|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۳۷۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
در ایران هم مثل خیلی از کشورهای شرقی و غربی میزان درگیری بالا بوده و محبوبیت به قدری است که علاقمندانش را به یادگیری زبان و در نهایت مهاجرت به آن کشورها کشانده است. بسیاری از نوجوانان و جوانانی که زندگی و درس و حتی اعتقاداتشان را کنار گذاشتند و برای اینکه به آن مدینه فاضله و تصورشان از کره جنوبی برسانند را کنار گذاشته اند و به سختی زبان کره ای را آموختند.


خبرگزاری حوزوی رسا نوشت: مدتی است رسانه های شرقی از جمله انیمیشن  های ژاپنی یا موسیقی و سریالهای کره­ای، در بین بخشی از جامعه بویژه نوجوانان رواج زیادی پیدا کرده است. شاید تصور شود این یک سلیقه شخصی یا هنری در افراد به سمت محصولات سرگرمی است و با توجه به شرقی بودن این آثار از نظر فرهنگی به ما نزدیک است ولی حقیقت این است که این محصولات لایه­های پنهانی دارد که بی توجهی به آن میتواند عواقب جبران ناپذیری برای نسل آینده ساز کشور به همراه داشته باشد.

بحث اول در خصوص موج  رسانه های شرقی بخصوص کره و ژاپن این است که نظرسنجی ها نشان داده است عموما طرفداران آنها نوجوانان و جوانان (مشخصا دانش آموزان و دانشجویان) بوده و علت آشنایی نیز غالباً محصولات رسانه های کره از صدا و سیما بوده است. این گرایش از سریال های کره ای شروع شده و با گرایش به موسیقی و گروه های موسیقی کره تشدید شده است و امروز ما با نوجوانانی مواجه هستیم که به سریال ها و انیمیشن های شرقی معتاد شده اند.

حالا با توجه به جذابیت های فرمی و جذابیت های محتوایی که این نوع رسانه دارد، علاقمندانش را به سمت سایت های مختلف و صفحات مختلف در شبکه های مختلف سوق داده است البته فیلم و سریال را باید از مسئله کی پاپ جدا کرد.

در ایران هم مثل خیلی از کشورهای شرقی و غربی میزان درگیری بالا بوده و محبوبیت به قدری است که علاقمندانش را به یادگیری زبان و در نهایت مهاجرت به آن کشورها کشانده است. بسیاری از نوجوانان و جوانانی که زندگی و درس و حتی اعتقاداتشان را کنار گذاشتند و برای اینکه به آن مدینه فاضله و تصورشان از کره جنوبی برسانند را کنار گذاشته اند و به سختی زبان کره ای را آموختند.

در کنار مسئله یادگیری زبان آنچه که موجب تقویت  مهاجرت شده، اقدامات فرهنگی و راهبردها و سیاست های فرهنگی آنها ست.

مدرسه سه جونگ مدرسه ای است که زبان کره را به افراد مختلف در سطوح مختلف به رایگان درس داده می شود و در کنار آن ( زبان) فرهنگ و سبک زندگی و انواع اقسام هنرهایشان در اشکال مختلف و در مسابقات مختلف برای بچه ها ارائه می شود ، با هیچ و یا کمترین هزینه و در نهایت با جایزه های خیلی خوب مثل سفر رایگان به کره جنوبی و موارد این چنینی باعث شده که جذب خیلی زیادی داشته باشند این مدرسه، مقدمه ای باشد که  بچه ها در ذهنشان تصور و رویای سفر به این کشور را بپرورانند.

فیلم های کره ای و سریال های کره ای علاوه بر اینکه ژانر های مختلفی دارد و برای مخاطبین محبوب هست، چند سالی هست که رویکرد جدیدی پیدا کرده است، در کنار نگاه های دینی و نگاه های فرا دینی و آن ژانر رومنسی که دارد، در قالب های مختلف توانسته مخاطبان بالایی را جذب کند، و آن هم علت های گوناگونی دارد که به برخی از این علت های محبوبیت اشاره می شود:

داستان هایی که فراز و نشیب دارد، داستان هایی هست که در سبک های مختلف گفته می شود و مخاطب را خسته نمی کند، مثلا در قالب پزشکی، آشپزی و در قالب های مختلف داستان گفته می شود. این موارد غالباً سبک زندگی متفاوتی را برای مخاطب ایجاد می کند، معمولا در رومنس های کره ای ازدواج اگر بخواهد زندگی های مجردی را نشان بدهد که غالباً عشق مثلثی، عشق های چهارضلعی و حتی پنج ضلعی را نمایش می دهند یعنی یک شخص محبوبی هست که چهار پنج نفر به او علاقه دارند و داستان حول محور او می چرخد و اکثرا مثلث عشقی هست و مخاطب را در چالشی می اندازد که چه اتفاقی خواهد افتاد و به تعبیری چه کسی پیروز میدان هست.

در داستان های دینی هم البته هیچ وقت ما ژانری را به این معنا که بیایند و بنویسند این ژانر دینی هست، وجود ندارد و غالباً فیلم های کره فیلم هایی هستند که در محرک های زیرآستانه ای مباحث دینی اشاره می شود به این معنا که چون طرفداران مسیحیت در کشور کره جنوبی بسیار زیاد شده اند و تقریبا برابر با بودا هستند و طبق آخرین آمار حتی از بودایی ها هم بیشترشده اند، رویکرد فیلم ها هم متفاوت گردیده است و برخی از این سریال ها رویکرد تبلیغی و ترویجی مسیحت را دارند، البته اشاره هایی را خیلی غیر مستقیم دارند. معمولا معتقدین مسیحی افراد بسیار زیبا، خوش اندام و خوش برخورد هستند و کارکتر محبوب حساب می شوند.

جنگ با خدا و اینکه خدایی هست و خدای مسیحی ها و آن هم در قالب یک سری لوکیشن هایی که کلیسا و صلیب را نشان بدهند، در زیر متن غالب این سری فیلم ها و سریال ها، خدایی را به تصویر می کشند که خدا خدای ظالم و ناتوانی است و برای اینکه کشور و زندگی اداره شود، نیازی به این خدا نیست که غالب سریال های کره ای به این سمت گرایش پیدا می کند.

فیلم و سریال های کره ای علاوه بر اینکه سبک زندگی نوجوانان و جوانان را تغییر می‌دهد و این تغییرات را گام به گام و قطره چکانی ایجاد می کند، سبک نگرشی و اعتقادی افراد را هم کاملا مورد تغییر قرار داده است. دختران نوجوان و جوانی که خانواده های مذهبی و معتقدی دارند رفته رفته با دیدن بسیاری از فیلم ها و سریال های کره ای علاقه پیدا می کنند به اینکه آنها هم سبک زندگیشان تغییر کند و سبک زندگی جدیدی را داشته باشند و تجربه نشان داده است که این اتفاق افتاده است و طبق رصدی که دو سال پیش انجام شد بسیاری از دخترانی که از طریق بورسیه تحصیلی وارد کره شده اند هیچ تعهد اعتقادی نداشتند و حتی تعهد به این معنا که یک ایرانی هستندو یک شخص ایرانی هستند هم حتی این هویت ملی را هم می خواهند انکار کنند و یک هویت جدیدی از خودشان می سازند و این تغییر هویت سالیان سال اتفاق افتاده و گام به گام این رویه شکل گرفته است.

در خصوص موسیقی کره ای هم همین شکل است. موسیقی کره ای توانسته قلب بسیاری از دختران جوانمان را تسخیر کند برای اینکه دختران جوان علاقه بسیار زیادی به کارکتر ها و آیدول های پسر دارند. آیدول هایی که کاملا از نظر ظاهری متفاوت هستند با پسران و مردان ایرانی و غالب ظاهر و چهره این آیدول ها چهره هایی ملیح و کاملا زیبا هست که فکت های مردانه ندارد.

موسیقی کره هم کاملا به این سمت آمده که هم در گروه های محبوب بی تی اس و افراد مختلفی که در بی تی اس هستند و خودشان هم آهنگ های تک آلبوم دارند کاملا ثابت کرده اند که بنا بر اسطوره های مختلف کشور های مختلف، بنا بر نگاه های دینی و سنتی که خودشان دارند موزیک را اجرا می کنند و کاملا باید این موسیقی ها و موزیک ویدیو ها نشانه شناسی شود و در نشانه شناسی های عمیق اثبات می کنند که اینها فقط متعهد به گفتن امید و شادی و عشق نیستند بلکه کاملا در آن پازل دین نوین جهانی دارند قدم بر می دارند و قطعه های این پازل را دارند کامل می کنند.

گروه اکسو که کاملا سناریو داره برای آهنگ ها و موسیقی هایشان و آن نگاهی که خود گروه اکسو، بلک پینگ، سوپر جونیور، بی تی اس دارد، برای نوجوانان و جوانان یک منظومه ذهنی را ایجاد می کنند که این منظومه ذهنی آنها را در آن خلأ تعصب و آن خلأ بی پروایی و طرفداری به هر قیمتی نگه می دارد و متأسفانه دختران جوان هم بسیار بسیار آسیب پذیر هستند و آسیب بسیاری دیده اند.

در پایان لازم به ذکر است متأسفانه خانواده های مذهبی هم الآن دچار مشکل شده اند و نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند.

مهمترین اقدام در این شرایط آموزش خانواده و مربیان برای آشنایی با این مسئله و شیوه مواجهه با این مشکل است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین