|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۳۷۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
عبدالرحیم احمدی، یک تبعه افغانستان گفته است که او ۱۱ سال با مدارک مناسب در ایران زندگی کرده اما پیش از آنکه از مسیر اسلام‌قلعه اخراج شود، به همراه برادرزاده‌اش دستگیر و به یک پایگاه نظامی منتقل شده است.


دویچه وله: یک مقام ارشد مرزی افغانستان گفته است تعداد افغان‌هایی که از ایران به کشور خود برمی‌گردند در ماه گذشته دو برابر شده است. این أفغان‌ها از فشار فزاینده در ایران برای خروج گزارش داده‌اند.

عبدالله قیومی، رئیس امور پناهندگان در گذرگاه نزدیک شهر هرات در غرب افغانستان روز چهارشنبه ۱۷ آبان به خبرگزاری فرانسه گفت حداقل ۱۴ هزار و ۴۸۰ افغان در چهار روز آخر هفته گذشته از اسلام قلعه (شهرستان مرزی تایباد) عبور کرده و به أفغانستان بازگشته‌اند.

به گفته قیومی "این رقم در مقایسه با یک ماه پیش دو برابر شده است". او انتقاد کرد که "ایران اعلام نکرده است که افغان‌ها را اخراج می‌کند اما "به طور مستمر" این سیاست را پیش می‌برد و "ارقام ما روز به روز افزایش می‌یابد."

 به گزارش خبرگزاری فرانسه افغان‌هایی که به اسلام قلعه می‌رسند گزارش می‌دهند که بازداشت و اخراج شده‌اند، "حتی اگر برخی از آنها مدارکی داشته باشند که به آنها اجازه اقامت در ایران را می‌دهد."

عبدالرحیم احمدی، یک تبعه افغانستان گفته است که او ۱۱ سال با مدارک مناسب در ایران زندگی کرده اما پیش از آنکه از مسیر اسلام‌قلعه اخراج شود، به همراه برادرزاده‌اش دستگیر و به یک پایگاه نظامی منتقل شده است.

این مرد ۴۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ بازجویی صورت نگرفت، فقط ما را به پایگاه نظامی آوردند... و من را اخراج کردند.... همسر و پسرم در ایران هستند، من آنجا خانه‌ای اجاره کرده‌ام، نمی‌دانم چه کار کنم.»

افزایش شمار افغان‌هایی که مجبور به ترک ایران می‌شوند در حالی رخ می‌دهد که اسلام‌آباد نیز به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغانستانی در نقاط مرزی غرب پاکستان با افغانستان دستور داده است این کشور را داوطلبانه ترک کنند وگرنه اخراج می‌شوند.

ایران که ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، میزبان یکی از بزرگترین جمعیت پناهجویان در جهان است که اکثراً از افغان‌هایی هستند که به گفته خبرگزاری فرانسه به خوبی در جامعه ادغام شده‌اند. گروهی از آنها در ۴۰ سال گذشته پس از فرار از جنگ وارد ایران شده‌اند.

 به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، در حال حاضر حدود ۴/۵ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند، هرچند ایران تخمین می‌زند که این تعداد بیش از پنج میلیون نفر باشد.

 این آژانس در گزارشی در سال جاری میلادی گفت تعداد افغان‌هایی که از ایران خارج می‌شوند بیشتر از کسانی است که وارد می‌شوند. مقامات ایرانی به درخواست‌های خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در مورد افزایش تعداد بازگشتگان افغان در هفته‌های اخیر پاسخ نداده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین