|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۳۷۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این پرسش که "چه‌کسی محل خطاب و توجه این اظهارات است؟"، گفت:غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشخصاً آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی محل خطاب هستند؟چه‌کسانی مسئول وضعیت بیمارستان شفا هستند؟غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا که تمام‌عیار در حال حمایت است؟!

تسنیم: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه 22 آبان ماه با حضور در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات فلسطین گفت: بر اساس اعلام رسانه‌ها، مدیر بخش غزه در صلیب سرخ بین‌الملل اشاره کرده است که "ما با یک فاجعه وحشتناک مواجهیم."، این اظهارات مقام مسئول غزه است، اشاره می‌کند که "مردم روز و شب با ما تماس می‌گیرند تا به جای امن بروند".

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت هم وضعیت بیمارستان شفا را نگران‌کننده توصیف می‌کند، این اظهارنظرات مقامات بین‌المللی در ارتباط با وضعیت انسانی در مناطق بحرانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این پرسش که "چه‌کسی محل خطاب و توجه این اظهارات است؟"، گفت:غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشخصاً آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی محل خطاب هستند؟چه‌کسانی مسئول وضعیت بیمارستان شفا هستند؟غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا که تمام‌عیار در حال حمایت است؟!

در همه جای دنیا جلوی تمامی بیمارستان‌ها تابلوی «بوق‌زدن ممنوع» وجود دارد ولی دنیا برای رژیم صهیونیستی باید یک علامت جدی ترسیم و طراحی کند «حمله با موشک و گلوله‌های تانک به بیمارستان‌ها ممنوع».

کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با کمال وقاحت بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و بیمارستان شفا را در محاصره کامل قرار می‌دهد و شلیک می‌کند، افزود:دنیا هیچ واکنش بازدارنده‌ای نشان نمی‌دهد، نتیجه این می‌شود که بیمارستان‌های دیگر تک به تک مورد هدف قرار می‌گیرند،آب و برق قطع می‌شود،مانع ارسال سوخت و انرژی می‌شوند ونتیجه این می‌شود کودکان مظلوم تک به تک شهید می‌شوند.

وی ادامه داد: چه‌کسی باید توجه کند؟غیر از دولت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان؟چه‌کسانی باید به دیدگاه ملت‌های دنیا توجه کنند که خواستار پایان جنگ هستند، این مسئولیت دنیاست که اقدام کند در مقابل رژیم افسارگسیخته که تحت حمایت بین‌المللی دولت آمریکا در شورای امنیت رژیم صهیونیستی با آسودگی خاطر در حال ارتکاب جنایات وحشتناکی است که زبان از گفتن آن قاصر است، امیدواریم که دنیا به خود بیاید، اجازه استمرار جنایات را ندهد و به فریاد ملت مظلوم غزه توجه کند و اقدام عملی نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیپلماسی فعال ایران برای توقف جنایات در غزه گفت: ایران در ارتباط با وضعیت دلخراش غزه از آغازین روز حمله به نوار غزه مجموعه اقدامات مختلفی را در همه سطوح آغاز کرده و همچنان ادامه می دهد. ما در سطح ملی اعلام کردیم که اقدام نیروهای فلسطین اقدام کاملاً مشروع در چارچوب حقوق ملت تحت اشغال بود و این حق مشروع از منظر حقوق بین الملل مورد شناسایی قرار گرفته است.

کنعانی با اشاره به اینکه نکته بعدی تلاش ایران در حوزه منطقه بود، اظهار داشت:ایران تلاش کرد با دولت های موثر که بتوانند با ارتباطات خود متقاعد کنند که اقدامات فوری برای جلوگیری از جنایات رژیم اتجام شود. رئیسدستگاه دیپلماسی سفرهای دوره ایانجام داد و مکاتبات تلفنی رئیسجمهور با سران کشورها انجام گرفت.

وی ادامه داد: همچنین شاهد برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی بودیم. نامه هایی که ارسال شده است. درخواست از کشورها برای تلاش در جهت ایفای نقش و همچنین کشورهای دوست که در شورای امنیت عضویت دارند رایزنی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در همه این سطوح تلاش کرده است، اظهار داشت:خوشبختانه اجلاس سران برگزار شد و رئیسجمهور شرکت کرد. نشستی در این سطح و با مفاد خوب و قابل قبول اینها دال بر این است که تلاش های ایران برای بسیج کردن کشورهای منطقه و عربی- اسلامی به مسئله فلسطین موفق بوده است.

کنعانی چهار موضوع اصلی در سطح اولویت های ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت:اول توقف جنگ بود. دوم رفع محاصره و باز شدن گذرگاه انسانی و گسیل کمک های انسانی و همچنین مقابله با اقداماتقهری رژیم و کوچاندن مردم فلسطین بود.

وی ادامه داد: در 3دور گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای مصری و دیدار خوبی که در ریاض صورت گرفت، هم موضوع کمک رسانی و گشایش گذرگاه رفح یکی از موضوعات مورد تاکید ایران بود.

نتایج سفر هیئت طالبان امید آفرین بود

کنعانی درباره سفر هیئت طالبان به ایران گفت: در ارتباط با موضوع حقابه،در گفتگوهای خود این موضوع را مقامات ایران مطرح کردند و جزو خواسته های ایران است. این سفردر جهت تقویت مناسبات تجاری ایران و افغانستان بود. ایران تلاش کرد که اثبات کند به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا کمک کند شرایط اقتصادی مردم این کشور بهبود پیدا کند و تا مناسبات ایران و افغانستان ارتقا پیدا کند. نتایج سفرها امید آفرین بود. پنج تفاهم نامه امضا شده در این سفر عمدتاً ناظر بر مناسبات تجاری بوده است. مجموعاً این سفر موفق بود و زمینه جدیدی فراهم کرد تا دو کشور در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را تقویت کنند.

وی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص نشستسران اسلامی در ریاض و رضایتمندی ایران گفت: نفس برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اینکه کشورها در سطوح عالی در این نشست شرکت کنند،توفیق بود و در نتیجه تلاش های ایران و همکاری خوب عربستان برگزار شد. اینکه ملت ها در سراسر جهان اسلام در طول بیش از یک ماه گذشته درخواست داشتند دولت های اسلامی اقدام لازم را برای حمایت از فلسطین انجام دهند، در مقر سازمان همکاری اسلامی برگزار نشست نشان دهنده این است که دولت ها هم یک اهتمام جدی نشان دادند کهبا این اجتماع بزرگ در ریاض نشان دهند در حمایت از قضیه فلسطین جدیت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در همین چارچوب مفاد بیانیه صادر شده مفاد قوی بود. در بحث حمایت از ملت فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم، درخواست پایان بخشیدن به حملات و ضرورت گشایش مسیرهای کمک های انسانی به غزه، بحث پیگیری حقوقی و کیفری و موارد دیگر است.

تحفظات ایران در بیانیه پایانی اجلاس ریاض منعکس شده است

کنعانی با اشاره به تحفظات رسمی ایران در ارتباط با برخی از بندهای بیانیه پایانی گفت:ایران در نشست های کارشناسی آماده سازی، این تحفظات را بیان کرد و در پایان نشست هم به طور رسمی به دبیرخانه منعکس شد. مهم این است که این نشست برگزار شد و موفق بود. اما این نشست ضروری بود و نیازمند اجرای مفادی است که در قطعنامه آمده است و کمیته ای هم که قرار شد شکل بگیرد، موارد خواسته شده را به طور جدی در مجامع بین المللی دنبال کنند.

وی افزود: مضافاً اینکه ملت فلسطین انتظار دارد دولت های اسلامی علاوه بر قطعنامه، در حوزه عملی اقدامات لازم را انجام دهند و این خواسته ایران هم است. هم در سطح رئیسجمهور نشست‌هایی برگزار شد و هم در تلاش‌های وزیر امور خارجه، مبنی بر اینکه کشورهای اسلامی از ظرفیت های اقتصادی خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند. قطع ارسال نفت و همچنین قطع روابط با این رژیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه این موارد را ظرفیت هایی خواندکه در اختیار دولت ها قرار دارد و تاثیرات خاص خودش را دارد و بیان کرد: ایران امیدوار است کهعلاوه بر سازوکارهای چندجانبه کشورهای اسلامی از ظرفیت خودشان برای فشار بر رژیم استفاده کنند. دنیا نسبت به مسئله فلسطین مسئولیت دارد.

کنعانی درباره مواضع آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا به دنبال فرافکنی از واقعیات است. آنها همواره اتهامات بی اساسیهمچون دستور گرفتن نیروهای منطقه از ایران را بیان کرده و قضاوت می کنند.

وی افزود: بارها اعلام کردیم گروه های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی گیرند و نه ما دستور می دهیم. آنها راساً تصمیم می گیرند. آمریکا به جای اتهام زنی، به رفتار خود و اقدامات غیرقابل قبول در حمایت از رژیم صهیونیستی توجه کند. ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش جنگ اعلام کرده و از طرفی اعلام کردیم استمرار پشتیبانی آمریکا از جنایات رژیم و مخالفت با برقراری آتش بس می تواند زمینه ساز گشایش جبهه های جدید شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آمریکا باید درک کند که تنها با توقف فوری کشتار و رفع محاصره کامل انسانی و خروج نظامیان از منطقه می تواند از احتمال گسترش جنگ به دیگر مناطق جلوگیری کند. این کاملاً به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به عنوان حامی بستگی دارد.

وی در خصوص نظر برخی کشورها مبنی بر تشکیل دو دولت در اراضی فلسطین گفت: ایران در ارتباط با مسئله فلسطین به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد دارد. آقای رئیسیهم در ریاض این موضوع را مورد تاکید قرار دادند و راهکار دیپلماتیک ایران را که در سازمان ملل به ثبت رسیده مبنی بر برگزاری همه پرسی فراگیر از همه شهروندان فلسطین، یاد آوری کردند. موضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین روشن است و تغییر نکرده است.

همه کمک‌های ارسالی به غزه با ممانعت رژیم صهیونیستی روبرو شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص عدم ارسال کمک ها به غزه به دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی گفت: موضوع کمک رسانی به غزه با توجه به ممانعت رژیم وضعیت پیچیده ای به خودگرفته است. کشورهای کمک کننده هم به رغم ارسال کمک های زیاد به دلیل ممانعت رژیم نتوانستند کمک ها را به مردم غزه برسانند. عمده کمک ها در داخل مصر انبار شده و میزان کمک ها بر اساس آمار منابع جهانی به مثابه قطره در مقابل دریا است. این نشان دهنده این است که همه اصول انسانی و قوانین توسط رژیم در حال نقض است. در گفتگوهای ایران با مقامات مصر موضوع تلاش های بیشتر مصر برای بازگشایی گذرگاه مورد تاکید قرار گرفت.

شورای امنیت باید رژیم صهیونیستی را به دلیل استفاده از بمب های فسفری تحت فشار جدی قرار دهد

کنعانی در خصوص تهدید استفاده از بمب اتم توسط رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این موضوع ضرورتاً باید مورد توجه شورای امنیت قرار گیرد. موضوع سلاح های نامتعارف و بمب های فسفری مسئولیت جامعه جهانی و شورای امنیت است که توجه کند و رژیم را تحت فشار جدی قرار دهند.

حمایت ایران از مقاومت منطقه پوشیده نیست

وی در خصوص اتهام رژیم صهیونیستی به ایران در حمایت از گروه های مقاومت گفت: حمایت ایران از مقاومت امر پوشیده ای نیست. ما مقاومت ضد صهیونیستی را مشروع و دارای حق شناخته شده بین المللی می دانیم. رژیمی که جنگ های متعددی را در منطقه تحمیل کرده و اکنون هم در حال تحمیل جنگ نابرابر علیه غزه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حمایت ایران از گروه های مقاومت را کتمان نمی کنیم، اظهار داشت:حمایت سیاسی و معنوی خود را ادامه خواهیم داد. گروه های مقاومت از قدرت لازم برای مقاومت علیه رژیم برخوردارند و این توانمندی را نشان دادند. ادعاهای مطرح شده توسط رژیم صهیونیستی پوچ است و به دنبال این هستند که شکست مفتضحانه خود را توجیه کنند. عملیات الاقصی نشان داد مقاومت توانمندی طراحی و اجرای عملیات علیه رژیم دارد و این رژیم را دچار انفعال کند.

وی در خصوص اجرای توافق نامه امنیتی ایران و عراق گفت: توافقات امنیتی در چارچوب خود واجرای آن در حال پیگیری است. مقامات عراق هم گزارشاتی را از نحوه اجرا ارائه کردند. بعضیمواضع و دیدگاه هایی هم اخیراً اعلام کردند.این موضوع در چارچوب کمیته مشترک دو کشور در حال پیگیری است.

ارزیابی مثبتی از دیدار روسای جمهور ایران و مصر داریم

کنعانی در خصوص دیدار رئیس جمهور کشورمان با همتای مصری و روابط ایران و مصر گفت: دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض نشست مهمی بود. ما ارزیابی مثبتی از دیدار انجام شده داریم. گفتگوهای خوبی انجام شد. در خصوص فلسطین بر ضرورت تقویت حمایت از فلسطین و بازگشایی گذرگاه رفح گفتگو شد.

سخنگو افزود: همچنین مقرر شد در خصوص تقویت روابط دو کشور توسط وزرای خارجه دو کشور گفتگوها انجام شود. ارتقای مناسبات تهران و قاهره را به نفع دو کشور و منطقه می دانیم. دو کشور در جهان اسلام با ظرفیت هستند. اینها کمک می کند در سایه ارتقای روابط دوجانبه به تقویت منافع منطقه ای نقش موثری ایفا کنند.

به دنبال اعزام سفیر به یمن هستیم

وی درباره معرفی سفیر برای کشور یمن گفت: ما توجه به اعزام سفیر داریم و برخی مسائل به شرایط داخلی یمن بازمی گردد و با بهبود شرایط زمینه اعزام سفیر هم مهیا خواهد شد.

آمریکا می گوید که زمان آتش بس فرا نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دوگانگی رفتار برخی حامیان رژیم صهیونیستی در عدم دستیابی به آتش بس در غزه گفت: مقامات دولت آمریکا و برخی حامیان رژیم به رغم شرایط بغرنج، می گویند وقت آتش بس فرا نرسیده است. این دوگانگی رفتار و گفتار را ما در حوزه رفتاری برخی کشورها می بینیم. آنچه مسلم است، پایان بخشیدن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خواست جهانی است.

کنعانی ادامه داد: بیش از پنجاه کشور در ریاض اعلام کردند که خواستار آتش بس هستند. بیش از 120کشور در سازمان ملل اعلام کردند که خواستار پایان یافتن جنگ هستند. ملت های دنیا هم در کف خیابان ها به طور مستمر اعلام می کنند. توقف جنگ یک خواسته جهانی است. اما کسی که اجرا و تمکین نمی کند، دولت آمریکا و چند کشور اروپایی هستند. اذهان دنیا قضاوت خواهند کرد.

امیدواریم رای دادگاه طولانی حمید نوری عادلانه باشد

وی درباره روند دادگاه حمید نوری در سوئد نیز گفت: در ارتباط با پرونده ساخته شده آقای نوری موضع ما روشن است. آزادی بدون قید و شرط ایشان و اینکه روند دادگاه غیرقانونی شکل گرفته به روند صحیح خودش برگردد. ما امیدواریم رایی که از روند دادگاه های طولانی مدت این شهروند ایرانی صادر خواهد شد عادلانه باشد. این موضوع همواره در مذاکرات ما با مقامات سوئد مورد توجه بوده است.

کنعانی در خصوص بازدید سفیر عربستان از نمایشگاه علم و فناوری در ایران گفت: در سایه از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان، زمینه برای تقویت همکاری ها از جمله اقتصادی و تجاری فراهم آمده است. این جزو موضوعات مورد اتفاق نظر دو کشور است. ما سازوکارها و اسناد همکاری را از قبل داشتیم و می تواند کمک کند.

وی ادامه داد: بازدید از نمایشگاه فناورانه به طور معمول جزو وظایف رایج دیپلمات ها است. در گفتگوهای وزرای خارجه دو کشور و همچنین آقای رئیسجمهور با ولیعهد عربستان موضوعات اقتصادی مورد توجه دو کشور بود.ما امیدواریم شاهد گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور باشیم.

موضوع مهاجران افغانستانی با هیئتی که از کابل آمده بود مطرح شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جمعیت افغانستانی در ایران و مذاکرات با هیئت ایرانی گفت: متاسفانه شاهد شرایطی در افغانستان ناشی از تجاوز خارجی بودیم که میلیون ها نفر از شهروندان افغانستان مجبور به ترک وطن شدند. این وضعیت انسانی است و همه کشورهای دنیا مسئولیت اخلاقی دارند. ایران هم مبتنی بر وجود پیوندهای ریشه دار برادری و دینی احساس مسئولیت می کند، اما همواره در خصوص ساماندهی مهاجرین توجه کرده و اقدامات لازم را انجام می دهد.

کنعانی ادامه داد: در مذاکرات مقامات با هیئت افغانستانی هم این موضوع مورد توجه بوده است. ایران در نشست های منطقه ای در چارچوب سازوکارهای همسایه افغانستان این موضوع را مطرح کرده است.

کشورهای مختلف به جای ارسال پیام به ایران، حمایت یکجانبه خود از رژیم صهیونیستی را پایان دهند

وی در خصوص ادعاهای فرانسه برای ارسال پیام به ایران گفت: کشورهای مختلف ادعا و یا مطرح می کنند که پیام هایی را به ایران دادیم. آن دسته از کشورهایی که این پیام ها را می فرستند، به جای فرستادن برای ایران که بارها گفته ما نقشی نداشتیم، هم حمایت یکجانبه خودشان را از رژیم صهیونیستی پایان دهند و هم به رژیم صهیونیستی اعلام فشار کنند که به جنایات خودش پایان ببخشد.

نامه همسر رئیس جمهور در چارچوب حمایت ایران از ملت فلسطین است

کنعانی درباره ارسال نامه توسط همسر رئیسجمهور به همسران روسای جمهور در جهان گفت: این اقدامات در چارچوب حمایت از ملت فلسطین است و اثرات خودش را خواهد داشت. اینکه ایران در سطوح مختلف، موضوع فلسطین را مورد توجه قرار داده، نشان دهنده این است که مسئله فلسطین هنوز مورد توجه جدی است. این دقیقاً همان چیزی است که ایران تاکید داشت.

وی یادآور شد: مسئله فلسطین قبل از اینکه سیاسی باشد مسئله انسانی است. همسر محترم رئیسجمهور هم در همین چارچوب به مسئولیت اخلاقی خود در حال عمل استو به عنوان جایگاهی که داردطبیعتاً اقداماتشموثر است.

انتظار ایران از چین در قبال فلسطین و سفر رئیس جمهور آمریکا به پکن

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به چین گفت: من اظهار نظر خاصی ندارم اما از دولت چین با مواضع خوب بین المللی انتظار می رود که توصیه های لازم را به همتای آمریکایی خودش در قبال رفتار غلطش در قبال مسئله فلسطین داشته باشد. این خواسته ملت فلسطین از دولت چین است که منعکس کننده خواسته این ملت مظلوم به رئیسجمهور آمریکا باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین