه‌ای شکل گرفت، خاطرنشان کرد: متاسفانه به تدریج این جریان نیز دچار سانسورهایی در مقابل ادبیات دفاع مقدس شد.

وی با بیان اینکه در درام‌های تلویزیونی و سریالی به جریان‌های انقلابی توجه نمی‌شود، تصریح کرد: در جریان‌های روشن فکری مسیر کسب تجربه و ساخت سریال‌های ضعیف فراهم است ولی حزب اللهی‌ها متهم به ساخت فیلم‌های بی‌کیفیت هستند.

*الگوی مشخصی در تولید جریان‌های انقلابی وجود ندارد>

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با اشاره به اینکه فعالیت و تولید اثر در این عرصه سخت است، یادآور شد: متاسفانه هیچ الگو مشخصی در این عرصه وجود ندارد و اگر دقت کنید نهایت بهره‌مندی از مساجد در فیلم‌ها تصویر یک گنبد و پخش صدای اذان است.

class="rtejustify">وی با بیان اینکه زیبایی شناسی پدیده‌های اجتماعی جامعه خود را کشف نکرده‌ایم، ابراز کرد: با یک فضای بسیار پر مدعا طرف هستیم که همچنان پای انکار ایستاده‌اند.

جلیلی با اشاره به اینکه با یک فضای گلخانه‌ای و صد در صد سیاسی مواجه هستیم، بیان کرد: باید بخاطر تعهدی که به انقلاب اسلامی و هنر داریم اجازه ندهیم این مقدار موقعیت‌های درام، قهرمانانه و پرکشش از مخاطبین ایرانی و جهانی دریغ شوند.

وی با بیان اینکه باید مخاطبین در میان خیر و شر تصمیم‌گیری کنند، اظهار داشت: زمانی‌که کارهایی متفاوت به سرعت و شدت بیش‌تری تولید شوند، این جریان یک سویه روشن فکری خواهد شکست.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با اشاره به اینکه باید دوران گذار خود را طی کنیم، مطرح کرد: هرچقدر که در این مسیر پرکارتر و فعال‌تر باشیم زودتر می‌توانیم دوران گذار را طی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر چشمان خود را باز کنیم، ایران بهشت درام نویسی است، عنوان کرد: ماجراهای جذاب درامیتیکی بسیاری داریم که منتظر روایت هستند.

جلیلی با اشاره به اینکه در این مسیر دارای مشکلات و موانعی هستیم، خاطرنشان کرد: فعالیت در این مسیر به نوعی جهاد است و نباید به رفع مشکلات بروکراسی امیدوار باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین