کد خبر: ۳۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
آنها می‌دانند تصمیمات دولت تدبیر و امید از روی عقلانیت و بررسی‌های کارشناسی است و مانند کسانی نیست که تنها به صرف نمایش همدردی و دلسوزی با مردم یک منطقه که در معرض آسیب‌هایی قرار گرفته‌اند بار سفر ببندند و جلوی دوربین‌ها بر سر طفلی دست نوازش بکشند.
«ابتکار باید به خوزستان برود و فکری برای ریزگردها و غبار این منطقه که سبب مشکلاتی برای مردم آنجا شده است بکند.» وقتی این جملات شنیده یا خوانده می‌شود اذهان به سال‌های قبل بازمی‌گردد یعنی همان سال‌هایی که پیام‌ها با پیک سواری از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شد، سال‌هایی که برای صحبت با یکی از خویشاوندان در استان دیگر باید ساعتی را در صف تلفخانه می‌ایستادیم و ... بهانه پشت بهانه! بر هیچ‌کس پوشیده نیست مشکلی که امروز خوزستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مربوط به امروز نیست و نارفیقی بامعرفت برای اهالی جنوب ایران است که بدون دعوت مهمان آنان شده و خیال خداحافظی هم ندارد. او مهمان دولت قبل هم بود اما آن زمان خود واقعی‌اش را نشان نداده بود اما وقتی با لبخند دولت قبل مواجه شدند خانه‌های محکمی برای خود ساختند تا مدت اقامت خود را طولانی کنند. نماینده مردم اهواز نگران موکلانش است و می‌گوید: «عصبانیت امروز مردم خوزستان یک بغض ترکیده از نامهربانی‌های دهه‌های گذشته مرکزنشینان به خوزستان است و اگر امروز عصبانی هستند دلیلش تنها کم‌تحملی آنها نسبت به ریزگردها نیست.»

 طعم خوش گردوغبار برای برخی‌ها

برای برخی «ریزگردها و غبار» طعم خوبی دارد و تنفسی که در این فضا می‌کنند را مدت‌ها انتظار می‌کشیدند. دهان آنها با شدت گرفتن میزان گرد و خاک شیرین و لبخندی بر چهره‌هایشان می‌نشیند و در دل می‌گویند که دارند به هدف خود نزدیک می‌شوند. یکی از آنها که عضو جبهه پایداری و البته یک خانم نماینده مجلس از طیف پایداری است که بی‌توجه به موضوعات علمی و علل کارشناسانه این اتفاق در خوزستان می‌گوید: رئیس سازمان محیط‌زیست که البته او هم یک خانم به نام معصومه ابتکار و البته از طیف اصلاح‌طلبان است به جای مدیریت این سازمان برود در منزل و قورمه‌سبزی درست کند! خبرگزاری اصولگرا بخش اعظم اخبار خود را بر لزوم استعفا و حتی درخواست برکناری ابتکار اختصاص می‌دهد و به عنوان مثال اینچنین منتشر می‌کند که «رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با تأکید بر اینکه ابتکار توانایی مهار ریزگردها را ندارد، از پیشنهاد نمایندگان خوزستان برای استعفای ابتکار به نشانه اعتراض به دولت خبر داد و گفت متأسفانه دولت نسبت به بحران خوزستان بی‌تفاوت است.» همین خبرگزاری و بسیاری همکفرانش اصرار دارند که ابتکار باید به خوزستان بیاید و «چالش سطل خاک» را مطرح می‌کنند. اقدامات این رسانه‌ها به‌قدری عجولانه و بدون درنظرگرفتن علل گردوخاک است که گافی هم دادند و نوشتند این معضل از سال 80 بوده است!

 دولتی که ابتکار دارد

 آنها می‌دانند تصمیمات دولت تدبیر و امید از روی عقلانیت و بررسی‌های کارشناسی است و مانند کسانی نیست که تنها به صرف نمایش همدردی و دلسوزی با مردم یک منطقه که در معرض آسیب‌هایی قرار گرفته‌اند بار سفر ببندند و جلوی دوربین‌ها بر سر طفلی دست نوازش بکشند که یعنی «آری ما به فکر شما هستیم» اما پس از بازگشت هیچ اقدامی برای رفع آن مشکل اندیشیده نشود! نکته جالب اینجاست که کاسبان گردوغبار در خوزستان برای پنهان کردن ناکامی خود در کشاندن بی‌دلیل ابتکار به خوزستان به خبرسازی روی ‌آورند؛ مثلا فارس نوشت: «در اعتراض به سفر نکردن معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور به خوزستان و به دنبال وقوع پدیده شدید گردوغبار اخیر در شهرهای مختلف استان که منجر به تعطیلی مدارس و ادارات و سختی عبور و مرور مردم شد، خوزستانی‌ها دست به اقدامات جالبی در شبکه‌های اجتماعی زده‌اند. شهروندان خوزستانی علاوه بر ساختن طنزهای مختلف، ابتکار را به چالش سطل خاک دعوت کردند. ابتدا نوشته‌های روی خودرو‌ها و انتشار عکس آنها در شبکه‌های اجتماعی به سرعت در بین مردم دست به دست شد، سپس خوزستانی‌ها با ساختن لطیفه‌هایی مثل «هوای خوزستان آنقدر حاصلخیز است که می‌توان در هوای آن درخت کاشت.» این پدیده مخرب زیست‌محیطی را به مردم سایر شهرهای ایران و مسئولان معرفی کردند.» کدام فرد آگاهی باور دارد که مردم خوزستان در این شرایط به فکر طنزنویسی و اقدامات تفریحی بروند؟! خبرسازان با این اقدامات نه‌تنها نمی‌توانند مردم خوزستان را نسبت به دولت به‌ویژه معصومه ابتکار بدبین کنند بلکه بر محبوبیت آنها با علم به «برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رفع مشکل این منطقه» افزوده خواهد شد.

 ابتکار، پوشاننده ناکارآمدی گذشته؟

ابتکار در تهران است و در تهران می‌ماند چون اگر قرار بر برنامه‌ریزی برای حل مشکل خوزستان باشد از همین تهران باید اقدامات لازم پیش‌بینی شود و حضور در این منطقه جز هدر رفتن صرف فرصت برنامه‌ریزی برای حل مشکل به‌جای خودنمایی جلوی دوربین‌ها نخواهد بود. رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید: «ما کلیات برنامه را روز یکشنبه گذشته در دولت قطعی کردیم، برنامه دستگاه‌های مختلف را گرفته بودیم و روی آنها کار کردیم. شاید یک بسته اجرایی با بودجه را روز یکشنبه آینده در دولت تصویب کنیم. هفته آینده همراه با هیاتی از مدیران ارشد دولت به استان می‌رویم تا آن را عملیاتی کنیم. البته در گذشته کارهایی شده نه‌اینکه اصلا در استان کاری نشده باشد، اما حد و اندازه کار خیلی بزرگ است. حداقل حدود 300تا 400هزار هکتار مدیریت سرزمینی احتیاج دارد.» او در تهران می‌ماند و افرادی در خانه قورمه‌سبزی می‌پزند که بدون علم به ماجرا به اظهارنظر می‌پردازند. رئیس‌جمهور و تصمیم‌گیران هم بسیار پخته‌تر از آن هستند که اسیر جوسازی‌های مخالفان شوند و از همه فهیم‌تر مردم خوزستان هستند که خود می‌دانند عدم کاشت گیاه و مالچ نپاشیدن در دولت قبل امروز این مشکل را برای آنها فراهم کرده است و می‌دانند طرح موضوع حضور ابتکار در منطقه برای پوشاندن ناکارآمدی مدیران دولت قبل است.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین