|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
دیروز شنبه جمع‌بندی‌های لازم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده و بنا شد این نتایج در جلسه دولت بررسی و تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص انجام شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در مقابله با پدیده گرد و غبار مناطق غربی کشور از اتخاذ تصمیم قطعی دولت در این باره در جلسه امروز خبر داد.

مهندس اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پدیده گرد و غبار در مناطق غربی کشور اظهارکرد: روز 21 بهمن‌ماه در جلسه‌ای که با حضور مهندس جهانگیری معاون اول رییس جمهور و برخی از وزرا و روسای سازمان‌های مرتبط برگزار شد، تصمیم بر این شد تا به اهواز سفر شود که من نیز در این سفر که ریاست آن را دکتر هاشمی وزیر بهداشت برعهده داشت، تیم اعزامی را همراهی کردیم.

وی با بیان اینکه در اهواز چندین جلسه برگزار و تصمیماتی در این خصوص ارائه شد، گفت: در این جلسات دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را اعلام کرده و در نهایت تصمیماتی نیز اتخاذ شد. همچنین به شهرهای سوسنگرد، هویزه، دشت آزادگان و... نیز سفر شده و از نزدیک مشکلات موجود در این شهرها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در جلسات برگزار شده، صاحبنظران درباره منشاء ریزگردها و راه‌های مقابله با آن نظراتی را ارائه کردند، گفت: در نهایت در مجموع مشخص شد که در خود شهر اهواز منشاء ریزگردها عمدتا داخلی است؛ اما در دیگر شهرهای خوزستان عامل خارجی علت اصلی ریزگردها بوده است.

منشاء 80 درصد ریزگردها خارجی است

نجار تصریح کرد: در مجموع می‌توان اینطور گفت که منشاء 80 درصد ریزگردها خارجی و 20 درصد آن مربوط به داخل است و عواملی چون تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، خشک شدن رودها، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش رطوبت خاک و... در وقوع آن دخیل است.

نقش ترکیه در بروز ریزگردها

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به احداث سد آتاترک در ترکیه و ذخیره 48 میلیارد متر مکعب از آب وارد شده به دو رود دجله و فرات در این سد اظهار کرد: تا پیش از احداث این سطح حجم زیادی از آب وارد رود شده و بر زمین‌های کشور عراق تاثیر می‌گذاشت اما احداث این سد و نیز چند سد دیگر سبب محدود شدن حوزه‌های آب‌ریز شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های متعدد دیگری نیز در این خصوص مطرح شده و راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدتی نیز برای مقابله با این پدیده ارائه شد، گفت: اقدامات فوری نظیر توزیع ماسک، تامین اعتبار شهرداری‌ها برای شست‌وشوی معابر و درختان، تامین اعتبار برای تجهیز فرودگاه اهواز برای خرید وسایلی که فرود هواپیما را در این شرایط فراهم کند و... است.

درمان رایگان آسیب‌دیدگان گرد و غبار در تمام بیمارستان‌ها

نجار همچنین یکی دیگر از تصمیمات فوری را فراهم شدن امکان درمان رایگان تمامی بیمارانی که به علت گرد و غبار دچار مشکل شده‌اند اعلام کرد و گفت: تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان خوزستان باید به رایگان این افراد را پذیرش و تحت درمان قرار دهند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جمع‌بندی‌هایی که روز گذشته از مجموع جلسات برگزار شده برای مقابله با ریزگردها انجام شد، ادامه داد: دیروز شنبه جمع‌بندی‌های لازم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده و بنا شد این نتایج در جلسه دولت بررسی و تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص انجام شود.

نجار همچنین در خصوص اعتبارات لازم در این خصوص اظهارکرد: اعتباراتی در این خصوص پیش‌بینی‌شده اما در جلسه امروز رقم قطعی آن تصویب می‌شود که سخنگوی دولت آن را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کار و مطالعات در این خصوص انجام شده اما پدیده گرد و غبار موضوع گسترده‌ای است که باید تمامی سازمان‌ها پای کار بیایند، گفت: یکی از مواردی که در این خصوص باید مدنظرقرار گیرد، فعال شدن دیپلماسی در کشورهای منطقه است.

نجار ادامه داد: متولی اصلی این قضیه سازمان مدیریت بحران نیست و سازمان‌های دیگری مسئول آن هستند با این وجود ما اعلام آمادگی کردیم که تمامی امکانات، توان و تجهیزاتمان را به منظور مقابله با پدیده ریزگردها در اختیار دولت قرار دهیم.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود پدیده گرد و غبار به استان‌های دیگر

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار در دیگر استان‌ها، گفت: البته در استان‌های دیگر موضوع گرد و غبار به شدتی که در خوزستان رخ داد، نبود اما باید توجه داشته باشیم که ریزگردها دو نوع هستند. یکی ریزگردهای سبک که منشاءشان خارجی است و به دلیل کوچک بودن ابعادشان مسیر طولانی را می‌توانند جابه‌جا شوند همانطور که چند سال پیش نیز ریزگردها با منشاء خارجی به تهران رسیدند.

نجار ادامه داد: یکسری از ریزگردها که منشاءشان داخلی است، ابعاد بزرگتری دارند و وزن‌شان زیاد است که این نوع از ریزگردها چندان نمی‌توانند مسافت زیادی را جابه‌جا شوند و در همان محدوده باقی می‌مانند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ریزگردها در دیگر استان‌ها نیز انجام شده، گفت: ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و چند استان دیگر نیز در معرض ریزگردها و تحت تاثیر آن قرار دارند که در این خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام شده اما همانطور که گفتم حجم آن به اندازه خوزستان نبود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و همکاری شهروندان اظهار کرد: مردم خوزستان افرادی هستند که در ایام 8 سال دفاع مقدس شرایط را تحمل کرده و ایثارگری‌های فراوانی از خود نشان دادند. دولت نیز اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع دارد و تمام دستگاه‌ها مسئول رسیدگی به آن شدند.

نجار ادامه داد: مردم باید بدانند که دولت پیگیر حل این معضل است اما ماجرای ریزگردها موضوعی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد و به سرعت نیز رفع شود که نیازمند کار گسترده‌ای است و الحمدالله انجام شده، در حال حاضر از شهروندان به ویژه از افراد دارای بیماری قلبی و تنفسی خواهش می‌کنیم که کمتر از خانه خارج شوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین